Kaikki palvelumme liittyvät sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön. Tältä sivulta löydät yhteenvedon palveluistamme, listan ohjeista sekä koonnin usein kysytyistä kysymyksistä.
Tarjoamme palveluita tietojen tarvitsijoille eli asiakkaille ja tietojen hallitsijoille eli rekisterinpitäjille. Lisäksi tarjoamme tietoa ja neuvontaa kansalaisille siitä, mihin rekisteritietoja käytetään, mitkä ovat jokaisen kansalaisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet ja miten huolehdimme tietosuojan toteutumisesta.
Findatan antamat, toisiolain mukaiset määräykset löydät sivulta Määräykset.
Tältä sivulta löydät
Lomakkeet Palvelut asiakkaille Ohjeet asiakkaille Palvelut rekisterinpitäjille Ohjeet rekisterinpitäjille Muut palvelut ja velvoitteet UKK – usein kysytyt kysymyksetLomakkeet
- Poimintakuvauslomake (Word-tiedosto, 56 kt)
- Poimintakuvauslomake on tarkoitettu hakijoiden, rekisterinpitäjien ja Findatan käyttöön. Hakija voi pyytää poimintakuvauslomakkeen avulla rekisterinpitäjiltä neuvontaa suunnitellun poiminnan toteutettavuudesta ja poimintaan liittyvistä kustannuksista, ennen kuin jättää tietolupahakemuksen tai tietopyynnön Findatalle.
- Lisätiedot: Ohje tietolupahakemuksen täyttämiseen ja Ohje tietopyynnön tekemiseen
- Verrokkipoiminta DVV (Word-tiedosto, 36 kt)
- Liitä tämä lomake tai lisää lomakkeen tiedot hakemukseen, jos verrokkipoiminta tehdään Digi- ja väestötietovirastolta (DVV).
- Kapseliin toimitettavat tiedostot -lomake (Word-tiedosto, 28 kt)
- Jos sinulla on Findatan myöntämä lupa ja olet toimittamassa omia aineistoja, tiedostoja tai ohjelmistoja Kapseliin, ilmoita niistä ensin meille osoitteeseen data@findata.fi ja täytä oheinen lomake.
- Lisätiedot: Ohjeet asiakkaille omien aineistojen ja tiedostojen toimittamiseen
- Ennakkokysely Kapseliin toimitettavista tiedostoista (Word-tiedosto, 43 kt)
- Kapselia on mahdollista käyttää myös tilanteissa, joissa jokin muu viranomainen on myöntänyt aineistoon luvan (esim. hyvinvointialue tai muu yksittäinen rekisterinpitäjä). Täytä näissä tapauksissa oheinen ennakkokyselylomake, jotta voimme tehdä työmäärä- ja kustannusarvion.
- Ennakkokysely tietolupaan tai muutoslupaan yhdistettävistä tiedostoista (Word-tiedosto, 41 kt)
- Kysymme tällä lomakkeella tietoja Findatan tieto- tai muutoslupaan yhdistettävistä tiedostoista työmäärän arvioimista ja kustannusarvion tekemistä varten.
- Täytä tämä lomake vain niiltä osin kuin se koskee hakemustasi.
- Yhteenvetolomake – tulosten anonymiteetin varmistus (Word-tiedosto, 40 kt)
- Lomake englanniksi: Summary form – verifying anonymity of results (Word file, 41 kB)
- Jos käsittelet aineistoja muussa tietoturvallisessa käyttöympäristössä kuin Findatan Kapselissa ja olet valmis julkaisemaan tuloksia, lataa yhteenvetolomake ja täytä pyydetyt tiedot.
- Lisätiedot: Tulosten anonymiteetin varmistaminen
- Salassapitositoumukset
- Findatan salassapitositoumuslomake suomeksi (Word-tiedosto, 35 kt)
- Findatan salassapitositoumuslomake englanniksi (Word-tiedosto, 40 kt)
- Jos haet tietoluvan muutoshakemuksella aineiston käsittelyyn oikeutettujen henkilöiden lisäämistä, liitä hakemukseen täytetyt ja allekirjoitetut salassapitositoumukset. Jokaiselta lisättävältä aineistoa käsittelevältä henkilöltä tulee olla oma salassapitositoumus.
