Päivitetty 26.06.2024

Palvelut ja ohjeet

Kaikki palvelumme liittyvät sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön. Tältä sivulta löydät yhteenvedon palveluistamme, listan ohjeista sekä koonnin usein kysytyistä kysymyksistä.

Tarjoamme palveluita tietojen tarvitsijoille eli asiakkaille ja tietojen hallitsijoille eli rekisterinpitäjille. Lisäksi tarjoamme tietoa ja neuvontaa kansalaisille siitä, mihin rekisteritietoja käytetään, mitkä ovat jokaisen kansalaisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet ja miten huolehdimme tietosuojan toteutumisesta.

Findatan antamat, toisiolain mukaiset määräykset löydät sivulta Määräykset.

Varaa aika henkilökohtaiseen neuvontaan

Ajanvarauspalvelumme on kesälomalla 1.6.–18.8.2024. Neuvontamme palvelee sähköpostitse tavalliseen tapaan koko kesän. Katso neuvontapalveluiden yhteystiedot.

Voit varata ajan henkilökohtaiseen neuvontaan Findatan asiantuntijalta. Aikoja on tarjolla kolmena päivänä viikossa ja ne ovat kestoltaan 20 minuuttia. Tapaamiset järjestetään etänä Teamsissa.

Autamme seuraavissa aiheissa:

  • Yleinen neuvonta Findatan palveluista
  • Tietolupahakemukset, muutoshakemukset ja tietopyynnöt
  • Poimintakuvauslomake ja muut lomakkeet
  • Kapselin tilaaminen, tauotus ja aineiston säilytyspalvelu

Näet vapaana olevat ajat alta.

Varauksen jälkeen saat sähköpostiisi vahvistuksen ja ladattavan kalenterimuistutuksen. Lähetämme linkin Teams-kokoukseen myöhemmin.



Ajanvarauspalvelu on toteutettu osana Euroopan unionin rahoittamaa FinHITS-hanketta.

Lomakkeet

Palvelut asiakkaille

Neuvonta

  • Tarjoamme neuvontapalvelua näillä internet-sivuilla ja sähköpostitse osoitteessa info@findata.fi. Voit myös varata ajan henkilökohtaiseen neuvontaan, joka järjestetään etänä Teamsissa.
  • Neuvomme esimerkiksi tietolupien, tietopyyntöjen ja muutoslupien hakemista koskevissa kysymyksissä. Lisäksi tarjoamme yleistä neuvontaa toisiolakiin liittyen.
  • Rekisterien tietosisällöistä tai yksittäisistä aineistoista kannattaa lähestyä suoraan rekisterinpitäjiä, jotka ovat omien aineistojensa parhaita asiantuntijoita ja tarjoavat lakisääteistä neuvontapalvelua niiden toissijaiseen käyttöön liittyen. Löydät rekisterinpitäjien yhteystietoja Aineistot-sivulta.
  • Lue lisää sivulta Yhteystiedot

Tietoluvat, muutosluvat ja tietopyynnöt

  • Myönnämme tietolupia yksilötasoiseen aineistoon, kun tietoja tarvitaan usealta julkiselta rekisterinpitäjältä, yksityiseltä sektorilta tai Kanta-palveluista. Yhdistämme ja esikäsittelemme aineistot kansalaisten tietosuojasta huolehtien.
  • Myönnämme muutoslupia aiemmin myönnettyihin lupiin, kun muutos koskee usean julkisen rekisterinpitäjän, Findatan tai Findatalle toimivaltansa siirtäneen viranomaisen myöntämiä lupia.
  • Teemme päätöksiä tietopyyntöihin eli tilastotasoisen aineiston saamiseksi, kun tietoja tarvitaan toisiolain piirissä olevilta rekisterinpitäjiltä.
  • Lue lisää sivulta Luvat

Aineiston yhdistäminen ja esikäsittely

  • Kokoamme rekisteriaineistot rekisterinpitäjiltä.
  • Esikäsittelemme luvansaajalle luovutettavan aineiston, eli yhdistelemme ja pseudonymisoimme, anonymisoimme tai tuotamme tilastotasoista tietoa rekisterinpitäjiltä koostetuista aineistoista.
  • Konvertoimme ja yhdistämme luvansaajan oman aineiston Findatan kautta saatavaan aineistoon.
  • Lue lisää sivulta Aineistot

Tietoturvallinen Kapseli-käyttöympäristö

  • Tarjoamme yksilötasoisen aineiston käsittelyyn tietoturvallisen ympäristön, Kapselin, jossa on käytettävissä keskeisimmät aineistojen analysointiin tarvittavat ohjelmistot.
  • Toisiolain mukaisesti tietoluvalla saatavien aineistojen analysointi on 1.5.2022 lähtien sallittua ainoastaan Findatan määräyksen vaatimukset täyttävissä käyttöympäristöissä.  Vaatimukset edellyttävät vastaavaa tietoturvan tasoa kuin Kapselissa.
  • Löydät määräyksemme tietoturvallisten käyttöympäristöjen vaatimuksista sivulta Käyttöympäristöjä koskeva määräys
  • Lue lisää sivulta Kapseli

Palvelut rekisterinpitäjille

Neuvontapalvelu

  • Tarjoamme neuvontapalvelua näillä internet-sivuilla sekä sähköpostitse sähköpostitse osoitteessa info@findata.fi.
  • Neuvomme esimerkiksi aineistotoimituksia, aineistokuvauksia, toimivaltoja ja yleisluontoisia toisiolakia koskevissa kysymyksissä.
  • Lue lisää sivulta Yhteystiedot

Tuki aineistokuvausten laadintaan

  • Toisiolain piirissä olevilla organisaatioilla on rekisterinpitäjinä lakisääteinen velvollisuus laatia aineistokuvaukset tietovarantojensa tietosisällöistä Findatan määräyksen mukaisesti. Tämä on tärkeää, jotta tietoja tarvitsevat voivat arvioida tietojen soveltuvuutta toisiokäyttöön.
  • Tarjoamme rekisterinpitäjille ilmaisia työkaluja: Aineistoeditorin, jolla aineistokuvauksia voi laatia sekä Aineistokatalogin, jossa aineistokuvauksia voi julkaista.
  • Lisäksi autamme rekisterinpitäjiä aineistokuvauksissa mm. tarjoamalla koulutusta edellä mainittujen työkalujen käyttöön.
  • Lue lisää sivulta Aineistokuvauksia koskeva määräys

Anonymisointipalvelu

  • Jos tietoja haetaan toisiokäyttöön vain yhdeltä julkiselta sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjältä, rekisterinpitäjä vastaa itse tietolupahakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä. Jos aineisto kuitenkin luovutetaan luvansaajalle anonymisoituna, anonymisoimme aineiston rekisterinpitäjän puolesta ja toimitamme sen luvansaajan käsiteltäväksi.
  • Lue lisää sivulta Tietoluvat

Tietolupa- ja muutoslupahakemusten käsittely rekisterinpitäjän puolesta

  • Julkiset rekisterinpitäjät voivat valtuuttaa Findatan tuottamaan puolestaan toisiolaissa niille säädetyt muut kuin neuvonta- ja aineistokuvauspalvelut. Tällöin käsittelemme rekisterinpitäjän puolesta sellaisetkin tietolupa- ja muutoslupahakemukset, jotka koskevat vain rekisterinpitäjän omien rekisterien tietosisältöjä.
  • Löydät lupatoimivaltansa siirtäneet rekisterinpitäjät Aineistot-sivulta kohdasta: Siirtyneet lupatoimivallat
  • Lue lisää sivulta Aineistot

Tietoa kansalaisille

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset rekisteröidyn oikeudet

  • Jokaisella on oikeus omiin henkilötietoihin ja oikeus saada tietoa henkilötietojensa käytöstä. Findatan osalta tätä tietoa löytyy näiltä verkkosivuilta ja erityisesti sivulta Tietosuojakäytäntömme.
  • Löydät tietoa luvan saaneista hankkeista sivulta Myönnetyt luvat. Voit myös ottaa tarvittaessa yhteyttä neuvontaamme.
  • Tiedon saamisen lisäksi rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet omiin tietoihinsa Findatan hallussa olevan tietoaineiston osalta:
    • Oikeus saada pääsy omiin tietoihin
    • Oikeus oikaista omia tietoja
    • Oikeus rajoittaa omien tietojen käsittelyä
    • Oikeus vastustaa omien tietojen käsittelyä
  • Jos haluat käyttää tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksiasi, löydät ohjeet täältä: Miten voit käyttää oikeuksiasi?
  • Lue lisää sivulta Oikeudet tietoihisi

Lainsäädäntö

Muut palvelut ja velvoitteet

Toisiolain mukaiset määräykset

  • Toisiolaki eli laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä velvoittaa Findataa antamaan tarkentavia määräyksiä koskien mm. tietoturvallisia käyttöympäristöjä, aineistokuvauksia sekä tietolupahakemuksia ja tiedonhyödyntämissuunnitelmia.
  • Määräykset ovat luonteeltaan päivittyviä.
  • Lue lisää sivulta Määräykset

Usein kysytyt kysymykset

Kansalaiselle

Mitä hyötyä sosiaali- ja terveystietojen laajemmasta käytöstä on kansalaisille?

