Kaikki palvelumme liittyvät sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön. Tältä sivulta löydät yhteenvedon palveluistamme, listan ohjeista sekä koonnin usein kysytyistä kysymyksistä.
Tarjoamme palveluita tietojen tarvitsijoille eli asiakkaille ja tietojen hallitsijoille eli rekisterinpitäjille. Lisäksi tarjoamme tietoa ja neuvontaa kansalaisille siitä, mihin rekisteritietoja käytetään, mitkä ovat jokaisen kansalaisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet ja miten huolehdimme tietosuojan toteutumisesta.
Findatan antamat, toisiolain mukaiset määräykset löydät sivulta Määräykset.
Varaa aika henkilökohtaiseen neuvontaan
Voit varata ajan henkilökohtaiseen neuvontaan Findatan asiantuntijalta. Aikoja on tarjolla kolmena päivänä viikossa ja ne ovat kestoltaan 20 minuuttia. Tapaamiset järjestetään etänä Teamsissa.
Autamme seuraavissa aiheissa:
- Yleinen neuvonta Findatan palveluista
- Tietolupahakemukset, muutoshakemukset ja tietopyynnöt
- Poimintakuvauslomake ja muut lomakkeet
- Kapselin tilaaminen, tauotus ja aineiston säilytyspalvelu
Näet vapaana olevat ajat alta.
Tarkistathan, että sähköpostisi on kirjoitettu oikein. Varauksen jälkeen saat sähköpostiisi vahvistuksen ja ladattavan kalenterimuistutuksen. Lähetämme linkin Teams-kokoukseen myöhemmin.
Jos et ole saanut vahvistusta tai Teams-linkkiä sähköpostitse, lähetä viesti osoitteeseen info@findata.fi.
Ajanvarauspalvelu on toteutettu osana Euroopan unionin rahoittamaa FinHITS-hanketta.
Tältä sivulta löydät
Lomakkeet Palvelut asiakkaille Ohjeet asiakkaille Palvelut rekisterinpitäjille Ohjeet rekisterinpitäjille Tietoa kansalaisille Muut palvelut ja velvoitteet UKK – usein kysytyt kysymyksetLomakkeet
- Poimintakuvauslomake (lataa Word-tiedosto, 56 kt)
- Poimintakuvauslomake on tarkoitettu hakijoiden, rekisterinpitäjien ja Findatan käyttöön. Hakija voi pyytää poimintakuvauslomakkeen avulla rekisterinpitäjiltä neuvontaa suunnitellun poiminnan toteutettavuudesta ja poimintaan liittyvistä kustannuksista, ennen kuin jättää tietolupahakemuksen tai tietopyynnön Findatalle.
- Lisätiedot: Ohje tietolupahakemuksen täyttämiseen ja Ohje tietopyynnön tekemiseen
- Ennakkokysely Kapseliin toimitettavista tiedostoista (lataa Word-tiedosto, 39 kt)
- Kapselia on mahdollista käyttää myös tilanteissa, joissa jokin muu viranomainen on myöntänyt aineistoon luvan (esim. hyvinvointialue tai muu yksittäinen rekisterinpitäjä). Täytä näissä tapauksissa oheinen ennakkokyselylomake, jotta voimme tehdä työmäärä- ja kustannusarvion.
- Ennakkokysely tietolupaan tai muutoslupaan yhdistettävistä tiedostoista (lataa Word-tiedosto, 38 kt)
- Kysymme tällä lomakkeella tietoja Findatan tieto- tai muutoslupaan yhdistettävistä tiedostoista työmäärän arvioimista ja kustannusarvion tekemistä varten.
- Täytä tämä lomake vain niiltä osin kuin se koskee hakemustasi.
- Kapseliin toimitettavat tiedostot -lomake (lataa Word-tiedosto, 31 kt)
- Jos sinulla on Findatan myöntämä lupa ja olet toimittamassa omia aineistoja, tiedostoja tai ohjelmistoja Kapseliin, ilmoita niistä ensin meille osoitteeseen data@findata.fi ja täytä oheinen lomake.
- Lisätiedot: Ohjeet asiakkaille omien aineistojen ja tiedostojen toimittamiseen
- Verrokkipoiminta DVV (lataa Word-tiedosto, 36 kt)
- Liitä tämä lomake tai lisää lomakkeen tiedot hakemukseen, jos verrokkipoiminta tehdään Digi- ja väestötietovirastolta (DVV).
- Salassapitositoumukset
- Findatan salassapitositoumuslomake suomeksi (lataa Word-tiedosto, 43 kt)
- Englanniksi: Findata’s Confidential Disclosure Agreement (download Word-file, 44 kt)
- Jos haet tietoluvan muutoshakemuksella aineiston käsittelyyn oikeutettujen henkilöiden lisäämistä, liitä hakemukseen täytetyt ja allekirjoitetut salassapitositoumukset. Jokaiselta lisättävältä aineistoa käsittelevältä henkilöltä tulee olla oma salassapitositoumus.
- Lisätiedot: Ohje muutoshakemuksen täyttämiseen
- Yhteenvetolomake – tulosten anonymiteetin varmistus (lataa Word-tiedosto, 41 kt)
- Lomake englanniksi: Summary form – verifying anonymity of results (download Word file, 43 kB)
- Jos käsittelet aineistoja muussa tietoturvallisessa käyttöympäristössä kuin Findatan Kapselissa ja olet valmis julkaisemaan tuloksia, lataa yhteenvetolomake ja täytä pyydetyt tiedot.
- Lisätiedot: Tulosten anonymiteetin varmistaminen
- Aineistosiirron tilauslomake (Word-tiedosto, 50,3 kt)
- Kun haluat esimerkiksi siirtää henkilötietoaineistoa yksittäiseltä rekisterinpitäjältä muuhun käyttöympäristöön kuin Findatan Kapseliin, tilaa aineiston siirto Findatalta. Siirto tehdään Tunneli-siirtopalvelulla.
- Lisätiedot: Ohjeet aineistosiirron tilaamiseen
Palvelut asiakkaille
Neuvonta
- Tarjoamme neuvontapalvelua näillä internet-sivuilla ja sähköpostitse osoitteessa info@findata.fi.
- Voit myös varata ajan henkilökohtaiseen neuvontaan, joka järjestetään etänä Teamsissa: Varaa aika täältä
- Neuvomme esimerkiksi tietolupien, tietopyyntöjen ja muutoslupien hakemista koskevissa kysymyksissä. Lisäksi tarjoamme yleistä neuvontaa toisiolakiin liittyen.
- Rekisterien tietosisällöistä tai yksittäisistä aineistoista kannattaa lähestyä suoraan rekisterinpitäjiä, jotka ovat omien aineistojensa parhaita asiantuntijoita ja tarjoavat lakisääteistä neuvontapalvelua niiden toissijaiseen käyttöön liittyen. Löydät rekisterinpitäjien yhteystietoja Aineistot-sivulta.
- Lue lisää sivulta Yhteystiedot
Tietoluvat, muutosluvat ja tietopyynnöt
- Myönnämme tietolupia yksilötasoiseen aineistoon, kun tietoja tarvitaan usealta julkiselta rekisterinpitäjältä, yksityiseltä sektorilta tai Kanta-palveluista. Yhdistämme ja esikäsittelemme aineistot kansalaisten tietosuojasta huolehtien.
- Myönnämme muutoslupia aiemmin myönnettyihin lupiin, kun muutos koskee usean julkisen rekisterinpitäjän, Findatan tai Findatalle toimivaltansa siirtäneen viranomaisen myöntämiä lupia.
- Teemme päätöksiä tietopyyntöihin eli tilastotasoisen aineiston saamiseksi, kun tietoja tarvitaan toisiolain piirissä olevilta rekisterinpitäjiltä.
- Lue lisää sivulta Luvat
Aineiston yhdistäminen ja esikäsittely
- Kokoamme rekisteriaineistot rekisterinpitäjiltä.