- Lisätiedot: Ohje muutoshakemuksen täyttämiseen
Palvelut asiakkaille
Neuvonta
- Tarjoamme neuvontapalvelua näillä internet-sivuilla ja sähköpostitse osoitteessa info@findata.fi.
- Neuvomme esimerkiksi tietolupien, tietopyyntöjen ja muutoslupien hakemista koskevissa kysymyksissä. Lisäksi tarjoamme yleistä neuvontaa toisiolakiin liittyen.
- Rekisterien tietosisällöistä tai yksittäisistä aineistoista kannattaa lähestyä suoraan rekisterinpitäjiä, jotka ovat omien aineistojensa parhaita asiantuntijoita ja tarjoavat lakisääteistä neuvontapalvelua niiden toissijaiseen käyttöön liittyen. Löydät rekisterinpitäjien yhteystietoja Aineistot-sivulta.
- Lue lisää sivulta Yhteystiedot
Tietoluvat, muutosluvat ja tietopyynnöt
- Myönnämme tietolupia yksilötasoiseen aineistoon, kun tietoja tarvitaan usealta julkiselta rekisterinpitäjältä, yksityiseltä sektorilta tai Kanta-palveluista. Yhdistämme ja esikäsittelemme aineistot kansalaisten tietosuojasta huolehtien.
- Myönnämme muutoslupia aiemmin myönnettyihin lupiin, kun muutos koskee usean julkisen rekisterinpitäjän, Findatan tai Findatalle toimivaltansa siirtäneen viranomaisen myöntämiä lupia.
- Teemme päätöksiä tietopyyntöihin eli tilastotasoisen aineiston saamiseksi, kun tietoja tarvitaan toisiolain piirissä olevilta rekisterinpitäjiltä.
- Lue lisää sivulta Luvat
Aineiston yhdistäminen ja esikäsittely
- Kokoamme rekisteriaineistot rekisterinpitäjiltä.
- Esikäsittelemme luvansaajalle luovutettavan aineiston, eli yhdistelemme ja pseudonymisoimme, anonymisoimme tai tuotamme tilastotasoista tietoa rekisterinpitäjiltä koostetuista aineistoista.
- Konvertoimme ja yhdistämme luvansaajan oman aineiston Findatan kautta saatavaan aineistoon.
- Lue lisää sivulta Aineistot
Tietoturvallinen Kapseli-käyttöympäristö
- Tarjoamme yksilötasoisen aineiston käsittelyyn tietoturvallisen ympäristön, Kapselin, jossa on käytettävissä keskeisimmät aineistojen analysointiin tarvittavat ohjelmistot.
- Toisiolain mukaisesti tietoluvalla saatavien aineistojen analysointi on 1.5.2022 lähtien sallittua ainoastaan Findatan määräyksen vaatimukset täyttävissä käyttöympäristöissä. Vaatimukset edellyttävät vastaavaa tietoturvan tasoa kuin Kapselissa.
- Löydät määräyksemme tietoturvallisten käyttöympäristöjen vaatimuksista sivulta Käyttöympäristöjä koskeva määräys
- Lue lisää sivulta Kapseli
Ohjeet asiakkaille
Palvelut rekisterinpitäjille
Neuvontapalvelu
- Tarjoamme neuvontapalvelua näillä internet-sivuilla sekä sähköpostitse sähköpostitse osoitteessa info@findata.fi.
- Neuvomme esimerkiksi aineistotoimituksia, aineistokuvauksia, toimivaltoja ja yleisluontoisia toisiolakia koskevissa kysymyksissä.
- Lue lisää sivulta Yhteystiedot
Tuki aineistokuvausten laadintaan
- Toisiolain piirissä olevilla organisaatioilla on rekisterinpitäjinä lakisääteinen velvollisuus laatia aineistokuvaukset tietovarantojensa tietosisällöistä Findatan määräyksen mukaisesti. Tämä on tärkeää, jotta tietoja tarvitsevat voivat arvioida tietojen soveltuvuutta toisiokäyttöön.