Kun kattavat rekisteritiedot ovat helpommin tutkijoiden ja palvelujen järjestäjien käytettävissä, tutkimus ja tiedolla johtaminen tehostuu ja

  • ihmisille voidaan tuottaa parempia palveluja, tehokkaampia lääkkeitä, terveyttä edistäviä ja hoitoa tukevia sovelluksia ja terveysteknologiaa
  • prosesseja ja palvelujärjestelmiä voidaan kehittää tehokkaammiksi ja paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi
  • voidaan kehittää ketterämpiä välineitä valvontaan ja esimerkiksi lääkkeiden haittavaikutusten tutkimiseen.

Siten kansalaiset saavat entistä parempaa ja vaikuttavampaa hoitoa ja hoivaa ja hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat.

Mikä on Findata?

Findata on sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen, joka on perustettu vuonna 2019. Toimintamme perustuu lakiin sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä eli niin sanottuun toisiolakiin.

Myönnämme luvat sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön, kun niitä tarvitaan usealta julkiselta rekisterinpitäjältä, yksityiseltä sektorilta tai Kanta-palveluista. Koostamme ja esikäsittelemme aineistot kansalaisten tietosuojasta huolehtien. Lisäksi ylläpidämme tietoturvallista Kapseli®-käyttöympäristöä, jossa yksilötasoisen aineiston käsittely tapahtuu.

Minkä lain perusteella sote-tietoja käytetään?

Sosiaali- ja terveystietojen käyttöä säätelee useat lait, kuten esimerkiksi

  • tietosuojalaki,
  • laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä,
  • laki lääketieteellisestä tutkimuksesta,
  • laki kliinisestä lääketutkimuksesta,
  • laki ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä ja
  • biopankkilaki.

Sosiaali- ja terveysalan rekisteritietojen toissijaista käyttöä sen sijaan säätelee laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä eli toisiolaki, joka tuli voimaan vuonna 2019. Samana vuonna perustettiin tietolupaviranomainen Findata, jolle lupatoiminta keskitettiin.

Toisiolaki määrittelee, miten ja millä edellytyksillä sosiaali- ja terveystietoja voidaan käyttää alkuperäisen tarkoituksen ulkopuolella esimerkiksi tutkimuksessa, tilastoinnissa ja muihin kuin potilaiden hoitamiseen tai etuuksien käsittelyyn liittyvissä tarkoituksissa. Toisiolaki säätelee myös tietosuojaa ja salassapitovelvollisuutta koskevia seikkoja sekä asettaa vaatimuksia tietojen käsittelylle ja turvallisuudelle.

Ennen toisiolain voimaantuloa luvan tietojen käyttöön myönsivät yksittäiset rekisterinpitäjät, sosiaali- ja terveysministeriö tai Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, eikä aineistojen käsittelemiseen ole ollut yhdenmukaista käytäntöä. Lupatoiminnan ja aineiston käsittelyn keskittäminen Findatalle on parantanut aineistojen tietoturvaa ja kansalaisten tietosuojaa. Kun tiedot yhdistellään keskitetysti, niiden käyttö on suojatumpaa ja sitä pystytään valvomaan tehokkaammin.

Katso toisiolaki finlex.fi-palvelussa

Mihin tietoja voi käyttää?

Sosiaali- ja terveystietojen toissijainen käyttö on sallittua vain tietyissä käyttötarkoituksissa.

Toisiolain mukaiset toissijaiset käyttötarkoitukset ovat:

  • opetus
  • tieteellinen tutkimus
  • tilastointi
  • viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtävät
  • kehittämis- ja innovaatiotoiminta
  • tietojohtaminen
  • viranomaisohjaus ja -valvonta

Eri käyttötarkoituksia koskevat erilaiset säädökset.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiksi opiskelevien opetukseen, tieteelliseen tutkimukseen, tilastointiin sekä viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtäviin on mahdollista saada pseudonymisoitua, yksilötasoista aineistoa.

Kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, tietojohtamiseen ja sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisohjaukseen on mahdollista saada vain anonyymia, aggregoitua tilastotietoa, josta yksilöitä ei voi tunnistaa.

Lisäksi sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunantajat, kuten esimerkiksi hyvinvointialueet, voivat käyttää niiden toiminnassa syntyneitä tai niiden rekistereihin tallennettuja tietoja tietojohtamiseen ilman erillistä lupaa. Tietoja voi käyttää palvelutoiminnan tuottamista, seurantaa, arviointia, suunnittelua, kehittämistä, johtamista ja valvontaa varten.

Tietolupa- ja tietopyyntöpäätökset ovat julkisia. Katso Findatan myöntämät tietolupa- ja tietopyyntöpäätökset.

Missä muodossa tietoja voidaan käyttää?

Luovutamme tietoluvan perusteella pseudonymisoitua yksilötason tietoa. Pseudonymisoidussa aineistossa nimet ja henkilötunnisteet on korvattu muulla yksilöllisellä tunnisteella, jolloin tietoja ei voi yhdistää suoraan henkilöihin. Luovutamme tietoja tunnisteellisena vain erityisen perustellusta ja välttämättömästä syystä.

Pseudonymisoitu aineisto on henkilötietoa, jota saa käsitellä vain tietoturvallisessa käyttöympäristössä. Henkilötietoaineistoa käsittelevän tulee tuottaa analyysitulokset anonyymissa muodossa, josta yksittäisen henkilön tietoja tai ominaisuuksia ei paljastu. Varmistamme toisiolain mukaisesti tulosten anonymiteetin.

Luovutamme tietopyynnön perusteella anonyymia tilastotason tietoa. Tilastotasoisessa aineistossa yksittäisiä henkilötietoja on yhdistelty ja summattu siten, että tilastot kuvaavat henkilöryhmiä yksittäisen henkilön sijaan. Tilastoaineistosta ei voi jäljittää tai tunnistaa yksittäisiä henkilöitä.

Lue lisää Findatan myöntämistä luvista

Mihin tietoihin Findata myöntää lupia?

Findatan myöntämät luvat sisältävät erilaisista rekistereistä poimittua tietoa. Rekisteritieto on tietoa, joka on tallennettu viranomaisen, yksityisen palveluntarjoajan tai henkilötietojen käsittelijän ylläpitämään henkilötietorekisteriin.

Kaikista suomalaisista on tietoa erilaisissa rekistereissä. Suomessa tätä rekisteritietoa voidaan hyödyntää toissijaisesti esimerkiksi tutkimuksissa, joiden avulla kansalaisten terveyttä ja hyvinvointia voidaan edistää.

Findata myöntää luvat sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön, kun niitä tarvitaan usealta julkiselta rekisterinpitäjältä, yksityiseltä sektorilta tai Kanta-palveluista. Osa rekisterinpitäjistä on siirtänyt lupatoimivaltansa Findatalle. Katso lista näistä rekisterinpitäjistä.

Kaikissa Findatan myöntämissä luvissa noudatetaan yleisen tietosuoja-asetuksen mukaista minimointiperiaatetta eli myönnämme lupia vain niihin tietoihin, joiden tarpeelle on perusteltu syy.

Voiko kuka vain saada tietoluvan sosiaali- ja terveystietoihin?