- Esikäsittelemme luvansaajalle luovutettavan aineiston, eli yhdistelemme ja pseudonymisoimme, anonymisoimme tai tuotamme tilastotasoista tietoa rekisterinpitäjiltä koostetuista aineistoista.
- Konvertoimme ja yhdistämme luvansaajan oman aineiston Findatan kautta saatavaan aineistoon.
- Lue lisää sivulta Aineistot
Tietoturvallinen Kapseli-käyttöympäristö
- Tarjoamme yksilötasoisen aineiston käsittelyyn tietoturvallisen ympäristön, Kapselin, jossa on käytettävissä keskeisimmät aineistojen analysointiin tarvittavat ohjelmistot.
- Toisiolain mukaisesti tietoluvalla saatavien aineistojen analysointi on 1.5.2022 lähtien sallittua ainoastaan Findatan määräyksen vaatimukset täyttävissä käyttöympäristöissä. Vaatimukset edellyttävät vastaavaa tietoturvan tasoa kuin Kapselissa.
- Löydät määräyksemme tietoturvallisten käyttöympäristöjen vaatimuksista sivulta Käyttöympäristöjä koskeva määräys
- Lue lisää sivulta Kapseli
Ohjeet asiakkaille
Palvelut rekisterinpitäjille
Neuvontapalvelu
- Tarjoamme neuvontapalvelua näillä internet-sivuilla sekä sähköpostitse sähköpostitse osoitteessa info@findata.fi.
- Neuvomme esimerkiksi aineistotoimituksia, aineistokuvauksia, toimivaltoja ja yleisluontoisia toisiolakia koskevissa kysymyksissä.
- Lue lisää sivulta Yhteystiedot
Tuki aineistokuvausten laadintaan
- Toisiolain piirissä olevilla organisaatioilla on rekisterinpitäjinä lakisääteinen velvollisuus laatia aineistokuvaukset tietovarantojensa tietosisällöistä Findatan määräyksen mukaisesti. Tämä on tärkeää, jotta tietoja tarvitsevat voivat arvioida tietojen soveltuvuutta toisiokäyttöön.
- Tarjoamme rekisterinpitäjille ilmaisia työkaluja: Aineistoeditorin, jolla aineistokuvauksia voi laatia sekä Aineistokatalogin, jossa aineistokuvauksia voi julkaista.
- Lisäksi autamme rekisterinpitäjiä aineistokuvauksissa mm. tarjoamalla koulutusta edellä mainittujen työkalujen käyttöön.
- Lue lisää sivulta Aineistokuvauksia koskeva määräys
Anonymisointipalvelu
- Jos tietoja haetaan toisiokäyttöön vain yhdeltä julkiselta sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjältä, rekisterinpitäjä vastaa itse tietolupahakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä. Jos aineisto kuitenkin luovutetaan luvansaajalle anonymisoituna, anonymisoimme aineiston rekisterinpitäjän puolesta ja toimitamme sen luvansaajan käsiteltäväksi.
- Lue lisää sivulta Tietoluvat
Tietolupa- ja muutoslupahakemusten käsittely rekisterinpitäjän puolesta
- Julkiset rekisterinpitäjät voivat valtuuttaa Findatan tuottamaan puolestaan toisiolaissa niille säädetyt muut kuin neuvonta- ja aineistokuvauspalvelut. Tällöin käsittelemme rekisterinpitäjän puolesta sellaisetkin tietolupa- ja muutoslupahakemukset, jotka koskevat vain rekisterinpitäjän omien rekisterien tietosisältöjä.
- Löydät lupatoimivaltansa siirtäneet rekisterinpitäjät Aineistot-sivulta kohdasta: Siirtyneet lupatoimivallat
- Lue lisää sivulta Aineistot
Tietoa kansalaisille
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset rekisteröidyn oikeudet
- Jokaisella on oikeus omiin henkilötietoihin ja oikeus saada tietoa henkilötietojensa käytöstä. Findatan osalta tätä tietoa löytyy näiltä verkkosivuilta ja erityisesti sivulta Tietosuojakäytäntömme.
- Löydät tietoa luvan saaneista hankkeista sivulta Myönnetyt luvat. Voit myös ottaa tarvittaessa yhteyttä neuvontaamme.
- Tiedon saamisen lisäksi rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet omiin tietoihinsa Findatan hallussa olevan tietoaineiston osalta:
- Oikeus saada pääsy omiin tietoihin
- Oikeus oikaista omia tietoja
- Oikeus rajoittaa omien tietojen käsittelyä
- Oikeus vastustaa omien tietojen käsittelyä
- Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle
- Jos haluat käyttää tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksiasi, löydät ohjeet täältä: Miten käytän oikeuksiani?
- Lue lisää sivulta Oikeudet tietoihisi
Lainsäädäntö
- Sosiaali- ja terveystietojen käyttöä säätelee useat lait, esimerkiksi
- tietosuojalaki (finlex.fi)
- laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (finlex.fi)
- laki lääketieteellisestä tutkimuksesta (finlex.fi)
- laki kliinisestä lääketutkimuksesta (finlex.fi)
- laki ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä (finlex.fi)
- biopankkilaki (finlex.fi)
- laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (finlex.fi)
- Sosiaali- ja terveysalan rekisteritietojen toissijaista käyttöä säätelee laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä eli toisiolaki, joka tuli voimaan vuonna 2019.
- Toisiolaki määrittelee, miten ja millä edellytyksillä sosiaali- ja terveystietoja voidaan käyttää alkuperäisen tarkoituksen ulkopuolella esimerkiksi tutkimuksessa, tilastoinnissa ja muihin kuin potilaiden hoitamiseen tai etuuksien käsittelyyn liittyvissä tarkoituksissa.
- Toisiolaki säätelee myös tietosuojaa ja salassapitovelvollisuutta koskevia seikkoja sekä asettaa vaatimuksia tietojen käsittelylle ja turvallisuudelle.
- Lue lisää sivulta Lainsäädäntö
Muut palvelut ja velvoitteet
Toisiolain mukaiset määräykset
- Toisiolaki eli laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä velvoittaa Findataa antamaan tarkentavia määräyksiä koskien mm. tietoturvallisia käyttöympäristöjä, aineistokuvauksia sekä tietolupahakemuksia ja tiedonhyödyntämissuunnitelmia.
- Määräykset ovat luonteeltaan päivittyviä.
- Lue lisää sivulta Määräykset
Usein kysytyt kysymykset
Kansalaiselle
Mikä on tietolupa?
Tietolupa on viranomaisen myöntämä, määräaikainen lupa käyttää yksilötasoista henkilötietoaineistoa tarkasti määriteltyyn tarkoitukseen, esimerkiksi tutkimukseen, tilastojen laatimiseen tai viranomaisten tehtävien hoitamiseen.
Kun tietolupa on myönnetty, aineisto toimitetaan käsittelijälle pseudonymisoituna. Tämä tarkoittaa, että henkilötiedot on korvattu koodeilla, eikä yksittäistä henkilöä voi tunnistaa suoraan. Aineistoa saa käsitellä vain tietoturvallisessa käyttöympäristössä, jossa ei ole suoraa pääsyä internetiin.
Tietolupia tarvitaan erityisesti rekisteritutkimuksissa, joissa käytetään tietoja, jotka on alun perin tallennettu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- tai potilasrekistereihin.
Lue lisää:
Miten toisiolaki parantaa tietosuojaa?
Vuonna 2019 voimaan tullut toisiolaki parantaa kansalaisten tietosuojaa määrittelemällä tarkasti, miten ja millä edellytyksillä sosiaali- ja terveystietoja voidaan käyttää alkuperäisen käyttötarkoituksen ulkopuolella, esimerkiksi tutkimuksessa ja tilastoinnissa.
Ennen toisiolakia tietojen käsittelyssä oli tietoturvariskejä:
- Tietolupien hakua ei ollut keskitetty:
- Lupia myönsivät yksittäiset rekisterinpitäjät, sosiaali- ja terveysministeriö tai Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, eikä lupakäytännöt olleet yhtenäisiä.