- Tarjoamme rekisterinpitäjille ilmaisia työkaluja: Aineistoeditorin, jolla aineistokuvauksia voi laatia sekä Aineistokatalogin, jossa aineistokuvauksia voi julkaista.
- Lisäksi autamme rekisterinpitäjiä aineistokuvauksissa mm. tarjoamalla koulutusta edellä mainittujen työkalujen käyttöön.
- Lue lisää sivulta Aineistokuvauksia koskeva määräys
Anonymisointipalvelu
- Jos tietoja haetaan toisiokäyttöön vain yhdeltä julkiselta sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjältä, rekisterinpitäjä vastaa itse tietolupahakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä. Jos aineisto kuitenkin luovutetaan luvansaajalle anonymisoituna, anonymisoimme aineiston rekisterinpitäjän puolesta ja toimitamme sen luvansaajan käsiteltäväksi.
- Lue lisää sivulta Tietoluvat
Tietolupa- ja muutoslupahakemusten käsittely rekisterinpitäjän puolesta
- Julkiset rekisterinpitäjät voivat valtuuttaa Findatan tuottamaan puolestaan toisiolaissa niille säädetyt muut kuin neuvonta- ja aineistokuvauspalvelut. Tällöin käsittelemme rekisterinpitäjän puolesta sellaisetkin tietolupa- ja muutoslupahakemukset, jotka koskevat vain rekisterinpitäjän omien rekisterien tietosisältöjä.
- Löydät lupatoimivaltansa siirtäneet rekisterinpitäjät Aineistot-sivulta kohdasta: Siirtyneet lupatoimivallat
- Lue lisää sivulta Aineistot
Muut palvelut ja velvoitteet
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset rekisteröidyn oikeudet
- Jokaisella on oikeus omiin henkilötietoihin ja oikeus saada tietoa henkilötietojensa käytöstä. Findatan osalta tätä tietoa löytyy näiltä verkkosivuilta ja erityisesti sivulta Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely.
- Löydät tietoa luvan saaneista hankkeista sivulta Myönnetyt luvat. Voit myös ottaa tarvittaessa yhteyttä neuvontaamme.
- Tiedon saamisen lisäksi rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet omiin tietoihinsa Findatan hallussa olevan tietoaineiston osalta:
- Oikeus saada pääsy omiin tietoihin
- Oikeus oikaista omia tietoja
- Oikeus rajoittaa omien tietojen käsittelyä
- Oikeus vastustaa omien tietojen käsittelyä
- Jos haluat käyttää tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksiasi, löydät ohjeet täältä: Miten voin käyttää oikeuksiani?
- Lue lisää sivulta Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely
Toisiolain mukaiset määräykset
- Toisiolaki eli laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä velvoittaa Findataa antamaan tarkentavia määräyksiä koskien mm. tietoturvallisia käyttöympäristöjä, aineistokuvauksia sekä tietolupahakemuksia ja tiedonhyödyntämissuunnitelmia.
- Määräykset ovat luonteeltaan päivittyviä.
- Lue lisää sivulta Määräykset
Usein kysytyt kysymykset
Miten Findatan lupakäsittely toimii? Miten rekisterinpitäjä liittyy siihen?
Tietoa lupakäsittelyn eri vaiheista ja rekisterinpitäjien roolista löydät Luvat-sivultamme.
Miten rekisterinpitäjä toimittaa poimitut aineistot Findatalle?
Rekisterinpitäjien ohjeet poimittujen aineistojen toimittamiseen löydät Aineistojen toimittaminen Findataan -sivulta.
Saanko yhdistää muita tietoja Findatalta saatuun aineistoon?
Toisiolain alaisia aineistoja on mahdollista yhdistää muihin tietoihin, kuten itse kerättyyn aineistoon tai jonkin muun luvan perusteella saatuun aineistoon. Lähtökohtaisesti yhdistämisen tekee aina Findata tai tilastoviranomainen.
Mikäli haluat myöhemmin yhdistää aineistoja Findatan kautta saamiisi aineistoihin, toimita yhdistettävistä tiedoista muutoshakemus. Lisätietoa sivulta Muutosluvat.