Laissa ei ole erikseen rajattu, kuka voi hakea lupaa. Findata ei kuitenkaan myönnä lupia kenelle tahansa tai mihin tahansa, vaan vain toisiolaissa määriteltyihin käyttötarkoituksiin ja sellaisiin hankkeisiin, jotka täyttävät luvan saamisen edellytykset.

Lupien myöntämistä edeltää aina hakemuskäsittely ja huolellinen lupaharkinta. Lupa voidaan myöntää EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen myötä vain välttämättömiin tietoihin niin sanotun minimointiperiaatteen mukaisesti.

Luvat ovat hallintopäätöksiä, joissa on kaksivaiheinen prosessi: hakemuksen käsittelijä toimii päätöksen esittelijänä ja Findatan johtaja tai hänen sijaisensa päätöksen hyväksyjänä. Esitettyjä päätöksiä ei välttämättä hyväksytä suoraan sellaisenaan, vaan toisinaan ne palautetaan valmisteluun.

Miten tietosuojan toteutumista valvotaan?

Lupa tietojen käsittelyyn toisiolain mukaisissa käyttötarkoituksissa perustuu Findatan tai muun toisiolaissa tarkoitetun viranomaisen tekemään viranomaispäätökseen. Päätös on oikeudellisesti sitova ja sisältää lupaehdot sekä tiedot käsiteltävistä tiedoista, käsittelyyn oikeutetuista henkilöistä ja käsittely-ympäristöstä.

Findatan ja muiden tietolupia myöntävien viranomaisten toimintaa valvoo muun muassa oikeusasiamies ja henkilötietojen käsittelyä tietosuojavaltuutettu. Findatalla ja muilla tietolupia myöntävillä viranomaisilla on myös oikeus pyytää lausunto tietosuojavaltuutetulta ennen tietoluvan myöntämistä.

Tietolupien myöntäjien täytyy antaa tietosuojavaltuutetulle kerran vuodessa selvitys sosiaali- ja terveystietojen sekä niiden lokitietojen käsittelystä.

Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valvira valvoo tietoturvallisia käyttöympäristöjä.

Mihin lakeihin henkilötietojen käsittely perustuu Findatassa?

Findatan lailliset perusteet henkilötietojen käsittelylle ovat:

  • EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artikla 1 kohta e alakohta: käsittely on tarpeen tärkeää yleistä etua koskevasta syystä
  • Tietosuojalain 4 §:n 1 momentin 2 kohta: tietojen käsittely, josta säädetään laissa tai joka johtuu välittömästi rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä

Käsittelemme myös erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja, joista käytettiin aiemmin nimitystä arkaluonteiset tiedot. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi henkilön terveystiedot.

Näiden henkilötietojen käsittelyperusteet ovat:

  • EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 2 kohdan g alakohta: käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi tai julkisen vallan käyttämiseksi
  • Tietosuojalain 6 §:n 1 momentin 2 kohta: käsittely on tarpeen ja oikeasuhtaista viranomaisen toiminnassa yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi

Tarkemmat toimintokohtaiset henkilötietojen käsittelyperusteet löytyvät tietosuojailmoituksista

Myykö Findata tietojani eteenpäin?

Findata ei myy tietoja eteenpäin. Myönnämme tietolupaviranomaisena määräaikaisia lupia sote-tietojen toissijaiseen käyttöön silloin, kun toisiolaissa säädetyt luvan edellytykset täyttyvät.

Lupa myönnetään aina tiettyyn tarkoitukseen ja siinä määritellään henkilöt, ketkä saavat käsitellä pseudonymisoitua aineistoa. Henkilötietoaineistoa käsittelevän tulee tuottaa analyysitulokset anonyymissa muodossa, josta yksittäisen henkilön tietoja tai ominaisuuksia ei paljastu.

Findata varmistaa toisiolain mukaisesti tulosten anonymiteetin. Tämä koskee kaikkia aineistoja, joihin on myönnetty lupa toisiolain perusteella. Löydät kriteerit tulosten anonymiteetin varmistamiseen sekä esimerkkejä yleisimmistä analyysityypeistä sivulta Anonyymien tulosten tuottaminen.

Kun luvan voimassaolo päättyy, luvansaajalla ei ole enää pääsyä aineistoon ja se tuhotaan.

Voidaanko tietoni luovuttaa ulkomaille?

Findata myöntää suurimman osan luvista suomalaisille hankkeille. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti tietojen on liikuttava vapaasti EU-alueella, eli luvansaaja voi olla myös EU- tai ETA-alueella. Tietoja on tällöinkin käsiteltävä auditoidussa tietoturvallisessa käyttöympäristössä, jonne käyttöoikeuden saavat vain luvassa määritellyt henkilöt.

Tietoturvallinen käyttöympäristö ei voi toisiolain mukaan sijaita EU:n ja ETA-alueen ulkopuolella, joten emme pääsääntöisesti luovuta henkilötietoaineistoa EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle tai kansainvälisille järjestöille. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen puitteissa dataa on mahdollista siirtää Euroopan talousalueen sisällä samoilla perusteilla kuin Suomen sisällä. Euroopan talousalueeseen kuuluvia ETA-maita ovat EU-maat sekä Norja, Liechtenstein, Islanti.

Mikäli tietoja halutaan siirtää tai käsitellä edellä mainittujen maiden ulkopuolella eli niin kutsutuissa kolmansissa maissa, siihen on oltava tietosuoja-asetuksen V luvun mukainen oikeusperuste. Henkilötietojen käsittely ulkomailta käsin on henkilötietojen siirtämistä, vaikka tiedot olisivat tietoturvallisessa etäkäyttöympäristössä.

Mikä on sosiaali- ja terveystietojen ensisijaisen ja toissijaisen käytön ero?

Ensisijaisella käytöllä tarkoitetaan käyttötarkoitusta, jonka vuoksi tiedot on alun perin tallennettu asiakas- ja/tai potilasrekisteriin.

Ensisijainen käyttötarkoitus voi olla esimerkiksi

  • potilaan tutkiminen, hoitaminen ja kuntoutus,
  • sosiaalihuollon asiakkaan saama palvelu ja
  • Kansaneläkelaitoksen etuuskäsittely.

Toissijaisella käytöllä tarkoitetaan samojen tietojen käyttöä muissa kuin ensisijaisissa käyttötarkoituksissa.

Lain mukaiset toissijaiset käyttötarkoitukset ovat

  • tieteellinen tutkimus,
  • tilastointi,
  • kehittämis- ja innovaatiotoiminta,
  • opetus,
  • tietojohtaminen,
  • viranomaisohjaus ja -valvonta sekä
  • viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtävät.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiksi opiskelevien opetukseen, tieteelliseen tutkimukseen, tilastointiin sekä viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtäviin on mahdollista saada pseudonymisoitua, yksilötasoista aineistoa.

Kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, tietojohtamiseen ja sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisohjaukseen on mahdollista saada vain anonyymia, aggregoitua tilastotietoa, josta yksilöitä ei voi tunnistaa.

Miten voin kieltää tietojeni toissijaisen käytön?

Jokaisella on oikeus omiin henkilötietoihin, joihin kuuluu myös oikeus vastustaa tietojen käsittelyä.

Katso ohje tietojesi käytön kieltämiseen täältä: Oikeudet tietoihisi

Findata ei ole sen tarjoamia valmisaineistoja lukuunottamatta sosiaali- ja terveystietojen alkuperäinen rekisterinpitäjä. Sen vuoksi Findatalle lähetetty pyyntö vastustaa henkilötietojen käyttöä ei estä kyseisten tietojen luovuttamista toissijaiseen käyttöön jonkin toisiolain 6 §:ssä mainitun rekisterinpitäjän toimesta.

Valitettavasti Suomessa ei ole keskitettyä järjestelmää, jolla tietojen toisiokäytön voisi kieltää kerralla niin, että se sitoisi kaikkia tahoja.

Voit tehdä vastustamispyynnön suoraan muille toisiolain 6 §:ssä tarkoitetuille toimijoille:

  • sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjille, kuten hyvinvointialueille,
  • sosiaali- ja terveysministeriölle,
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL),
  • Kansaneläkelaitokselle (Kela),
  • Valviralle,
  • aluehallintovirastoille,
  • Työterveyslaitokselle,
  • Fimealle,
  • Tilastokeskukselle ja
  • Eläketurvakeskukselle.