- Tietoja voitiin siirtää fyysisillä tallenteilla
- Aineistoja saatettiin lähettää suoraan luvansaajille esimerkiksi muistitikuilla tai CD-levyillä. Tämä teki tietoturvan ja tietojen käytön valvonnan mahdottomaksi.
- Tietojen käyttöä ei voitu valvoa jälkikäteen
- Aineistojen poistamista tietoluvan voimassaolon päätyttyä ei pystytty seuraamaan.
Toisiolaki on parantanut tietosuojaa erityisesti seuraavilla tavoilla:
- Lupamenettelyn keskittäminen Findatalle
- Toisiolain myötä tietolupien myöntäminen on keskitetty Findatalle, mikä on parantanut aineistojen tietoturvaa ja kansalaisten tietosuojaa.
- Kun tiedot yhdistellään keskitetysti, niiden käyttö on suojatumpaa ja sitä pystytään valvomaan tehokkaammin.
- Aineistojen pseudonymisointi
- Toisiolain mukaiset aineistot ovat pseudonymisoituja, eli niistä on poistettu suorat tunnistetiedot ennen kuin ne luovutetaan luvansaajille.
- Pseudonymisointi estää yksittäisten henkilöiden tunnistamisen.
- Tietoturvallinen käyttöympäristö
- Tietojen analysointi tapahtuu tietoturvallisessa käyttöympäristössä, jossa ei ole internet-yhteyttä.
- Tietoturvalliset käyttöympäristöt parantavat tietoturvaa:
- Vain tietoluvassa mainitut käyttäjät saavat käsitellä henkilötietoaineistoa tietoturvallisessa käyttöympäristössä.
- Käyttäjät tunnistautuvat kaksivaiheisesti.
- Käyttöympäristöön ei voi ladata ulkopuolisia tietoja.
- Tietoja ei voi siirtää pois ympäristöstä ilman Findatan tarkistusta.
- Yhteyden katkaisun jälkeen käyttäjillä ei ole enää pääsyä aineistoon
- Parannettu valvonta
- Findatan toimintaa valvoo muun muassa oikeusasiamies ja henkilötietojen käsittelyä tietosuojavaltuutettu.
- Findata voi pyytää tietosuojavaltuutetulta lausunnon ennen tietoluvan myöntämistä.
- Findata raportoi tietosuojavaltuutetulle vuosittain sosiaali- ja terveystietojen sekä niiden lokitietojen käsittelystä.
- Käyttöympäristöjen tietoturvaa valvoo Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valvira.
Mitä hyötyä sosiaali- ja terveystietojen toisiokäytöstä on kansalaisille?
Sosiaali- ja terveystietojen toisiokäyttö tarkoittaa jo kerättyjen asiakas- ja potilastietojen hyödyntämistä muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseensa, kuten tutkimukseen, tilastointiin ja palvelujen kehittämiseen.
Kun tutkijat, viranomaiset ja palveluntuottajat voivat käyttää luotettavaa ja kattavaa rekisteriaineistoa, syntyy tietoa, joka tukee päätöksentekoa ja parantaa palvelujen laatua. Tämä tuo kansalaisille monia konkreettisia hyötyjä:
- Paremmat palvelut ja vaikuttavampi hoito
- Tietojen avulla voidaan kehittää terveys- ja sosiaalipalveluja, jotka vastaavat paremmin ihmisten tarpeisiin.
- Tehokkaammat lääkkeet ja terveysteknologia
- Laajat rekisteriaineistot tukevat lääketutkimusta ja uusien hoitomuotojen kehittämistä. Lisäksi ne mahdollistavat terveyttä edistävien ja hoitoa tukevien sovellusten ja teknologioiden kehittämisen.
- Turvallisemmat ja ketterämmät valvontatyökalut
- Tietoja voidaan hyödyntää esimerkiksi lääkkeiden haittavaikutusten seurannassa ja terveydenhuollon valvonnassa.
- Sujuvammat palveluprosessit
- Tiedon avulla palvelujärjestelmiä voidaan kehittää tehokkaammiksi ja asiakaslähtöisemmiksi.
- Kansanterveyden edistäminen ja hyvinvointierojen kaventaminen
- Tutkimustieto tukee päätöksentekoa ja lainsäädäntöä, mikä voi edistää terveyttä ja vähentää eriarvoisuutta.
Sote-tietojen toisiokäyttö on tarkoin säädeltyä. Yksityisyyden suoja varmistetaan esimerkiksi pseudonymisoinnilla ja tietoturvallisilla käyttöympäristöillä.
Katso millaisiin tutkimuksiin Findata on myöntänyt lupia: Myönnetyt luvat
Mikä on Findata?
Findata on sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen, joka on perustettu vuonna 2019. Toimintamme perustuu lakiin sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä eli niin sanottuun toisiolakiin.
Myönnämme luvat sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön, kun niitä tarvitaan usealta julkiselta rekisterinpitäjältä, yksityiseltä sektorilta, Findatan valmisaineistosta tai Kanta-palveluista. Koostamme ja esikäsittelemme aineistot kansalaisten tietosuojasta huolehtien. Lisäksi ylläpidämme tietoturvallista Kapseli®-käyttöympäristöä, jossa yksilötasoisen aineiston käsittely tapahtuu.
Mitkä lait säätävät sote-tietojen toisiokäyttöä?
Sosiaali- ja terveystietojen käyttöä säätelee useita lakeja, jotka turvaavat tietosuojaa ja määrittävät tietojen käsittelyn edellytykset.
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) luo yleiset periaatteet henkilötietojen käsittelylle koko EU:ssa. Sitä täydentävät kansalliset lait, kuten toisiolaki, joka säätelee nimenomaisesti sosiaali- ja terveystietojen toissijaista käyttöä Suomessa.
Toisiolaki keskittää tietolupien myöntämisen Findatalle ja määrittelee tarkasti, mihin tarkoituksiin tietoja saa käyttää sekä millaisia vaatimuksia tietoturvalle ja valvonnalle asetetaan.
Tulevina vuosina EHDS-asetus (European Health Data Space) tulee yhtenäistämään terveysdatan käyttöä ja toissijaisen käytön lupakäytäntöjä EU:n alueella. EHDS vahvistaa yksilön oikeuksia omiin tietoihinsa ja edistää terveysdatan turvallista ja sujuvaa käyttöä rajojen yli. Asetuksen toisiokäyttöä koskevia osia aletaan soveltamaan maaliskuussa 2029.
Muita keskeisiä lakeja ovat:
- Tietosuojalaki
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä
- Laki lääketieteellisestä tutkimuksesta
- Laki kliinisestä lääketutkimuksesta
- Laki ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä
- Biopankkilaki
Lue lisää:
Mihin tarkoituksiin sosiaali- ja terveystietoja voidaan käyttää?
Sosiaali- ja terveystietojen toissijainen käyttö on sallittua vain laissa määritellyissä tilanteissa, kuten:
- Opetus
- Tieteellinen tutkimus
- Tilastointi
- Viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtävät
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tietojohtaminen
- Viranomaisohjaus ja -valvonta
Eri tarkoituksiin voi saada erilaisia tietoja:
- Yksilötasoinen, pseudonymisoitu aineisto on käytettävissä tutkimukseen, tilastointiin, viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtäviin sekä opetukseen.
- Tilastotasoinen, anonyymi tieto on käytettävissä yllä olevien käyttätarkoitusten lisäksi kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, tietojohtamiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisohjaukseen ja -valvontaan.
Lisäksi hyvinvointialueet ja muut palvelunantajat voivat käyttää omia rekisteritietojaan ilman erillistä lupaa esimerkiksi toiminnan suunnitteluun ja arviointiin.
Kaikki Findatan tekemät tietolupa- ja tietopyyntöpäätökset ovat julkisia. Voit tutustua niihin täällä: Myönnetyt luvat
Voiko tiedoista tunnistaa yksilöitä?