Jos haet Findatan luvittamaan aineistoon yhdistettäväksi tutkittavan suostumuksella hankittua aineistoa, tulee tutkittavan tiedote- ja suostumusmallien olla hakemuksen liitteenä.
Jos aineistot on saatu muiden toimijoiden luvilla, ilmoita hakemuksessa seuraavat tiedot:
- Luvan diaarinumero, luvan myöntäjä, lupapäivämäärä.
- Jos lupaprosessi on käynnissä, taho jolta lupaa haetaan ja lupaprosessin aloituspäivämäärä.
- Lyhyt kuvaus muiden aineistojen tietosisällöistä.
- Älä liitä muiden aineistojen lupia hakemukseen. Hakemuskäsittelijä pyytää niitä tarvittaessa erikseen.
Kuinka pian saan haetut tiedot käyttööni?
Haettujen tietojen toimitusnopeuteen vaikuttaa moni asia. Hakemusten käsittelyssä on tällä hetkellä ruuhkaa, joten hakemus on jonossa ennen kuin se otetaan varsinaiseen käsittelyyn. Hakemuskäsittely kestää noin 1–3 kuukautta, jonka jälkeen rekisterinpitäjillä on 30 arkipäivää toimittaa pyydetyt aineistot Findatalle.
Hankkeen ja poiminnan luonteesta riippuen tämä vaihe saattaa sisältää useita peräkkäisiä osioita, esimerkiksi 1. kohdejoukon poiminta; 2. verrokkihenkilöiden poiminta; 3. aineiston poiminta. Koska kullakin rekisterinpitäjällä on 30 arkipäivää aikaa, nämä kolme vaihetta voivat kestää yhteensä 3 x 30 = 90 arkipäivää.
Lue lisää kohdasta Miten hakemuksen käsittely etenee
Mitä hyötyä sosiaali- ja terveystietojen laajemmasta käytöstä on kansalaisille?
Kun kattavat rekisteritiedot ovat helpommin tutkijoiden ja palvelujen järjestäjien käytettävissä, tutkimus ja tiedolla johtaminen tehostuu ja
- ihmisille voidaan tuottaa parempia palveluja, tehokkaampia lääkkeitä, terveyttä edistäviä ja hoitoa tukevia sovelluksia ja terveysteknologiaa
- prosesseja ja palvelujärjestelmiä voidaan kehittää tehokkaammiksi ja paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi
- voidaan kehittää ketterämpiä välineitä valvontaan ja esimerkiksi lääkkeiden haittavaikutusten tutkimiseen.
Siten kansalaiset saavat entistä parempaa ja vaikuttavampaa hoitoa ja hoivaa ja hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat.
Voiko tutkija asentaa tietoturvalliseen käyttöympäristöön ohjelmistoja?
Findatan Kapseli-käyttöympäristöön on mahdollista tuoda omia ohjelmistoja Findatan kautta. Ohjelmistoon on löydyttävä virallinen lisenssi ja asennusohje, ja ennen asennusta ohjelmiston tietoturvallisuus ja yhteensopivuus käyttöympäristön kanssa arvioidaan. Asennuksen suorittaa käyttöympäristön ylläpitäjä ja asennuksesta peritään maksu työmääräpohjaisesti.
Muiden palveluntarjoajien tietoturvallisten käyttöympäristöjen ohjelmistoista vastaavat kyseiset palveluntarjoajat.
Mikä on tutkimus- tai tiedonhyödyntämissuunnitelma?
Tiedonhyödyntämissuunnitelmalla tarkoitetaan toisiolaissa tutkimussuunnitelmaa, hankesuunnitelmaa ja vastaavaa suunnitelmaa, josta ilmenevät lupahakemuksessa tarkoitettujen tietojen käyttötarkoitus, niiden rekisterinpitäjä ja käsittelijät, käsittelyn oikeudellinen peruste sekä tietojen käsittelyn tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvät olennaiset seikat kattaen koko tietojen elinkaaren mukaan lukien tietojen säilytys sekä hävittäminen tai arkistointi.
Tiedonhyödyntämissuunnitelman olennaiset seikat on huomioitu Findatan hakemuslomakkeissa.