Katso yleiset ohjeet tietojen käytön vastustamiseen (tietosuoja.fi)

Digi- ja väestötietovirastolle ei ole mahdollista ilmoittaa kieltoa, joka koskee henkilön tietojen luovuttamista toisiolain mukaisiin käyttötarkoituksiin. Väestötietojärjestelmää koskevista tietojenluovutuskielloista on säädetty laissa väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista (28 §). Lue lisää DVV:n sivuilta (dvv.fi).

Voiko sosiaali- ja terveystietoja käyttää markkinointiin tai muihin vastaaviin kaupallisiin tarkoituksiin?

Sosiaali- ja terveystietoja ei saa käyttää markkinointiin tai yksilöllisten kaupallisten palveluiden, kuten esimerkiksi vakuutusmaksujen määrittelemiseen.

Toisiolain nojalla kerättyjä tietoja ei saa myöskään luovuttaa käytettäväksi yksityishenkilöä koskevassa hallinnollisessa päätöksenteossa eikä muussa vastaavassa asioiden käsittelyssä ilman hänen nimenomaista suostumustaan.

Miten toisiolaki parantaa tietosuojaa?

Sosiaali- ja terveystietoja on hyödynnetty Suomessa toissijaisiin käyttötarkoituksiin jo vuosikymmenten ajan. Ennen toisiolakia luvan tietojen käyttöön on myöntäneet yksittäiset rekisterinpitäjät, sosiaali- ja terveysministeriö tai Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Lupien myöntämiseen, aineistojen siirtämiseen tai niiden käsittelemiseen ei ole ollut yhdenmukaista käytäntöä.

Aiemmin tietoja on voitu esimerkiksi lähettää suoraan luvansaajalle tunnisteellisena muistitikuilla tai CD-levyillä. Tämän jälkeen niiden jälkikäteinen kontrollointi on ollut käytännössä mahdotonta, vaikka luvansaajat varmasti ovatkin käsitelleet henkilötietoja niiden vaatimalla huolellisuudella.

Keskitetty lupamenettely ja aineiston käsittely parantavat aineistojen tietoturvaa ja kansalaisten tietosuojaa. Kun tiedot yhdistellään keskitetysti, niiden käyttö on suojatumpaa ja sitä pystytään valvomaan tehokkaammin.

Hakemuksissa vaadittavista asioista ja aineistojen analysointiin käytettävien ympäristöjen tietoturvasta on annettu määräykset. Findatan toimintaa varten on rakennettu tietoturvallinen, suljettu Kapseli-käyttöympäristö. Ympäristöön tunnistaudutaan kaksivaiheisesti, sinne ei voi itse ladata mitään tietoja eikä sieltä saa mitään ulos. Kun yhteys käyttöympäristöön katkaistaan, luvansaajilla ei ole enää keinoa päästä aineistoon käsiksi.

Aineistot

Miten rekisterinpitäjä toimittaa poimitut aineistot Findatalle?

Rekisterinpitäjien ohjeet poimittujen aineistojen toimittamiseen löydät Aineistojen toimittaminen Findataan -sivulta.

Miten haen tietoja Findatalta?

Ohjeet tietojen hakemiseen löydät Luvat-sivultamme. Vastaamme tietolupa- ja muutoshakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään.

Saanko yhdistää muita tietoja Findatalta saatuun aineistoon?

Toisiolain alaisia aineistoja on mahdollista yhdistää muihin tietoihin, kuten itse kerättyyn aineistoon tai jonkin muun luvan perusteella saatuun aineistoon. Lähtökohtaisesti yhdistämisen tekee aina Findata tai tilastoviranomainen.

Jos haluat myöhemmin yhdistää aineistoja Findatan kautta saamiisi aineistoihin, toimita yhdistettävistä tiedoista muutoshakemus. Lisätietoa sivulta Muutosluvat.

Jos haet Findatan luvittamaan aineistoon yhdistettäväksi tutkittavan suostumuksella hankittua aineistoa, tulee tutkittavan tiedote- ja suostumusmallien olla hakemuksen liitteenä.

Jos aineistot on saatu muiden toimijoiden luvilla, ilmoita hakemuksessa seuraavat tiedot:

  • Luvan diaarinumero, luvan myöntäjä, lupapäivämäärä.
  • Jos lupaprosessi on käynnissä, taho jolta lupaa haetaan ja lupaprosessin aloituspäivämäärä.
  • Lyhyt kuvaus muiden aineistojen tietosisällöistä.
  • Älä liitä muiden aineistojen lupia hakemukseen. Hakemuskäsittelijä pyytää niitä tarvittaessa erikseen.
Milloin haen tietoja Findatalta?

Findata vastaa hakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään. Toimivaltaista viranomaista arvioitaessa tulee siis huomioida kaikki hakemukseen liittyvät toisiolain alaiset tiedot.

Voit tarkistaa hakemusapuristamme, mille viranomaiselle hakemus tulee lähettää.

Mitä tarkoitetaan rekisterinpitäjällä?

Rekisterinpitäjä voi olla ihminen tai organisaatio. Rekisterinpitäjä päättää aineiston käsittelystä, vastaa henkilötietojen käsittelyn turvallisuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta sekä aineiston asianmukaisesta hävittämisestä tai arkistoinnista tutkimuksen päättyessä. 

Tutkijan ollessa työ-, virka- tai palvelusuhteessa tutkimusta toteuttavassa organisaatiossa rekisterinpitäjänä toimii tutkimusta toteuttava organisaatio. Tutkijan tai tutkimusryhmän tehdessä tutkimustyötä itsenäisesti voivat tutkija tai tutkimusryhmä toimia rekisterinpitäjinä itse.

Organisaatiot ovat yhteisrekisterinpitäjiä, jos ne päättävät yhdessä, miksi ja miten henkilötietoja käsitellään. Yhteisrekisterinpitäjien pitää sopia jokaisen osapuolen vastuista.

Mitä tarkoitetaan anonymisoinnilla ja pseudonymisoinnilla?

Anonymisointi tarkoittaa henkilötietojen muuttamista sellaiseen muotoon, että yksittäisen henkilön tunnistaminen estyy peruuttamattomasti. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi suorien tunnisteiden poistamista ja aineiston karkeistamista yleiselle tasolle siten, että henkilötietoja ei voi muuttaa enää takaisin tunnistettaviksi millään tavalla.

Pseudonymisointi tarkoittaa henkilötietojen muuttamista esimerkiksi koodattuun muotoon. Tällöin nimet ja henkilötunnukset voidaan poistaa ja korvata muulla yksilöllisellä tunnisteella, eli koodilla. Usein säilytetään koodiavain, jolla tietoihin voidaan palauttaa suorat henkilötiedot. Pseudonymisoidut tiedot ovat yhä henkilötietoja.

Mitä tarkoitetaan henkilötiedolla?

Henkilötietoja ovat sellaiset tiedot, joiden avulla yksittäinen henkilö voidaan tunnistaa joko suoraan tai epäsuorasti.

Suoran tunnistamisen mahdollistavia henkilötietoja ovat esimerkiksi

  • nimi,
  • henkilötunnus,
  • henkilönimen mukainen sähköpostiosoite ja
  • biometriset tunnisteet, kuten sormenjälki, kasvokuva, ääni ja silmän iiris.

Epäsuoran tai välillisen tunnistamisen mahdollistavia henkilötietoja ovat esimerkiksi

  • sukupuoli,
  • ikä,
  • koulutus tai
  • kansallisuus.

Epäsuoria tai välillisiä tietoja voidaan myös yhdistellä ja siten tunnistaa henkilö. Suorien henkilötietojen poistaminen tai korvaaminen ei näin ollen välttämättä tarkoita sitä, ettei aineisto yhä sisältäisi henkilötietoja.

Erityisiä (tai arkaluontoisia) henkilötietoja ovat esimerkiksi

  • etninen alkuperä,
  • seksuaalinen suuntautuminen tai käyttäytyminen,
  • terveystiedot,
  • biometriset tiedot ja
  • geneettiset tiedot.