Kun myönnämme tietoluvan, luovutamme pseudonymisoitua yksilötason tietoa. Se tarkoittaa, että esimerkiksi nimet ja henkilötunnukset on korvattu koodeilla, jolloin tietoja ei voi yhdistää suoraan henkilöihin. Luovutamme tietoja tunnisteellisena vain erityisen perustellusta ja välttämättömästä syystä.
Pseudonymisoitu aineisto on edelleen henkilötietoa. Sitä saa käsitellä vain tietoturvallisessa käyttöympäristössä, jossa ei ole suoraa pääsyä internetiin. Tietoluvan saaja tai aineiston käsittelijä sitoutuu lupaehtoihin, jotka kieltävät yritykset tunnistaa henkilöitä pseudonymisoidusta aineistosta.
Tietolupaineiston käsittelijän on tuotettava julkaistavat tulokset anonyymissa muodossa, josta yksittäisen henkilön tietoja tai ominaisuuksia ei voi tunnistaa. Findata tarkistaa, että tulokset täyttävät toisiolaissa asetetut vaatimukset anonymiteetistä.
Jos lupa koskee tilastotasoista tietoa (tietopyyntö), luovutamme anonyymiä aineistoa, joka kuvaa väestöryhmiä eikä yksittäisiä ihmisiä. Tilastoaineistosta ei voi jäljittää tai tunnistaa yksittäisiä henkilöitä.
Lue lisää:
Minkälaisia tietoja voi käyttää Findatan luvalla?
Findatan myöntämät luvat koskevat rekisteritietoa, jota on poimittu eri lähteistä. Rekisteritieto tarkoittaa tietoa, joka on tallennettu viranomaisen, yksityisen palveluntarjoajan tai muun henkilötietojen käsittelijän ylläpitämään rekisteriin.
Kaikista suomalaisista kertyy tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon rekistereihin. Näitä tietoja voidaan käyttää toissijaisiin tarkoituksiin, esimerkiksi tutkimukseen, joka edistää väestön terveyttä ja hyvinvointia.
Myönnämme tietolupia silloin, kun tietoa tarvitaan usealta julkiselta rekisterinpitäjältä, yksityiseltä toimijalta, Findatan valmisaineistosta tai Kanta-palveluista. Osa rekisterinpitäjistä on siirtänyt tietolupien myöntämisen Findatan tehtäväksi.
Kaikissa luvissa noudatetaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaista minimointiperiaatetta: lupaa voidaan myöntää vain sellaisten tietojen käyttöön, joille on selkeä ja perusteltu tarve.
Ennen tietojen luovuttamista ne pseudonymisoidaan. Se tarkoittaa, että suoraan tunnistavat tiedot, kuten nimi ja henkilötunnus, poistetaan tai korvataan tunnisteella, jotta yksittäistä henkilöä ei voi tunnistaa.
Lue lisää: Aineistot
Voiko kuka tahansa saada luvan käyttää sosiaali- ja terveystietoja?
Laissa ei ole erikseen rajattu, kuka voi hakea lupaa sosiaali- ja terveystietojen käyttöön. Findata ei kuitenkaan myönnä lupia kenelle tahansa tai mihin tahansa tarkoitukseen. Lupa voidaan myöntää vain toisiolaissa määriteltyihin käyttötarkoituksiin ja hankkeisiin, jotka täyttävät luvan saamisen edellytykset.
Jokainen lupahakemus käsitellään yksilöllisesti. Ennen luvan myöntämistä tehdään huolellinen harkinta. Lupa voidaan myöntää vain sellaisten tietojen käyttöön, jotka ovat välttämättömiä hankkeen toteuttamiseksi. Tämä perustuu EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (GDPR) ja niin sanottuun tietojen minimointiperiaatteeseen.
Tietoluvat ovat virallisia hallintopäätöksiä. Päätösprosessi on kaksivaiheinen: hakemuksen käsittelijä toimii esittelijänä ja Findatan johtaja tai hänen sijaisensa tekee lopullisen päätöksen. Esitetty päätös ei aina johda suoraan luvan myöntämiseen: joskus hakemus palautetaan valmisteluun tai siihen vaaditaan muutoksia.
Lue lisää: Tietolupapäätöksen ehdot
Miten Findatan toimintaa valvotaan?
Findatan toimintaa valvovat useat viranomaiset, jotka varmistavat, että tietolupien myöntäminen ja tietojen käsittely tapahtuvat lain mukaisesti.
- Tietosuojavaltuutettu
- Valvoo henkilötietojen käsittelyä ja varmistaa, että Findatan toiminta noudattaa tietosuojalainsäädäntöä.
- Saa vuosittain selvityksen Findatalta sosiaali- ja terveystietojen sekä niiden lokitietojen käsittelystä.
- Voi antaa lausuntoja Findatan pyynnöstä ennen tietoluvan myöntämistä.
- Oikeusasiamies
- Valvoo Findatan toimintaa.
- Valvira (Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto)
- Valvoo tietoturvallisia käyttöympäristöjä, joissa Findatan myöntämiä aineistoja käsitellään.
Lisäksi Findatan toimintaa ohjaa ja kehittää sosiaali- ja terveysministeriön (STM) asettama ohjausryhmä. Ryhmässä on edustajia STM:stä sekä eri rekisterinpitäjistä.
Mihin lakeihin henkilötietojen käsittely perustuu Findatassa?
Findatan lailliset perusteet henkilötietojen käsittelylle ovat:
- EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artikla 1 kohta e alakohta: käsittely on tarpeen tärkeää yleistä etua koskevasta syystä
- Tietosuojalain 4 §:n 1 momentin 2 kohta: tietojen käsittely, josta säädetään laissa tai joka johtuu välittömästi rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä
Käsittelemme myös erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja, joista käytettiin aiemmin nimitystä arkaluonteiset tiedot. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi henkilön terveystiedot.
Näiden henkilötietojen käsittelyperusteet ovat:
- EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 2 kohdan g alakohta: käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi tai julkisen vallan käyttämiseksi
- Tietosuojalain 6 §:n 1 momentin 2 kohta: käsittely on tarpeen ja oikeasuhtaista viranomaisen toiminnassa yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi
Tarkemmat toimintokohtaiset henkilötietojen käsittelyperusteet löytyvät tietosuojailmoituksista.
Miten vastustusoikeus toteutetaan Findatassa?
Kun kiellät tietojesi toisiokäytön Findatassa:
- Kirjaamme pyyntösi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylläpitämään asianhallintajärjestelmään.
- Poistamme sinua koskevat tiedot Findatalle saapuvista aineistoista henkilötunnuksen perusteella. Tämän vuoksi säilytämme ja käsittelemme henkilötunnustanne pyynnön toteuttamiseksi.
Mikä on EHDS-asetus? Miten se vaikuttaa toisiokäyttöön Suomessa?
EHDS eli Eurooppalainen terveystietoalue (European Health Data Space) on Euroopan unionin asetus, joka luo yhteisen kehyksen terveystietojen käytölle ja vaihdolle EU-maissa. Asetuksen tavoitteena on parantaa kansalaisten oikeuksia omiin sähköisiin terveystietoihinsa ja mahdollistaa terveystietojen turvallinen hyödyntäminen rajat ylittävässä toisiokäytössä.
EHDS-asetus on Suomessa voimassa olevan toisiolain kaltainen, mutta se tuo mukanaan myös muutoksia. Asetuksessa on osin erilaiset käyttötarkoitukset, joista osa on varattu vain julkisille tai EU-toimijoille. Lisäksi tietopyyntöjen ja lupahakemusten käsittelyyn tulee uusia toimintamalleja.
EHDS-asetus astui voimaan maaliskuussa 2025. Asetusta ei aleta soveltaa välittömästi, vaan se toimeenpannaan asteittain tulevina vuosina. Toisiokäyttöä koskevia osia aletaan soveltamaan maaliskuussa 2029.
Lue lisää: EHDS
Mikä on sosiaali- ja terveystietojen ensisijaisen ja toissijaisen käytön ero?
Ensisijaisella käytöllä tarkoitetaan käyttötarkoitusta, jonka vuoksi tiedot on alun perin tallennettu asiakas- ja/tai potilasrekisteriin.