Tieteellisen tutkimuksen yleisiä kriteerejä ovat esimerkiksi seuraavat:
- tutkimus perustuu asianmukaiseen tutkimussuunnitelmaan
- tutkimuksella on tutkimuksesta vastaava henkilö tai vastuuryhmä
- tutkimus osallistuu tieteelliseen keskusteluun eli tulokset on määrä julkaista tieteellisten periaatteiden mukaisesti esim. tiedelehdissä tai opinnäytteenä
- tutkimus tuottaa uutta tietoa tai edistää kansanterveyttä tai -hyvinvointia
- tutkimuksella on asianomaisen organisaation myöntämä tutkimuslupa, jos sellainen organisaatiossa edellytetään
- lääketieteellisellä tutkimuksella on eettisen toimikunnan myönteinen lausunto
Tieteellisen tutkimuksen asianmukaiseen tutkimussuunnitelmaan kuuluu esim. taustoitus, tutkimuksella tavoiteltavan tiedontarpeen määrittely, tavoitteiden ja kysymysten asettaminen, tarvittavan aineiston ja menetelmän kuvaus sekä eettisten näkökulmien huomiointi.
Miten voin varmistaa, että hakemukseni sisältö pysyy salassa?
Findataan saapuneet hakemukset ovat salassa pidettäviä, ja Findatan tekemät päätökset ovat julkisia. Jos rekisterinpitäjällä on lakisääteinen oikeus saada tietoa hakemuksen sisällöstä, Findata voi tapauskohtaisesti antaa rekisterinpitäjälle tietoa poimittavista tiedoista ja kohdejoukon muodostamisesta.
Voinko hakea tietoja Findatalta opinnäytetyöhön?
Voit hakea Findatalta tietoja opinnäytetyöhön, jos olet tekemässä vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon opinnäytetyötä. Jos kyseessä on opinnäytetyö, nimeä hakemuksessa oppilaitos, suoritettava tutkinto, opinnäytetyön tekijä ja opinnäytetyön ohjaaja.
Opinnäytetöiden lupamaksut ovat alennettuja. Alennettu opinnäytetyön lupamaksu koskee tilanteita, jossa tuotetaan yksi opinnäytetyö. Jos hankkeessa tuotetaan useita opinnäytetöitä tai muita opinnäytetyöhön liittymättömiä tuotoksia, peritään normaalin tai laajan tietoluvan hinta. Tarkemmat tiedot Hinnasto-sivulla.
Mitä tarkoitetaan anonymisoinnilla ja pseudonymisoinnilla?
Anonymisointi tarkoittaa henkilötietojen muuttamista sellaiseen muotoon, että yksittäisen henkilön tunnistaminen estyy peruuttamattomasti. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi suorien tunnisteiden poistamista ja lisäksi aineiston karkeistamista yleiselle tasolle siten, että henkilötietoja ei voi muuttaa enää takaisin tunnistettaviksi millään tavalla.
Pseudonymisointi tarkoittaa henkilötietojen muuttamista esimerkiksi koodattuun muotoon. Tällöin nimet ja henkilötunnukset voidaan poistaa ja korvata muulla yksilöllisellä tunnisteella eli koodilla. Usein säilytetään koodiavain, jolla tietoihin voidaan palauttaa suorat henkilötiedot. Pseudonymisoidut tiedot ovat yhä henkilötietoja.
Mitä tarkoitetaan henkilötiedolla?
Henkilötietoja ovat sellaiset tiedot, joiden avulla yksittäinen henkilö voidaan tunnistaa joko suoraan tai epäsuorasti. Suoran tunnistamisen mahdollistavia henkilötietoja ovat esimerkiksi nimi, henkilötunnus, henkilönimen mukainen sähköpostiosoite ja biometriset tunnisteet (kuten sormenjälki, kasvokuva, ääni, silmän iiris). Epäsuora tai välillinen tunnistaminen taas on mahdollista esimerkiksi sukupuolen, iän, koulutuksen tai kansallisuuden kautta. Näitä tietoja voidaan myös yhdistellä ja siten tunnistaa henkilö.