Erityissuojeltavia henkilötietoja ovat esimerkiksi

  • psykiatriset tiedot,
  • sosiaalihuollon tiedot sekä
  • sukupuolitauti- ja perinnöllisyyslääketieteen tiedot.
Paljonko rekisterinpitäjien poimintamaksut keskimäärin ovat?

Tiedustele rekisterinpitäjien poimintakustannuksia suoraan rekisterinpitäjiltä hyödyntäen poimintakuvauslomaketta. Lataa poimintakuvauslomake tästä (Word-tiedosto, 57 kt).

Löydät poimintojen enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita.

Paljonko Findatan aineistonkäsittelyn kustannukset keskimäärin ovat?

Löydät aineistonkäsittelyn enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita. Tietoja päivitetään neljännesvuosittain.

Luvat

Miten Findatan lupakäsittely toimii? Miten rekisterinpitäjä liittyy siihen?

Tietoa lupakäsittelyn eri vaiheista ja rekisterinpitäjien roolista löydät Luvat-sivultamme.

Miten haen tietoja Findatalta?

Ohjeet tietojen hakemiseen löydät Luvat-sivultamme. Vastaamme tietolupa- ja muutoshakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään.

Kuinka pian saan haetut tiedot käyttööni?

Haettujen tietojen toimitusnopeuteen vaikuttaa moni asia. Hakemusten käsittelyssä on tällä hetkellä ruuhkaa, joten hakemus on jonossa ennen kuin se otetaan varsinaiseen käsittelyyn. Hakemuskäsittely kestää noin 1–3 kuukautta, jonka jälkeen rekisterinpitäjillä on 30 arkipäivää toimittaa pyydetyt aineistot Findatalle.

Hankkeen ja poiminnan luonteesta riippuen tämä vaihe saattaa sisältää useita peräkkäisiä osioita, esimerkiksi 1. kohdejoukon poiminta; 2. verrokkihenkilöiden poiminta; 3. aineiston poiminta. Koska kullakin rekisterinpitäjällä on 30 arkipäivää aikaa, nämä kolme vaihetta voivat kestää yhteensä 3 x 30 = 90 arkipäivää.

Lue lisää kohdasta Miten hakemuksen käsittely etenee

Milloin haen tietoja Findatalta?

Findata vastaa hakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään. Toimivaltaista viranomaista arvioitaessa tulee siis huomioida kaikki hakemukseen liittyvät toisiolain alaiset tiedot.

Voit tarkistaa hakemusapuristamme, mille viranomaiselle hakemus tulee lähettää.

Mikä on tiedonhyödyntämis- tai tutkimussuunnitelma?

Tiedonhyödyntämissuunnitelmalla tarkoitetaan tutkimussuunnitelmaa, hankesuunnitelmaa ja vastaavaa suunnitelmaa.

Suunnitelmasta tulee ilmetä

  • lupahakemuksessa tarkoitettujen tietojen käyttötarkoitus,
  • tietojen rekisterinpitäjä ja käsittelijät,
  • käsittelyn oikeudellinen peruste sekä
  • tietojen käsittelyn tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvät olennaiset seikat kattaen tietojen koko elinkaaren (tietojen säilytys, hävittäminen tai arkistointi)

Tiedonhyödyntämissuunnitelman olennaiset seikat on huomioitu Findatan hakemuslomakkeissa.

Tieteellisen tutkimuksen yleisiä kriteerejä ovat esimerkiksi seuraavat:

  • tutkimus perustuu asianmukaiseen tutkimussuunnitelmaan
  • tutkimuksella on tutkimuksesta vastaava henkilö tai vastuuryhmä
  • tutkimus osallistuu tieteelliseen keskusteluun eli tulokset on määrä julkaista tieteellisten periaatteiden mukaisesti esim. tiedelehdissä tai opinnäytteenä
  • tutkimus tuottaa uutta tietoa tai edistää kansanterveyttä tai -hyvinvointia
  • tutkimuksella on asianomaisen organisaation myöntämä tutkimuslupa, jos sellainen organisaatiossa edellytetään
  • lääketieteellisellä tutkimuksella on eettisen toimikunnan myönteinen lausunto

Tieteellisen tutkimuksen asianmukaiseen tutkimussuunnitelmaan kuuluu esimerkiksi

  • taustoitus,
  • tutkimuksella tavoiteltavan tiedontarpeen määrittely,
  • tavoitteiden ja kysymysten asettaminen,
  • tarvittavan aineiston ja menetelmän kuvaus sekä
  • eettisten näkökulmien huomiointi.
Miten voin varmistaa, että hakemukseni sisältö pysyy salassa?

Findataan saapuneet hakemukset ovat salassa pidettäviä, ja Findatan tekemät päätökset ovat julkisia. Jos rekisterinpitäjällä on lakisääteinen oikeus saada tietoa hakemuksen sisällöstä, Findata voi tapauskohtaisesti antaa rekisterinpitäjälle tietoa poimittavista tiedoista ja kohdejoukon muodostamisesta.

Voinko hakea tietoja Findatalta opinnäytetyöhön?

Voit hakea Findatalta tietoja opinnäytetyöhön, jos olet tekemässä vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon opinnäytetyötä. Nimeä hakemuksessa oppilaitos, suoritettava tutkinto, opinnäytetyön tekijä ja opinnäytetyön ohjaaja.

Opinnäytetöiden lupamaksut ovat alennettuja. Alennettu opinnäytetyön lupamaksu koskee tilanteita, jossa tuotetaan yksi opinnäytetyö. Jos hankkeessa tuotetaan useita opinnäytetöitä tai muita opinnäytetyöhön liittymättömiä tuotoksia, peritään normaalin tai laajan tietoluvan hinta. Katso tarkemmat tiedot Hinnasto-sivulta.

Miten voin täydentää lähettämääni hakemusta?

Lähetettyä hakemusta ei valitettavasti voi enää muokata lähettämisen jälkeen omatoimisesti.

Mikäli haluat täydentää lähetettyä hakemusta, lähetä sähköpostia osoitteeseen info@findata.fi ja ilmoita hakemuksen tunnus (esim. 2022/53). Palautamme hakemuksen sinulle täydentämistä varten.

Miksi saamani päätös ei näy asiointipalvelussa?

Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.

Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.

Jos et edelleenkään näe hakemuksia tai saatuja päätöksiä palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan: info@findata.fi.

Miksi lähetetty hakemus ei näy asiointipalvelussa?

Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.

Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.

Jos lähettämäsi hakemus ei edelleenkään näy palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan: info@findata.fi.

Paljonko rekisterinpitäjien poimintamaksut keskimäärin ovat?

Tiedustele rekisterinpitäjien poimintakustannuksia suoraan rekisterinpitäjiltä hyödyntäen poimintakuvauslomaketta. Lataa poimintakuvauslomake tästä (Word-tiedosto, 57 kt).

Löydät poimintojen enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita.

Paljonko Findatan aineistonkäsittelyn kustannukset keskimäärin ovat?

Löydät aineistonkäsittelyn enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita. Tietoja päivitetään neljännesvuosittain.

Miten aineiston käsittely etenee?

Kun olemme myöntäneet tietoluvan tai tehneet tietopyyntöpäätöksen, myös aineistonkäsittelyprosessissa on viisi eri vaihetta. Prosessi on esitetty tekstinä infografiikan jälkeen.