Ensisijainen käyttötarkoitus voi olla esimerkiksi
- potilaan tutkiminen, hoitaminen ja kuntoutus,
- sosiaalihuollon asiakkaan saama palvelu ja
- Kansaneläkelaitoksen etuuskäsittely.
Toissijaisella käytöllä tarkoitetaan samojen tietojen käyttöä muissa kuin ensisijaisissa käyttötarkoituksissa.
Lain mukaiset toissijaiset käyttötarkoitukset ovat
- tieteellinen tutkimus,
- tilastointi,
- kehittämis- ja innovaatiotoiminta,
- opetus,
- tietojohtaminen,
- viranomaisohjaus ja -valvonta sekä
- viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtävät.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiksi opiskelevien opetukseen, tieteelliseen tutkimukseen, tilastointiin sekä viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtäviin on mahdollista saada pseudonymisoitua, yksilötasoista aineistoa.
Kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, tietojohtamiseen ja sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisohjaukseen on mahdollista saada vain anonyymia, aggregoitua tilastotietoa, josta yksilöitä ei voi tunnistaa.
Miten voin kieltää tietojeni toissijaisen käytön?
Jokaisella on oikeus omiin henkilötietoihin, joihin kuuluu myös oikeus vastustaa tietojen käsittelyä. Kun teet vastustuspyynnön, Findata ei enää luovuta tietojasi eteenpäin.
- Vastustuspyyntö on voimassa toistaiseksi siitä päivästä lähtien, kun se on käsitelty.
- Vastustuspyyntö ei ole takautuva, eli tietojasi ei poisteta aineistoista, jotka on luovutettu luvansaajille ennen pyynnön jättämistä.
- Vastustuspyyntö tehdään Findatan asiointipalvelussa, postitse, tai asioimalla THL:n toimipistellä.
Ohje vastustuspyynnön tekoon: Näin käytät oikeuksiasi
Huomioithan, että Findatalle tehty vastustuspyyntö ei estä muita toisiolaissa mainittuja rekisterinpitäjiä luovuttamasta tietojasi toisiokäyttöön. Suomessa ei ole keskitettyä järjestelmää tietojen toissijaisen käytön vastustamiseen, eli vastustuspyyntö on tehtävä jokaiselle rekisterinpitäjälle erikseen.
- Tietoa rekisterinpitäjistä ja rekisterien sisällöistä: Aineistot
- Tietosuojavaltuutetun ohjeet tietojen käytön vastustamiseen: Kun et halua, että tietojasi käsitellään (tietosuoja.fi)
Myykö Findata tietojani eteenpäin?
Findata ei myy tietoja. Toimimme tietolupaviranomaisena ja myönnämme määräaikaisia lupia sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön vain silloin, kun toisiolaissa säädetyt edellytykset täyttyvät.
Lupa myönnetään aina tiettyyn tarkoitukseen, ja siinä määritellään ne henkilöt, joilla on oikeus käsitellä pseudonymisoitua aineistoa. Aineiston käsittelijöiden on tuotettava analyysitulokset anonyymissa muodossa niin, ettei yksittäisen henkilön tietoja tai ominaisuuksia voi tunnistaa.
Findata varmistaa tulosten anonymiteetin toisiolain mukaisesti. Tämä koskee kaikkia aineistoja, joihin on myönnetty lupa lain perusteella. Kun luvan voimassaolo päättyy, luvansaajalla ei ole enää pääsyä aineistoon ja aineisto tuhotaan.
Lue lisää: Tietolupapäätöksen ehdot
Luovuttaako Findata tietoja ulkomaille?
Findata myöntää suurimman osan luvista suomalaisille hankkeille. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti henkilötietojen on kuitenkin voitava liikkua vapaasti EU-alueella. Tämä tarkoittaa, että luvansaaja voi sijaita myös EU- tai ETA-maassa. Tällöinkin tietoja on käsiteltävä auditoidussa ja tietoturvallisessa käyttöympäristössä, johon pääsy on vain luvassa määritellyillä henkilöillä.
Findata ei pääsääntöisesti luovuta henkilötietoaineistoa EU-/ETA-alueen ulkopuolelle tai kansainvälisille järjestöille. Tämä johtuu siitä, että toisiolain mukaan tietoturvallinen käyttöympäristö ei voi sijaita EU:n tai Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolella.
Jos tietoja halutaan siirtää tai käsitellä ETA-alueen ulkopuolella eli niin sanotuissa kolmansissa maissa, siihen tarvitaan GDPR:n V luvun mukainen oikeusperuste. On hyvä huomioida, että henkilötietojen käsittely ulkomailta käsin katsotaan siirroksi, vaikka tiedot pysyisivät tietoturvallisessa etäkäyttöympäristössä.
Lue lisää: Henkilötietojen siirto EU-/ETA-maiden ulkopuolelle
Voiko sosiaali- ja terveystietoja käyttää markkinointiin tai muihin kaupallisiin tarkoituksiin?
Sosiaali- ja terveystietoja ei saa käyttää markkinointiin tai yksilöllisten kaupallisten palveluiden, kuten esimerkiksi vakuutusmaksujen määrittelemiseen.
Toisiolain nojalla kerättyjä tietoja ei saa myöskään luovuttaa käytettäväksi yksityishenkilöä koskevassa hallinnollisessa päätöksenteossa eikä muussa vastaavassa asioiden käsittelyssä ilman hänen nimenomaista suostumustaan.
Aineistot
Milloin haen tietoja Findatalta?
Lähetä tietolupahakemus Findatalle, kun se koskee:
- usean julkisen sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjän tietoja,
- yksittäisen julkisen rekisterinpitäjän tietoja, kun rekisterinpitäjä on siirtänyt lupatoimivaltansa Findatalle,
- yhden tai usean yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän rekisteritietoja,
- Kanta-palveluihin tallennettuja asiakastietoja
- Findatan valmisaineistoja.
Lähetä tietopyyntö Findatalle, kun se koskee:
- toisiolain alaisen rekisterinpitäjän tai rekisterinpitäjien sosiaali- tai terveystietoja.
Lähetä muutoshakemus Findatalle, kun se koskee:
- usean eri julkisen rekisterinpitäjän tai yksityisen palveluntarjoajan aineistoa.
Findata vastaa hakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään. Toimivaltaista viranomaista arvioitaessa tulee siis huomioida kaikki hakemukseen liittyvät toisiolain alaiset tiedot.
Tarkista toimivaltainen viranomainen hakemusapurista.
Miten rekisterinpitäjä toimittaa poimitut aineistot Findatalle?
Rekisterinpitäjät toimittavat poimitut aineistot Findatalle tietoturvallisten Tunneli- ja Supertunneli-siirtopalveluiden kautta.
Rekisterinpitäjän ohjeet poimittujen aineistojen toimittamiseen: Aineistojen toimittaminen Findataan
Saanko yhdistää muita tietoja Findatalta saatuun aineistoon?
Toisiolain alaisia aineistoja on mahdollista yhdistää muihin tietoihin, kuten itse kerättyyn aineistoon tai jonkin muun luvan perusteella saatuun aineistoon. Lähtökohtaisesti yhdistämisen tekee aina Findata tai tilastoviranomainen.
Lue lisää: Muut yhdistettävät aineistot
Mitä tarkoitetaan rekisterinpitäjällä?
Rekisterinpitäjä on henkilö tai organisaatio, joka päättää henkilötietojen käsittelystä. Hän vastaa siitä, että tietojen käsittely tapahtuu turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti sekä että aineisto hävitetään tai arkistoidaan asianmukaisesti tutkimuksen päättyessä.
Tutkijan ollessa työ-, virka- tai palvelusuhteessa tutkimusta toteuttavaan organisaatioon, kyseinen organisaatio toimii rekisterinpitäjänä. Sen sijaan itsenäisesti toimiva tutkija tai tutkimusryhmä voi toimia rekisterinpitäjänä itse.