Suorien henkilötietojen poistaminen tai korvaaminen ei näin ollen välttämättä tarkoita sitä, ettei aineisto yhä sisältäisi henkilötietoja.
Erityisiä (tai arkaluontoisia) henkilötietoja ovat esim. etninen alkuperä, seksuaalinen suuntautuminen tai käyttäytyminen, terveystiedot, biometriset tiedot ja geneettiset tiedot. Erityissuojeltavia henkilötietoja ovat esim. psykiatriset, sosiaalihuollon, sukupuolitauti- ja perinnöllisyyslääketieteen tiedot.
Voinko laittaa Kapseli-tilaukseni tauolle?
Voit laittaa Kapseli-käyttöympäristösi tauolle, jolloin käytössä oleva konepaketti poistetaan käytöstä tauotuksen ajaksi. Ylläpidämme tauon aikana käyttöympäristöä ja siellä olevia aineistoja, mutta käyttäjillä ei ole pääsyä käyttöympäristöön.
Tauotuksen aikana Kapseli-tilauksen on oltava voimassa, mutta tilauksesta peritään vain tauotuksen kuukausiveloitus. Kapselin vakioehdot ovat voimassa myös tauotuksen ajan.
Kun tilattu tauotus päättyy, käyttäjät pääsevät jälleen kirjautumaan Kapseliin. Käytöstä aletaan jälleen laskuttaa Kapselin konepakettimaksu kuukausittain.
Tauotuksen voi tilata asiointipalvelussamme. Minimitauko on kaksi kalenterikuukautta ja maksimitauko kyseisen Kapseli-tilauksen voimassaoloaika. Tauotuksen irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi.
Kaikkien Kapseli-tilausten käsittelyaika on yksi kuukausi.
Hinnasto:
Tuote | Hinta | Lisätietoja |
Tauotuksen käsittelymaksu | 245,00 eur + ALV 24% | Käsittelymaksu laskutetaan uuden tauotustilauksen yhteydessä sekä tilattaessa tauotuksen jatkoa. |
Kuukausiveloitus | 87,00 eur + ALV 24% | Laskutetaan per kk tauotustilauksen voimassaoloajan. |
En pääse kirjautumaan Kapseliin, mikä avuksi?
Varmista ennen kirjautumista, että käyttäjätunnuksesi on rekisteröity ja käyttövalmis. Jos et ole varma tunnuksesi käyttövalmiudesta, ole yhteydessä Findatan yhteyshenkilöön tai Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi
Näin kirjaudut Kapseliin:
- Asenna Duo Mobile -sovellus matkapuhelimeesi ja aktivoi se (kehittäjä: Duo Security Inc.). Jos olet jo asentanut ja aktivoinut sovelluksen, siirry kohtaan 2.
- Asennus: hae Duo Mobile -sovellus matkapuhelimesi sovelluskaupasta ja asenna se.
- Aktivointi: Kapseli-tilauksen yhteydessä ilmoitettuihin matkapuhelinnumeroihin lähetetään automaattisesti aktivointiviesti Duo Mobilen käyttöä varten. Sovellus aktivoidaan käyttöön klikkaamalla aktivointiviestissä olevaa linkkiä.
- Kirjaudu Kapseliin osoitteessa https://kapseli.findata.fi käyttäen tietokoneen verkkoselainta.
- Valitse kirjautumissivulla olevasta listasta se tunnistautumistapa, joka on ilmoitettu rekisteröitymisessäsi. Kirjaudu tunnistautumisen vaatimien välivaiheiden kautta.
- Valitse käytettävissä olevista käyttäjäympäristöistä se, jota aiot käyttää. Jos käytössäsi on vain yksi käyttäjäympäristö, siirry seuraavaan kohtaan.
- Valinnan jälkeen järjestelmä siirtyy tunnistautumisen toiseen vaiheeseen.
- Kaksivaiheisen tunnistautumisen toinen vaihe.
- Kirjaudu käyttäjäympäristöön.
- Saat Duo Mobileen ilmoituksen kirjautumisyrityksestä. Tekemäsi kirjautuminen hyväksytään Duo Mobilen kautta valitsemalla ”Approve”.