Infografiikka aineistonkäsittelyprosessista.
  1. Lähetämme aineistopyynnöt rekisterinpitäjille poiminnan aloittamiseksi. Kullakin rekisterinpitäjällä on 30 arkipäivää aikaa toimittaa pyydetyt aineistot Findatalle.
    • Hankkeen ja poiminnan luonteesta riippuen tämä vaihe saattaa sisältää useita peräkkäisiä osioita, esimerkiksi 1. kohdejoukon poiminta; 2. verrokkihenkilöiden poiminta; 3. aineiston poiminta.
  2. Otamme saapuneet aineistot käsittelyyn. Hankekohtaisesti sovitun mukaisesti tarkistamme, yhdistämme ja pseudonymisoimme aineistot tai teemme niistä tietopyynnön mukaisen tilaston.
  3. Valmis aineisto luovutetaan luvansaajalle sovittuun tietoturvalliseen käyttöympäristöön. Findatan tietoturvallinen etäkäyttöympäristö Kapseli on lakisääteisesti aina ensisijainen vaihtoehto. Aineisto voidaan luovuttaa muihin käyttöympäristöihin, mikäli se on hankkeen toteuttamisen kannalta välttämätöntä.
    • Tavoiteaika luovutukselle on 60 arkipäivän sisällä päätöksestä. Tavoiteaikaa ei voida noudattaa, mikäli kohdejoukkoa ei toimiteta heti päätöksen jälkeen, aineiston poiminta toteutetaan monivaiheisena, rekisterinpitäjien toimitukset myöhästyvät tai aineisto on erityisen monimutkainen.
  4. Luvansaajalla on 30 arkipäivää aikaa tarkistaa aineisto. Tänä aikana luvansaajan on ilmoitettava Findatalle, mikäli aineistossa on jotain huomautettavaa.
    • Tarkista aineisto mahdollisimman pian huolellisesti. Poiminnassa sattuneet virheet voivat kertautua, jos esimerkiksi kohdejoukko on muodostettu väärin ja muut rekisterinpitäjät joutuvat toteuttamaan omat poimintansa sen takia uudestaan.
  5. Poistamme aineiston omista tiedoistamme 3 kuukauden kuluttua luovutuksesta. Säilytämme pseudonymisoitujen aineistojen koodiavaimet, joilla aineisto on mahdollista tuottaa uudelleen.
    • Tietoluvat ovat aina määräaikaisia. Mikäli aineistoa on tarve säilyttää esimerkiksi tutkimuksen verifioimista varten tai tiedossa on luvan uusiminen tai poimintojen päivittäminen tietyn väliajoin, ilmoitathan nämä tarpeet jo hakemuksessa.
Miten hakemuskäsittely etenee?

Hakemuskäsittelyprosessin voi jakaa viiteen eri vaiheeseen, joita mahdollisesti edeltää hakijan oma-aloitteinen yhteydenotto rekisterinpitäjien suuntaan. Prosessi on esitetty tekstinä infografiikan jälkeen.

Infografiikka hakemuskäsittelyprosessista.
Hakemuskäsittelyprosessi
  1. Hakija on yhteydessä suoraan rekisterinpitäjiin jo ennen hakemuksen lähettämistä, mikäli tarvitsee lisätietoja aineistoista tai muuttujista tai apua poimintakuvauksen muodostamiseen.
    • Hakija voi myös sopia poiminnan toteuttamisesta tietyllä tavalla suoraan rekisterinpitäjien kanssa. Jos rekisterinpitäjän yhteyshenkilön kanssa on esimerkiksi sovittu, että tutkimusryhmään kuuluva kliinikko poimii aineiston ilmaiseksi, hakemuksen Lisätiedot-osiossa tulee ilmoittaa kenen kanssa asia on sovittu ja miten.
  2. Hakija toimittaa Findatalle hakemuksen tai pyydetyt lisätiedot asiointipalvelussa osoitteessa asiointi.findata.fi
    • Jos kyse on pelkästään lisätietojen toimittamisesta, tapauksesta riippuen tarkennukset voi toimittaa myös sähköpostitse.
  3. Hakemuskäsittelijämme tarkistaa hakemuksen liitteineen ja varmistaa, että ne sisältävät kaikki käsittelyssä tarvittavat tiedot.
    • Tarvittaessa palautamme puutteellisen hakemuksen täydennettäväksi tai esitämme hakijalle lisäselvityspyynnön.
  4. Kun kaikki poimintakuvaukset ovat valmiit, lähetämme lisätieto- ja kustannusarviopyynnöt niille rekisterinpitäjille, joiden tietoja hakemuksessa pyydetään.
    • Pyynnön tarkoituksena on selvittää pyydetyn poiminnan toteutettavuus sekä poiminnan enimmäiskustannusarvio.
    • Rekisterinpitäjillä on toisiolain mukaan 15 arkipäivää aikaa vastata tähän pyyntöön. Rekisterinpitäjät voivat tarvittaessa pyytää tarkennuksia pyyntöön, jolloin välitämme kysymykset hakijalle.
    • Tässä vaiheessa selvitämme myös Findatan sisäisen kustannusarvion, joka muodostuu meidän omista aineistonkäsittelykustannuksista.
  5. Kun kaikki kustannusarviot on saatu, hakijalle esitetään lopullinen poimintakuvaus ja enimmäiskustannusarvio hyväksyttäväksi.
    • Hakijan on hyväksyttävä molemmat, jotta lupa voidaan myöntää.
    • Huomioi, että poimintaehtoja ei tämän jälkeen ole mahdollista muuttaa, vaan jälkikäteen tapahtuvat muutokset poimittaviin tietoihin vaativat erillisen hakemuksen.
  6. Teemme Findatassa myönteisen tietolupapäätöksen tai tietopyyntöpäätöksen.
    • Huomioi, että tietoluvat ovat aina määräaikaisia. Mikäli aineistoa on tarve säilyttää esimerkiksi tutkimuksen verifioimista varten tai tiedossa on luvan uusiminen tai poimintojen päivittäminen tietyn väliajoin, ilmoitathan nämä tarpeet jo hakemuksessa.
Näin nopeutat hakemuksesi käsittelyä
  1. Tarkista toimivaltainen viranomainen:
    • Varmista, onko Findata toimivaltainen myöntämään luvan tarvitsemaasi aineistoon käyttämällä hakemusapuria
    • Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Eläketurvakeskus (ETK) ja Tilastokeskus myöntävät luvat omiin tietoihinsa.
    • Jos et tiedä, minne hakemus tulisi lähettää, ota yhteyttä neuvontaamme ennen hakemuksen lähettämistä: info@findata.fi.
  2. Ota yhteyttä rekisterinpitäjiin:
    • Jos tarvitset lisätietoja aineistoista tai muuttujista, ota yhteyttä suoraan rekisterinpitäjiin.
    • Rekisterinpitäjät tarjoavat toisiolain mukaisesti neuvontapalvelua omia aineistojaan koskien ja ovat niiden parhaita asiantuntijoita.
    • Voit sopia poiminnan toteuttamisesta tietyllä tavalla suoraan rekisterinpitäjän kanssa.
    • Ilmoita hakemuksessasi henkilön nimi, jonka kanssa asia on sovittu. Löydät kysytyimpien rekisterinpitäjien yhteystiedot Aineistot-sivulta.
  3. Määritä tietotarpeesi tarkasti:
  4. Huolehdi aineiston rajauksesta:
    • Huolehdi poimintojen ja haettavan aineiston rajauksesta.
    • Henkilötietojen luovutuksessa sovelletaan tietosuoja-asetuksen mukaista minimointiperiaatetta, eli vain välttämättömät tiedot luovutetaan.
    • Poiminta voi olla laaja, kunhan tietotarve on perusteltu.
  5. Täytä hakemus huolellisesti. 
    • Kiinnitä erityistä huomiota perustietoihin kuten luvanhakijaan, luovutettavan aineiston rekisterinpitäjään, laskutustietoihin ja mahdollisesti yhdistettäviin muihin aineistoihin.

Muista täyttää hakemus huolellisesti. Puutteet johtavat lisätietopyyntöön ja hakemuksen palauttamiseen. Jos et tiedä mitä johonkin kenttään pitäisi täyttää, kysy apua neuvonnastamme.

Kapselin tilaus ja käyttö

Näin tilaat Kapselin
  1. Kirjaudu asiointipalveluumme (asiointi.findata.fi)
  2. Valitse ylävalikosta ”Jätä hakemus”
  3. Selaa alaspäin ja valitse ”Valitse alta uusi hakemuslomake” -otsikon alta ”Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys” ja paina sen kohdalla ”Täytä hakemus”
  4. Täytä hakemuslomake
    • Kirjoita Hakija-kenttään oma nimesi
    • Lisää sen jälkeen ”Kutsu jäsen…” -painikkeen avulla kaikki ne henkilöt ja sähköpostiosoitteet, jotka tarvitsevat käyttöoikeuden Kapseliin
    • Kutsutut henkilöt liittyvät käyttäjiksi käyttäen vahvaa tunnistautumista
    • Täytä loput lomakkeesta ja liitä tilaukseen voimassa oleva tietolupa tai -luvat.
      • Jos henkilötietojen käsittelyyn oikeutetut henkilöt ovat nimetty tietoluvan liitteessä (esim. Findatan tietoluvan liite 3 tai muutosluvan liite 2), liitä se tilaukseen.
    • Huom! R-Toolsia ei asenneta automaattisesti Kapseliin. Jos tarvitset R-Toolsia, ilmoita tämä lomakkeen lisätiedoissa
  5. Valitse lopuksi oikean laidan ”Toiminnot” kohdasta ”Lähetä hakemus”
En pääse kirjautumaan Kapseliin – mitä tehdä?