Jos useampi organisaatio päättää yhdessä henkilötietojen käsittelystä, ne toimivat yhteisrekisterinpitäjinä. Tällöin on tärkeää sopia selkeästi kunkin osapuolen vastuut.
Mitä tarkoitetaan anonymisoinnilla ja pseudonymisoinnilla?
Anonymisointi tarkoittaa aineiston käsittelemistä niin, että:
- yksittäistä henkilöä koskevia tietoja ei voida yhdistellä muuhun aineistoon,
- yksittäistä henkilöä ei voida suoraan tai välillisesti tunnistaa, ja
- aineistosta ei voida tehdä vain yksittäistä henkilöä koskevia päätelmiä.
Anonyymi aineisto tulee olla mahdotonta tai kohtuuttoman vaikeaa palauttaa muotoon, jossa yksittäinen henkilö on tunnistettavissa.
Pseudonymisointi tarkoittaa henkilötietojen muuttamista esimerkiksi koodattuun tai salattuun muotoon, jossa henkilön suora tunnistaminen on estetty, mutta tiedot on mahdollista palauttaa alkuperäiseen muotoonsa, jos koodiavain on tallessa.
Pseudonymisoidut tiedot ovat edelleen henkilötietoja, koska niistä on mahdollista palauttaa henkilön tunnistaminen. Findatan luvittamaa pseudonymisoitua yksilötasoista aineistoa saa käsitellä vain tietoturvallisessa etäkäyttöympäristössä, jonne on pääsy vain luvan saaneilla henkilöillä.
Mitä tarkoitetaan henkilötiedolla?
Henkilötietoja ovat sellaiset tiedot, joiden avulla yksittäinen henkilö voidaan tunnistaa joko suoraan tai epäsuorasti.
Suoran tunnistamisen mahdollistavia henkilötietoja ovat esimerkiksi
- nimi,
- henkilötunnus,
- henkilönimen mukainen sähköpostiosoite ja
- biometriset tunnisteet, kuten sormenjälki, kasvokuva, ääni ja silmän iiris.
Epäsuoran tai välillisen tunnistamisen mahdollistavia henkilötietoja ovat esimerkiksi
- sukupuoli,
- ikä,
- koulutus tai
- kansallisuus.
Epäsuoria tai välillisiä tietoja voidaan myös yhdistellä ja siten tunnistaa henkilö. Suorien henkilötietojen poistaminen tai korvaaminen ei näin ollen välttämättä tarkoita sitä, ettei aineisto yhä sisältäisi henkilötietoja.
Erityisiä (tai arkaluontoisia) henkilötietoja ovat esimerkiksi
- etninen alkuperä,
- seksuaalinen suuntautuminen tai käyttäytyminen,
- terveystiedot,
- biometriset tiedot ja
- geneettiset tiedot.
Erityissuojeltavia henkilötietoja ovat esimerkiksi
- psykiatriset tiedot,
- sosiaalihuollon tiedot sekä
- sukupuolitauti- ja perinnöllisyyslääketieteen tiedot.
Paljonko rekisterinpitäjien poimintamaksut keskimäärin ovat?
Löydät poimintojen enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita.
Voit tiedustella rekisterinpitäjien poimintakustannuksia suoraan rekisterinpitäjiltä hyödyntäen poimintakuvauslomaketta.
Paljonko Findatan aineistonkäsittelyn kustannukset keskimäärin ovat?
Löydät aineistonkäsittelyn enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita. Tietoja päivitetään neljännesvuosittain.
Luvat
Milloin haen tietoja Findatalta?
Lähetä tietolupahakemus Findatalle, kun se koskee:
- usean julkisen sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjän tietoja,
- yksittäisen julkisen rekisterinpitäjän tietoja, kun rekisterinpitäjä on siirtänyt lupatoimivaltansa Findatalle,
- yhden tai usean yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän rekisteritietoja,
- Kanta-palveluihin tallennettuja asiakastietoja
- Findatan valmisaineistoja.
Lähetä tietopyyntö Findatalle, kun se koskee:
- toisiolain alaisen rekisterinpitäjän tai rekisterinpitäjien sosiaali- tai terveystietoja.
Lähetä muutoshakemus Findatalle, kun se koskee:
- usean eri julkisen rekisterinpitäjän tai yksityisen palveluntarjoajan aineistoa.
Findata vastaa hakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään. Toimivaltaista viranomaista arvioitaessa tulee siis huomioida kaikki hakemukseen liittyvät toisiolain alaiset tiedot.
Tarkista toimivaltainen viranomainen hakemusapurista.
Milloin saan aineiston käyttööni?
Katso hakemuskäsittelyn keskimääräinen kokonaiskesto etusivultamme.
Hakemusprosessi muodostuu kolmesta vaiheesta:
- Findatan hakemuskäsittely
- Ajankohtaisen jonotilanteen näet etusivultamme.
- Rekisterinpitäjien poimintavaihe
- Kullakin rekisterinpitäjällä on 30 arkipäivää aikaa toimittaa pyydetyt aineistot Findatalle.
- Jos poiminta etenee vaiheittain, jokainen vaihe voi kestää 30 arkipäivää, jolloin kokonaiskesto voi olla esimerkiksi 90 arkipäivää.
- Findatan esikäsittely
- Tarkistamme, koostamme ja pseudonymisoimme aineistot tai muodostamme tietopyynnön mukaisen tilaston.
- Tavoitteemme on toimittaa aineisto 60 arkipäivän kuluessa päätöksestä.
Aikataulu voi kuitenkin venyä, jos:
- kohdejoukkoa ei toimiteta heti päätöksen jälkeen,
- aineiston poiminta tehdään useassa vaiheessa,
- rekisterinpitäjien toimitukset viivästyvät tai
- aineisto on erityisen monimutkainen.
Lue lisää hakemusprosessista: Miten hakemuksen käsittely etenee
Miten hakemuskäsittely etenee?
- Hakija on yhteydessä suoraan rekisterinpitäjiin ennen hakemuksen lähettämistä
- Rekisterinpitäjät antavat lisätietoja omista aineistoistaan.
- Pyydä rekisterinpitäjiltä kustannusarvio ja selvitys poiminnan toteutettavuudesta.
- Käytä poimintakuvauslomaketta (lataa Word-tiedosto, 57kt).
- Jos sovit mahdollisia erityisjärjestelyitä rekisterinpitäjän kanssa, ilmoita niistä hakemuksen Lisätiedot-osiossa.
- Esim: Jos tutkimusryhmään kuuluva kliinikko tekee poiminnan maksutta, ilmoita kenen kanssa asiasta on sovittu ja millä ehdoilla.
- Hakija lähettää hakemuksen
- Lähetä hakemus tai pyydetyt lisätiedot asiointipalvelumme kautta: asiointi.findata.fi.
- Jos kyse on vain lisätietojen toimittamisesta, tarkennukset voi tapauskohtaisesti lähettää myös sähköpostitse.
- Findata käsittelee hakemuksen ja sen liitteet
- Tarkistamme hakemukset noin viikon kuluessa niiden saapumisesta.
- Kutsumme hakijan etätapaamiseen, jossa käsittelemme hakemuksen sisältöä ja kysymme tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä.
- Hakija täydentää hakemusta tarvittaessa.
- Findata vahvistaa enimmäiskustannusarviot ja lisätiedot rekisterinpitäjiltä
- Kun poimintakuvaukset ovat valmiit, lähetämme lisätieto- ja kustannusarviopyynnöt rekisterinpitäjille, joiden tietoja hakemuksessa pyydetään.
- Rekisterinpitäjillä on 15 arkipäivää aikaa vastata tähän pyyntöön.
- Rekisterinpitäjät voivat tarvittaessa pyytää tarkennuksia, jolloin välitämme kysymykset hakijalle.
- Määrittelemme myös kustannusarviomme Findatan tekemästä aineistonkäsittelystä.
- Findata lähettää rekisterinpitäjien poimintojen ja Findatan aineistonkäsittelyn kustannusarviot hakijalle hyväksyttäväksi
- Kun olemme vastaanottaneet rekisterinpitäjien kustannusarviot, arvioimme aineistonkäsittelyyn menevän työajan ja sen enimmäiskustannukset.