Miten voin täydentää lähettämääni hakemusta?
Lähetettyä hakemusta ei valitettavasti voi enää muokata lähettämisen jälkeen omatoimisesti.
Mikäli haluat täydentää lähetettyä hakemusta, lähetä sähköpostia osoitteeseen info@findata.fi ja ilmoita hakemuksen tunnus (esim. 2022/53). Palautamme hakemuksen sinulle täydentämistä varten.
Miksi saamani päätös ei näy asiointipalvelussa?
Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.
Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.
Jos et edelleenkään näe hakemuksia tai saatuja päätöksiä palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan:
Miksi lähetetty hakemus ei näy asiointipalvelussa?
Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.
Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.
Jos lähettämäsi hakemus ei edelleenkään näy palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan:
Voinko saada paperilaskun?
Verkkolaskutus on aina ensisijainen laskutustapa. Paperilasku on mahdollinen poikkeustapauksissa. Pääsääntöisesti laskutettavat tahot ovat kuitenkin organisaatioita, jotka vastaanottavat vain verkkolaskuja. Kysy tarvittaessa lisätietoja oman organisaatiosi taloushallinnosta.
Voiko laskutettavana tahona olla muu kuin luvansaaja?
Voi olla. Selvennäthän luvanhakijan ja laskutustahon välisiä epäloogisuuksia (esim. maksaja ei ole luvanhakija) hakemuksen Lisätiedot-osiossa.
Paljonko rekisterinpitäjien poimintamaksut keskimäärin ovat?
Rekisterinpitäjien poimintakustannuksia kannattaa tiedustella suoraan rekisterinpitäjiltä hyödyntäen poimintakuvauslomaketta, jonka voit ladata tästä: findata.fi/poimintakuvauslomake.
Löydät poimintojen enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita.
Paljonko Findatan aineistonkäsittelyn kustannukset keskimäärin ovat?
Löydät aineistonkäsittelyn enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita. Tietoja päivitetään neljännesvuosittain.
Miksi arvonlisävero (alv) on toisissa maksuissa 0 % ja toisissa 24 %?
Findatan hinnat perustuvat Sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta.
Kapseli-käyttöympäristöä lukuun ottamatta palvelujen hinnat ovat omakustannearvoon perustuvia julkisoikeudellisia suoritteita, joiden arvonlisävero on 0 %. Kapselin palvelujen hinnat ovat liiketaloudellisesti hinnoiteltuja maksullisia suoritteita, joihin lisätään arvonlisävero +24 %.
Rekisterinpitäjät määrittelevät kustannuksensa itse omien säädösten nojalla.
Sisältävätkö rekisterinpitäjien poimintamaksut arvonlisäveron?
Tämä riippuu rekisterinpitäjästä. Rekisterinpitäjät määrittelevät poimintakustannukset omien säädösten nojalla.
Voinko itse poimia aineiston omasta sairaalasta ja välttää siten rekisterinpitäjän poimintamaksun?
Kyllä voit, jos se sopii rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjällä on oikeus määritellä itsenäisesti, millä tavalla se poiminnan suorittaa, ja sillä on halutessaan oikeus käyttää tietojen poiminnassa oman organisaationsa ulkopuolista henkilötietojen käsittelijää.
Käsittelijän käyttäminen edellyttää EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan henkilötietojen käsittelyä koskevan sopimuksen (DPA) tekemistä henkilötietojen käsittelijän kanssa. Rekisterinpitäjä vastaa viime kädessä itse henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta. Henkilötietojen käsittelijä taas vastaa siitä, että se noudattaa DPA-sopimuksen ehtoja ja rekisterinpitäjän ohjeita.
Poimitut aineistot on toimitettava Findataan tietoturvallisesti siirtopalvelu Nextcloudin välityksellä, jonka jälkeen yhdistämme ja esikäsittelemme ne.
Mikä on sosiaali- ja terveystietojen ensisijaisen ja toissijaisen käytön ero?