Varmista ennen kirjautumista, että käyttäjätunnuksesi on rekisteröity ja käyttövalmis. Jos et ole varma tunnuksesi käyttövalmiudesta, ole yhteydessä Findatan yhteyshenkilöön tai Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.

Näin kirjaudut Kapseliin:

  1. Asenna Duo Mobile -sovellus (duo.com) matkapuhelimeesi ja aktivoi se (kehittäjä: Duo Security Inc.). Jos olet jo asentanut ja aktivoinut sovelluksen, siirry kohtaan 2.
    • Asennus: hae Duo Mobile -sovellus matkapuhelimesi sovelluskaupasta ja asenna se.
    • Aktivointi: Kapseli-tilauksen yhteydessä ilmoitettuihin matkapuhelinnumeroihin lähetetään automaattisesti aktivointiviesti Duo Mobilen käyttöä varten. Sovellus aktivoidaan käyttöön klikkaamalla aktivointiviestissä olevaa linkkiä.
  2. Kirjaudu Kapseliin (kapseli.findata.fi) käyttäen tietokoneesi verkkoselainta.
    • Valitse kirjautumissivulla olevasta listasta se tunnistautumistapa, jonka ilmoitit rekisteröitymisessäsi. Kirjaudu tunnistautumisen vaatimien välivaiheiden kautta.
  3. Valitse käytettävissä olevista käyttäjäympäristöistä se, jota aiot käyttää. Jos käytössäsi on vain yksi käyttäjäympäristö, siirry seuraavaan kohtaan.
    • Valinnan jälkeen järjestelmä siirtyy tunnistautumisen toiseen vaiheeseen.
  4. Kaksivaiheisen tunnistautumisen toinen vaihe.
    • Kirjaudu käyttäjäympäristöön.
    • Saat Duo Mobileen ilmoituksen kirjautumisyrityksestä. Tekemäsi kirjautuminen hyväksytään Duo Mobilen kautta valitsemalla ”Approve”.
En saa avattua Kapselin kirjautumissivua – mitä tehdä?

Jos saat virheilmoituksen, esim. ”400 bad request header field too long”, kokeile seuraavia toimenpiteitä:

  • Varmista, että käytät organisaatiosi verkkoa (VPN).
  • Yritä kirjautua Kapseliin toisella selaimella. Tuetut selaimet ovat Chrome ja Firefox. Huomaa, että Virtu-palvelu ei toimi Firefoxissa.
  • Kokeile kirjautua sisään Kapseliin incognito-tilassa tai poista evästeet selaimestasi.

Ongelma voi johtua myös siitä, että yrität kirjautua eri IP-osoitteesta kuin minkä olet ilmoittanut Findatalle.

Toimittamasi IP-osoite voi olla yksityinen tai se voi olla yksittäinen osoite laajemmasta organisaation verkkoalueesta, jolloin se saattaa vaihdella alueen sisällä. Näissä tapauksissa selvitä organisaatiosi tuesta, mikä on oikea IP-osoitteesi. Se voi olla yksittäinen julkinen IP-osoite tai kokonaisen verkkoalueen IP-osoite. Toimita oikea IP-osoitteesi Kapselin neuvontaan, jotta palomuurin avaus voidaan tehdä.

Varmista täältä IP-osoitteesi (apps.csc.fi)

Jos nämä toimenpiteet eivät auta, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja kerro viestissäsi tekemäsi toimenpiteet.

Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi

Tilini on lukittu – mitä tehdä?

Jos tilisi on lukittu, saat virheilmoituksen: ”Your account has been locked out due to excessive authentication failures. Please contact your administrator.” 

Tilin lukitus johtuu yleensä liian monista kirjautumisyrityksistä. Lukittu tili avautuu yleensä 20 minuutissa. Jos tilisi ei avaudu 20 minuutin kuluessa, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.

Miten poistun Kapselista turvallisesti?

Kapselista voi poistua kahdella eri tavalla:

  1. Sign out löytyy vasemmassa alareunassa olevan ihmishahmon takaa. Käytä tätä vaihtoehtoa, kun olet lopettanut tietojen käsittelyn. Sign out -vaihtoehdon kautta  poistuessasi vapautat etätyöaseman resurssit.
  2. Disconnect löytyy Power-napin takaa. Käytä tätä vaihtoehtoa, jos jokin ajo pitää jättää pyörimään, kun poistut työasemalta. Resurssit jäävät tällöin varatuksi.

Molempien vaihtoehtojen jälkeen näet vaihtoehdot Reconnect ja Logout. Ulos kirjautuessa valitse vaihtoehto Logout. Sulje selain ellet halua kirjautua takaisin.

Ylläpito on tehnyt korjaustoimia tai päivityksiä Kapseliin, mutta ne eivät näy Kapselissa – mitä teen?

Varmista, että olet katkaissut yhteyden tai kirjautunut ulos Kapselista sen jälkeen, kun olet saanut vastauksen ylläpidosta, että korjauksia tai muutoksia on tehty. Jotkin muutokset eivät tule voimaan kesken session, joten sinun tulee kirjautua uudelleen Kapseliin, jotta ne tulevat voimaan.

Jos ongelma ei ratkea uudelleen kirjautumisen jälkeen, ilmoita asiasta Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.

En ole käyttänyt Kapselia yli kolmeen kuukauteen, nyt en pääse enää etäkäyttöympäristöön. Mitä teen?

Kun et ole kirjautunut Kapseliin kolmeen kuukauteen, DUO Mobilen -aktivointiaikasi raukeaa. Saat tällöin ilmoituksen: ”User not enrolled in Duo”.

Näissä tapauksissa ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja pyydä avaamaan DUO -yhteys uudelleen.

Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi.

Ohjelma jumittuu tai muisti loppuu – mitä tehdä?

Kirjaudu ulos Kapselista Kirjaudu ulos -painikkeella. Huom: Älä katkaise yhteyttä! Kirjaudu ulos -painike löytyy Windowsin Käynnistä-valikon vasemmasta alakulmasta. Se sijaitsee hahmo-kuvakkeen takana. Kun olet kirjautunut ulos Kapselista, kirjaudu uudelleen Kapseliin. Tämä lopettaa koko istunnon ja auttaa usein tilanteessa, jossa väliaikaiset tiedostot ovat syynä jumiutumiseen tai muistin katoamiseen.

Voit tarkistaa koneen resurssien käytön analyysien aikana Tehtävienhallinnan (Task Manager) suorituskyky- ja käyttäjät-välilehdistä. Näin näet, onko koneen muisti loppumassa ja kuinka paljon kukin käyttäjä kuluttaa resursseja. Löydät Tehtävienhallinnan Windows-valikosta.

Jos nämä toimenpiteet eivät auta ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja kerro viestissäsi tekemäsi toimenpiteet.

Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi

Puhelimeni on vaihtunut – mitä tehdä?

Ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja pyydä uusi aktivointilinkki.

Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi 

DuoMobile-sovelluksen aktivointilinkki ei toimi – mitä tehdä?

Aktivointilinkki on voimassa 7 päivää.

Jos linkki on vanhentunut, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja pyydä uusi aktivointilinkki.

Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi

Miten ohjelmiston lisenssi päivitetään?

SPSS, SAS ja Stata vaativat toimiakseen voimassa olevan ohjelmistolisenssin. Lähetä sähköposti osoitteeseen kapseli@findata.fi ja ilmoita viestissä Kapselin tunnus (esim. A01) sekä ohjelmisto, jonka lisenssi pitää päivittää.

Voiko tutkija asentaa tietoturvalliseen käyttöympäristöön ohjelmistoja?