- Toimitamme lopullisen poimintakuvauksen ja enimmäiskustannusarviot hakijalle hyväksyttäväksi.
- Molemmat tulee hyväksyä, jotta lupa voidaan myöntää.
- Poimintaehtoja ei voi muuttaa hyväksymisen jälkeen. Jälkikäteen tehtävät muutokset poimittaviin tietoihin vaativat erillisen hakemuksen.
- Findata tekee päätöksen
- Tietoluvat ovat aina määräaikaisia.
- Jos aineistoa tarvitsee säilyttää esimerkiksi tutkimuksen verifioimista varten tai tiedossa on luvan uusiminen tai poimintojen säännölliset päivitykset, ilmoita tästä hakemuksessa.
Miten Findata koostaa aineistot?
- Findata lähettää aineistopyynnöt rekisterinpitäjille, jotka poimivat aineiston
- Rekisterinpitäjillä on 30 arkipäivää aikaa toimittaa pyydetyt aineistot Findatalle.
- Poiminta voi sisältää useita vaiheita, kuten:
- Kohdejoukon poiminta
- Verrokkihenkilöiden poiminta
- Aineiston poiminta
- Jos poiminta etenee vaiheittain, kukin vaihe voi kestää 30 arkipäivää, jolloin kokonaiskesto voi olla jopa 90 arkipäivää.
- Findata esikäsittelee aineiston
- Tarkistamme, koostamme ja pseudonymisoimme aineistot tai muodostamme tietopyynnön mukaisen tilaston.
- Findata luovuttaa aineiston luvansaajalle
- Toimitamme valmiin aineiston sovittuun tietoturvalliseen käyttöympäristöön CSV-muodossa.
- Findatan tietoturvallinen etäkäyttöympäristö Kapseli on lakisääteisesti aina ensisijainen vaihtoehto.
- Aineisto voidaan toimittaa muihin käyttöympäristöihin, jos se on hankkeen toteuttamisen kannalta välttämätöntä.
- Tavoiteaika aineiston toimitukselle on 60 arkipäivää päätöksestä.
- Aikataulu voi venyä, jos kohdejoukkoa ei toimiteta heti päätöksen jälkeen, aineiston poiminta tehdään useassa vaiheessa, rekisterinpitäjien toimitukset viivästyvät tai aineisto on erityisen monimutkainen.
- Luvansaaja tarkistaa aineiston
- Luvansaajalla on kolme kuukautta aikaa tarkistaa aineisto ja ilmoittaa mahdollisista huomautuksista.
- Tarkista aineisto huolellisesti mahdollisimman pian, sillä virheet voivat kertautua:
- Esimerkiksi, jos kohdejoukko on muodostettu väärin, muut rekisterinpitäjät voivat joutua tekemään omat poimintansa uudelleen.
- Jos huomaat puutteita tai virheitä:
- Lähetä viesti osoitteeseen data@findata.fi
- Kuvaa viestissä mahdollisimman tarkasti, miten aineistosi poikkeaa poimintakuvauksessa kuvatusta aineistosta.
- Findatan aineistojen säilytys ja poistaminen
- Poistamme aineiston järjestelmistämme neljän kuukauden kuluttua luovutuksesta.
- Säilytämme pseudonymisoitujen aineistojen koodiavaimet, jotta aineisto voidaan tarvittaessa tuottaa uudelleen.
- Tietoluvat ovat aina määräaikaisia.
- Jos aineistoa tarvitsee säilyttää esimerkiksi tutkimuksen verifioimista varten tai tiedossa on luvan uusiminen tai poimintojen säännölliset päivitykset, ilmoita tästä hakemuksessa.
Näin nopeutat hakemuksesi käsittelyä
- Tarkista toimivaltainen viranomainen:
- Varmista, onko Findata toimivaltainen myöntämään luvan tarvitsemaasi aineistoon käyttämällä hakemusapuria
- Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Eläketurvakeskus (ETK) ja Tilastokeskus myöntävät luvat omiin tietoihinsa.
- Jos et tiedä, minne hakemus tulisi lähettää, ota yhteyttä neuvontaamme ennen hakemuksen lähettämistä: info@findata.fi.
- Ota yhteyttä rekisterinpitäjiin:
- Jos tarvitset lisätietoja aineistoista tai muuttujista, ota yhteyttä suoraan rekisterinpitäjiin.
- Rekisterinpitäjät tarjoavat toisiolain mukaisesti neuvontapalvelua omia aineistojaan koskien ja ovat niiden parhaita asiantuntijoita.
- Voit sopia poiminnan toteuttamisesta tietyllä tavalla suoraan rekisterinpitäjän kanssa.
- Ilmoita hakemuksessasi henkilön nimi, jonka kanssa asia on sovittu. Löydät kysytyimpien rekisterinpitäjien yhteystiedot Aineistot-sivulta.
- Määritä tietotarpeesi tarkasti:
- Määritä tietotarve ja rekisterikohtaiset aineistopoiminnat mahdollisimman tarkasti ennen hakemuksen lähettämistä.
- Hyödynnä Aineistokatalogia (aineistokatalogi.fi).
- Käytä poimintojen määrittelyssä poimintakuvauslomaketta (lataa Word-tiedosto, 57 kt).
- Jos tutkimusaineiston poiminta sisältää monta vaihetta, kuvaa myös poimintajärjestys.
- Huolehdi aineiston rajauksesta:
- Huolehdi poimintojen ja haettavan aineiston rajauksesta.
- Henkilötietojen luovutuksessa sovelletaan tietosuoja-asetuksen mukaista minimointiperiaatetta, eli vain välttämättömät tiedot luovutetaan.
- Poiminta voi olla laaja, kunhan tietotarve on perusteltu.
- Täytä hakemus huolellisesti.
- Kiinnitä erityistä huomiota perustietoihin kuten luvanhakijaan, luovutettavan aineiston rekisterinpitäjään, laskutustietoihin ja mahdollisesti yhdistettäviin muihin aineistoihin.
Muista täyttää hakemus huolellisesti. Puutteet johtavat lisätietopyyntöön ja hakemuksen palauttamiseen. Jos et tiedä mitä johonkin kenttään pitäisi täyttää, kysy apua neuvonnastamme.
Mikä on EHDS-asetus? Miten se vaikuttaa toisiokäyttöön Suomessa?
EHDS eli Eurooppalainen terveystietoalue (European Health Data Space) on Euroopan unionin asetus, joka luo yhteisen kehyksen terveystietojen käytölle ja vaihdolle EU-maissa. Asetuksen tavoitteena on parantaa kansalaisten oikeuksia omiin sähköisiin terveystietoihinsa ja mahdollistaa terveystietojen turvallinen hyödyntäminen rajat ylittävässä toisiokäytössä.
EHDS-asetus on Suomessa voimassa olevan toisiolain kaltainen, mutta se tuo mukanaan myös muutoksia. Asetuksessa on osin erilaiset käyttötarkoitukset, joista osa on varattu vain julkisille tai EU-toimijoille. Lisäksi tietopyyntöjen ja lupahakemusten käsittelyyn tulee uusia toimintamalleja.
EHDS-asetus astui voimaan maaliskuussa 2025. Asetusta ei aleta soveltaa välittömästi, vaan se toimeenpannaan asteittain tulevina vuosina. Toisiokäyttöä koskevia osia aletaan soveltamaan maaliskuussa 2029.
Lue lisää: EHDS
Mikä on tiedonhyödyntämis- tai tutkimussuunnitelma?
Tiedonhyödyntämissuunnitelmalla tarkoitetaan tutkimussuunnitelmaa, hankesuunnitelmaa ja vastaavaa suunnitelmaa.
Suunnitelmasta tulee ilmetä
- lupahakemuksessa tarkoitettujen tietojen käyttötarkoitus,
- tietojen rekisterinpitäjä ja käsittelijät,
- käsittelyn oikeudellinen peruste sekä
- tietojen käsittelyn tietosuojaan ja tietoturvaan liittyvät olennaiset seikat kattaen tietojen koko elinkaaren (tietojen säilytys, hävittäminen tai arkistointi)
Tiedonhyödyntämissuunnitelman olennaiset seikat on huomioitu Findatan hakemuslomakkeissa.