Ensisijaisella käytöllä tarkoitetaan käyttötarkoitusta, jonka vuoksi tiedot on alun perin tallennettu asiakas- ja/tai potilasrekisteriin. Ensisijainen käyttötarkoitus voi olla esimerkiksi potilaan tutkiminen, hoitaminen ja kuntoutus tai vastaavasti sosiaalihuollon asiakkaan saama palvelu tai Kansaneläkelaitoksen etuuskäsittely.
Toissijaisella käytöllä tarkoitetaan samojen tietojen käyttöä muissa kuin ensisijaisissa käyttötarkoituksissa. Lain mukaiset toissijaiset käyttötarkoitukset ovat tieteellinen tutkimus, tilastointi, kehittämis- ja innovaatiotoiminta, opetus, tietojohtaminen, viranomaisohjaus ja -valvonta sekä viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtävät.
Eri käyttötarkoituksia koskevat erilaiset säädökset. Kehittämis- ja innovaatiotoimintaan on mahdollista saada ainoastaan aggregoitua tilastotietoa, josta yksilöitä ei voi tunnistaa.
Miten voin kieltää tietojeni toissijaisen käytön?
Jokaisella on oikeus omiin henkilötietoihin, joihin kuuluu myös oikeus vastustaa tietojen käsittelyä. Olemme koonneet ohjeet vastustamisoikeuden käytöstä sivulle Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely.
On hyvä huomioida, että Findata ei ole sosiaali- ja terveystietojen alkuperäinen rekisterinpitäjä. Täten esimerkiksi Findatalle lähetetty pyyntö vastustaa henkilötietojen käyttöä ei estä sitä, etteikö kyseisiä tietoja voitaisi silti luovuttaa toissijaiseen käyttöön jonkin toisiolain 6 §:ssä mainitun rekisterinpitäjän toimesta.
Valitettavasti Suomessa ei ole keskitettyä järjestelmää, jolla tietojen toisiokäytön voisi kieltää kerralla kaikkia tahoja sitovasti. Voit tehdä vastustamispyynnön suoraan muille toisiolain 6 §:ssä tarkoitetuille toimijoille: sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjille, sosiaali- ja terveysministeriölle, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL), Kansaneläkelaitokselle (Kela), Valviralle, aluehallintovirastoille, Työterveyslaitokselle, Fimealle, Tilastokeskukselle, Eläketurvakeskukselle ja Digi- ja väestötietovirastolle.
Myydäänkö tietojani eteenpäin?
Ei myydä. Findata on sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen, joka myöntää määräaikaisia lupia sote-tietojen toissijaiseen silloin, kun laissa säädetyt luvan edellytyksen täyttyvät.
Voidaanko tietoni luovuttaa ulkomaille?
Tietosuoja-asetus edellyttää, että EU-alueella tiedot liikkuvat vapaasti. Laki on kuitenkin laadittu siten, että tietoja käsitellään pääsääntöisesti sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen keskitetyssä tietoturvallisessa käyttöympäristössä, jonne käyttöoikeuden saavat vain käyttöluvan saaneet henkilöt. Luvansaaja voi olla muuallakin kuin Suomessa. Tietoturvallinen käyttöympäristö on keskeinen tekninen keino turvata myös henkilötietojen suojaa.
Mikäli se on välttämätöntä, tietoja voidaan luovuttaa luvansaajan osoittamaan muuhun, tietoturvalliseen käyttöympäristöön. Muun ympäristön tulee kuitenkin täyttää Findatan antaman määräyksen kriteerit, sen tulee auditoitu määräystä vasten ja auditoinnista saatavan todistuksen tulee olla voimassa. Valvira ylläpitää Toini-rekisteriä, joTietoja saisi tällöinkin käyttää vain siinä tarkoituksessa, jossa ne on luvansaajalle luovutettu. EU:n tietosuoja-asetus määrittelee sen, millä edellytyksillä tietoja voidaan luovuttaa EU:n ulkopuolelle.
Voiko sosiaali- ja terveystietoja käyttää markkinointiin tai muihin vastaaviin kaupallisiin tarkoituksiin?
Sosiaali- ja terveystietoja ei saa käyttää markkinointiin tai yksilöllisten kaupallisten palveluiden, kuten esimerkiksi vakuutusmaksujen määrittelemiseen.