Findatan Kapseli-käyttöympäristöön on mahdollista tuoda omia ohjelmistoja Findatan kautta. Lisäohjelmistot voivat olla joko open access- tai lisenssipohjaisia. Jos kyseessä on lisenssin vaativa ohjelmisto, vastuu lisensseistä on asiakkaalla. Veloitamme omien työkalujen ja ohjelmistojen asennuksesta Kapseliin työmäärän mukaisesti 90,00 €/tunti + alv 24 %.

Findata arvioi ohjelmiston tietoturvallisuuden ja yhteensopivuuden käyttöympäristön kanssa ennen asennusta, mutta emme pysty testaamaan ohjelmistoa tai takaamaan sen toimivuutta etäkäyttöympäristössä.

Lue lisää

Voinko laittaa Kapseli-tilaukseni tauolle?

Voit laittaa Kapseli-käyttöympäristösi tauolle, jolloin käytössä oleva konepaketti poistetaan käytöstä tauotuksen ajaksi. Ylläpidämme tauon aikana käyttöympäristöä ja siellä olevia aineistoja, mutta käyttäjillä ei ole pääsyä käyttöympäristöön.

Tauotuksen aikana Kapseli-tilauksen on oltava voimassa, mutta tilauksesta peritään vain tauotuksen kuukausiveloitus. Kapselin vakioehdot ovat voimassa myös tauotuksen ajan.

Kun tilattu tauotus päättyy, käyttäjät pääsevät jälleen kirjautumaan Kapseliin. Käytöstä aletaan jälleen laskuttaa Kapselin konepakettimaksu kuukausittain.

Tauotuksen voi tilata asiointipalvelussamme. Minimitauko on kaksi kalenterikuukautta ja maksimitauko kyseisen Kapseli-tilauksen voimassaoloaika. Tauotuksen irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi.

Kaikkien Kapseli-tilausten käsittelyaika on yksi kuukausi.

Hinnasto:

TuoteHintaLisätietoja
Tauotuksen käsittelymaksu245,00 eur + ALV 24%Käsittelymaksu laskutetaan uuden tauotustilauksen yhteydessä sekä tilattaessa tauotuksen jatkoa.
Kuukausiveloitus87,00 eur + ALV 24%Laskutetaan per kk tauotustilauksen voimassaoloajan.

Hinnasto ja maksaminen

Voinko saada paperilaskun?

Verkkolaskutus on aina ensisijainen laskutustapa. Paperilasku on mahdollinen poikkeustapauksissa. Pääsääntöisesti laskutettavat tahot ovat kuitenkin organisaatioita, jotka vastaanottavat vain verkkolaskuja. Kysy tarvittaessa lisätietoja oman organisaatiosi taloushallinnosta.

Voiko laskutettavana tahona olla muu kuin luvansaaja?

Kyllä. Selvennä luvanhakijan ja laskutustahon välisiä epäloogisuuksia (esim. maksaja ei ole luvanhakija) hakemuksen Lisätiedot-osiossa.

Paljonko rekisterinpitäjien poimintamaksut keskimäärin ovat?

Tiedustele rekisterinpitäjien poimintakustannuksia suoraan rekisterinpitäjiltä hyödyntäen poimintakuvauslomaketta. Lataa poimintakuvauslomake tästä (Word-tiedosto, 57 kt).

Löydät poimintojen enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita.

Paljonko Findatan aineistonkäsittelyn kustannukset keskimäärin ovat?

Löydät aineistonkäsittelyn enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita. Tietoja päivitetään neljännesvuosittain.

Miksi arvonlisävero (alv) on toisissa maksuissa 0 % ja toisissa 24 %?

Findatan hinnat perustuvat Sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta (finlex.fi).

Kapseli-käyttöympäristöä lukuun ottamatta palvelujen hinnat ovat omakustannearvoon perustuvia julkisoikeudellisia suoritteita, joiden arvonlisävero on 0 %. Kapselin palvelujen hinnat ovat liiketaloudellisesti hinnoiteltuja maksullisia suoritteita, joihin lisätään arvonlisävero + 24 %.

Rekisterinpitäjät määrittelevät kustannuksensa itse omien säädöstensä nojalla.

Sisältävätkö rekisterinpitäjien poimintamaksut arvonlisäveron?

Riippuu rekisterinpitäjästä. Rekisterinpitäjät määrittelevät poimintakustannukset omien säädöstensä nojalla.

Voinko itse poimia aineiston omasta sairaalasta ja välttää siten rekisterinpitäjän poimintamaksun?

Kyllä voit, jos se sopii rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjällä on oikeus määritellä itsenäisesti, millä tavalla se poiminnan suorittaa. Rekisterinpitäjällä on halutessaan oikeus käyttää tietojen poiminnassa oman organisaationsa ulkopuolista henkilötietojen käsittelijää.

Käsittelijän käyttäminen edellyttää EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan henkilötietojen käsittelyä koskevan sopimuksen (DPA) tekemistä henkilötietojen käsittelijän kanssa. Rekisterinpitäjä vastaa viime kädessä itse henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta. Henkilötietojen käsittelijä taas vastaa siitä, että se noudattaa DPA-sopimuksen ehtoja ja rekisterinpitäjän ohjeita.

Poimitut aineistot on toimitettava Findataan tietoturvallisesti siirtopalvelu Nextcloudin välityksellä, jonka jälkeen yhdistämme ja esikäsittelemme ne.

Tapahtumat

Findatan hakemusklinikka

10.09.2024 Teams
Tervetuloa sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen Findatan hakemusklinikalle tiistaina 10.9.2024 klo 13–14! Hakemusklinikalla asiantuntijamme tarjoavat käytännönläheistä tukea niille, jotka ovat parhaillaan jättämässä tietolupahakemusta tai suunnittelevat luvan hakemista. Järjestämme hakemusklinikoita kahden kuukauden välein. Ennakkoilmoittautumista ei…

FinHITS-webinaari

07.11.2024 Teams
Tervetuloa FinHITS-webinaariin! Tilaisuudessa kerromme hankkeen etenemisestä ja esittelemme tulevaa kehitystyötä. Tapahtumassa saat myös tietoa palveluiden testiryhmiin osallistumisesta. Tilaisuus järjestetään etänä Teamsissa. Lue lisää FinHITS hankkeesta Päivitämme tälle sivulle lisätietoa lähempänä tapahtumapäivää. Mitä: FinHITS-webinaari Milloin: torstaina…

Findatan hakemusklinikka

12.11.2024 Teams
Tervetuloa sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen Findatan hakemusklinikalle tiistaina 12.11.2024 klo 13–14! Hakemusklinikalla asiantuntijamme tarjoavat käytännönläheistä tukea niille, jotka ovat parhaillaan jättämässä tietolupahakemusta tai suunnittelevat luvan hakemista. Järjestämme hakemusklinikoita kahden kuukauden välein. Ennakkoilmoittautumista ei…

Uutiset

Findatan palveluissa viiveitä kansalaisten GDPR-pyyntöjen suuren määrän vuoksi 

27.06.2024
Viimeaikaisen uutisoinnin myötä merkittävästi lisääntyneet kansalaisten pyynnöt aiheuttavat viiveitä Findatan lakisääteisiin palveluihin. Palvelumme… Lue lisää Findatan palveluissa viiveitä kansalaisten GDPR-pyyntöjen suuren määrän vuoksi 

Oletko huolissasi FinRegistry-valmisaineistosta? Lue lisää aineistosta ja tietojen käytön kieltämisestä

17.06.2024
Findatan FinRegistry-valmisaineisto on herättänyt keskustelua sote-tietojen toisiokäytöstä ja kansalaisten tietosuojasta. Kokosimme tähän… Lue lisää Oletko huolissasi FinRegistry-valmisaineistosta? Lue lisää aineistosta ja tietojen käytön kieltämisestä

Findatan huippusuosittu ajanvarauspalvelu jatkuu syksyllä

11.06.2024
Keväällä 2024 pilotoidun ajanvarauspalvelun suosio ylitti odotukset: kolmessa kuukaudessa tehtiin 56 ajanvarausta… Lue lisää Findatan huippusuosittu ajanvarauspalvelu jatkuu syksyllä