1. Tarkista toimivaltainen viranomainen:
    • Varmista, onko Findata toimivaltainen myöntämään luvan tarvitsemaasi aineistoon käyttämällä hakemusapuria
    • Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Eläketurvakeskus (ETK) ja Tilastokeskus myöntävät luvat omiin tietoihinsa.
    • Jos et tiedä, minne hakemus tulisi lähettää, ota yhteyttä neuvontaamme ennen hakemuksen lähettämistä: info@findata.fi.
  2. Ota yhteyttä rekisterinpitäjiin:
    • Jos tarvitset lisätietoja aineistoista tai muuttujista, ota yhteyttä suoraan rekisterinpitäjiin.
    • Rekisterinpitäjät tarjoavat toisiolain mukaisesti neuvontapalvelua omia aineistojaan koskien ja ovat niiden parhaita asiantuntijoita.
    • Voit sopia poiminnan toteuttamisesta tietyllä tavalla suoraan rekisterinpitäjän kanssa.
    • Ilmoita hakemuksessasi henkilön nimi, jonka kanssa asia on sovittu. Löydät kysytyimpien rekisterinpitäjien yhteystiedot Aineistot-sivulta.
  3. Määritä tietotarpeesi tarkasti:
  4. Huolehdi aineiston rajauksesta:
    • Huolehdi poimintojen ja haettavan aineiston rajauksesta.
    • Henkilötietojen luovutuksessa sovelletaan tietosuoja-asetuksen mukaista minimointiperiaatetta, eli vain välttämättömät tiedot luovutetaan.
    • Poiminta voi olla laaja, kunhan tietotarve on perusteltu.
  5. Täytä hakemus huolellisesti. 
    • Kiinnitä erityistä huomiota perustietoihin kuten luvanhakijaan, luovutettavan aineiston rekisterinpitäjään, laskutustietoihin ja mahdollisesti yhdistettäviin muihin aineistoihin.

Muista täyttää hakemus huolellisesti. Puutteet johtavat lisätietopyyntöön ja hakemuksen palauttamiseen. Jos et tiedä mitä johonkin kenttään pitäisi täyttää, kysy apua neuvonnastamme.