Tieteellisen tutkimuksen yleisiä kriteerejä ovat esimerkiksi seuraavat:
- tutkimus perustuu asianmukaiseen tutkimussuunnitelmaan
- tutkimuksella on tutkimuksesta vastaava henkilö tai vastuuryhmä
- tutkimus osallistuu tieteelliseen keskusteluun eli tulokset on määrä julkaista tieteellisten periaatteiden mukaisesti esim. tiedelehdissä tai opinnäytteenä
- tutkimus tuottaa uutta tietoa tai edistää kansanterveyttä tai -hyvinvointia
- tutkimuksella on asianomaisen organisaation myöntämä tutkimuslupa, jos sellainen organisaatiossa edellytetään
- lääketieteellisellä tutkimuksella on eettisen toimikunnan myönteinen lausunto
Tieteellisen tutkimuksen asianmukaiseen tutkimussuunnitelmaan kuuluu esimerkiksi
- taustoitus,
- tutkimuksella tavoiteltavan tiedontarpeen määrittely,
- tavoitteiden ja kysymysten asettaminen,
- tarvittavan aineiston ja menetelmän kuvaus sekä
- eettisten näkökulmien huomiointi.
Miten voin varmistaa, että hakemukseni sisältö pysyy salassa?
Findataan saapuneet hakemukset ovat salassa pidettäviä, ja Findatan tekemät päätökset ovat julkisia. Jos rekisterinpitäjällä on lakisääteinen oikeus saada tietoa hakemuksen sisällöstä, Findata voi tapauskohtaisesti antaa rekisterinpitäjälle tietoa poimittavista tiedoista ja kohdejoukon muodostamisesta.
Voinko hakea tietoja Findatalta opinnäytetyöhön?
Voit hakea Findatalta tietoja opinnäytetyöhön, jos olet tekemässä vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon opinnäytetyötä. Nimeä hakemuksessa oppilaitos, suoritettava tutkinto, opinnäytetyön tekijä ja opinnäytetyön ohjaaja.
Opinnäytetöiden lupamaksut ovat alennettuja. Alennettu opinnäytetyön lupamaksu koskee tilanteita, jossa tuotetaan yksi opinnäytetyö. Jos hankkeessa tuotetaan useita opinnäytetöitä tai muita opinnäytetyöhön liittymättömiä tuotoksia, peritään normaalin tai laajan tietoluvan hinta. Katso tarkemmat tiedot Hinnasto-sivulta.
Miten voin täydentää lähettämääni hakemusta?
Lähetettyä hakemusta ei valitettavasti voi enää muokata lähettämisen jälkeen omatoimisesti.
Mikäli haluat täydentää lähetettyä hakemusta, lähetä sähköpostia osoitteeseen info@findata.fi ja ilmoita hakemuksen tunnus (esim. 2022/53). Palautamme hakemuksen sinulle täydentämistä varten.
Miksi saamani päätös ei näy asiointipalvelussa?
Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.
Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.
Jos et edelleenkään näe hakemuksia tai saatuja päätöksiä palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan: info@findata.fi.
Miksi lähetetty hakemus ei näy asiointipalvelussa?
Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.
Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.
Jos lähettämäsi hakemus ei edelleenkään näy palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan: info@findata.fi.
Paljonko rekisterinpitäjien poimintamaksut keskimäärin ovat?
Löydät poimintojen enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita.
Voit tiedustella rekisterinpitäjien poimintakustannuksia suoraan rekisterinpitäjiltä hyödyntäen poimintakuvauslomaketta.
Paljonko Findatan aineistonkäsittelyn kustannukset keskimäärin ovat?
Löydät aineistonkäsittelyn enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita. Tietoja päivitetään neljännesvuosittain.
Kapselin tilaus ja käyttö
Mitä teen, jos en pääse kirjautumaan Kapseliin?
Varmista ennen kirjautumista, että käyttäjätunnuksesi on rekisteröity ja käyttövalmis. Jos et ole varma tunnuksesi käyttövalmiudesta, ole yhteydessä Findatan yhteyshenkilöön tai Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.
Tarkista myös Kirjaudu palveluihin -sivun kohta Poikkeustiedotteet, jonne päivitetään tietoja mahdollisista häiriöistä palveluissa.
Näin kirjaudut Kapseliin:
- Asenna Duo Mobile -sovellus (duo.com) matkapuhelimeesi ja aktivoi se (kehittäjä: Duo Security Inc.). Jos olet jo asentanut ja aktivoinut sovelluksen, siirry kohtaan 2.
- Asennus: hae Duo Mobile -sovellus matkapuhelimesi sovelluskaupasta ja asenna se.
- Aktivointi: Kapseli-tilauksen yhteydessä ilmoitettuihin matkapuhelinnumeroihin lähetetään automaattisesti aktivointiviesti Duo Mobilen käyttöä varten. Sovellus aktivoidaan käyttöön klikkaamalla aktivointiviestissä olevaa linkkiä.
- Kirjaudu Kapseliin (kapseli.findata.fi) käyttäen tietokoneesi verkkoselainta.
- Valitse kirjautumissivulla olevasta listasta se tunnistautumistapa, jonka ilmoitit rekisteröitymisessäsi. Kirjaudu tunnistautumisen vaatimien välivaiheiden kautta.
- Valitse käytettävissä olevista käyttäjäympäristöistä se, jota aiot käyttää. Jos käytössäsi on vain yksi käyttäjäympäristö, siirry seuraavaan kohtaan.
- Valinnan jälkeen järjestelmä siirtyy tunnistautumisen toiseen vaiheeseen.
- Kaksivaiheisen tunnistautumisen toinen vaihe.
- Kirjaudu käyttäjäympäristöön.
- Saat Duo Mobileen ilmoituksen kirjautumisyrityksestä. Tekemäsi kirjautuminen hyväksytään Duo Mobilen kautta valitsemalla ”Approve”.
En saa avattua Kapselin kirjautumissivua – mitä tehdä?
Jos saat virheilmoituksen, esim. ”400 bad request header field too long”, kokeile seuraavia toimenpiteitä:
- Varmista, että käytät organisaatiosi verkkoa (VPN).
- Yritä kirjautua Kapseliin toisella selaimella. Tuetut selaimet ovat Chrome ja Firefox. Huomaa, että Virtu-palvelu ei toimi Firefoxissa.
- Kokeile kirjautua sisään Kapseliin incognito-tilassa tai poista evästeet selaimestasi.
Ongelma voi johtua myös siitä, että yrität kirjautua eri IP-osoitteesta kuin minkä olet ilmoittanut Findatalle.
Toimittamasi IP-osoite voi olla yksityinen tai se voi olla yksittäinen osoite laajemmasta organisaation verkkoalueesta, jolloin se saattaa vaihdella alueen sisällä. Näissä tapauksissa selvitä organisaatiosi tuesta, mikä on oikea IP-osoitteesi. Se voi olla yksittäinen julkinen IP-osoite tai kokonaisen verkkoalueen IP-osoite. Toimita oikea IP-osoitteesi Kapselin neuvontaan, jotta palomuurin avaus voidaan tehdä.
Varmista täältä IP-osoitteesi (apps.csc.fi)
Jos nämä toimenpiteet eivät auta, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja kerro viestissäsi tekemäsi toimenpiteet.
Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi
Mitä teen, jos tilini on lukittu?
Jos tilisi on lukittu, saat virheilmoituksen: ”Your account has been locked out due to excessive authentication failures. Please contact your administrator.”
Tilin lukitus johtuu yleensä liian monista kirjautumisyrityksistä. Lukittu tili avautuu yleensä 20 minuutissa. Jos tilisi ei avaudu 20 minuutin kuluessa, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.
Miten poistun Kapselista turvallisesti?
Kapselista voi poistua kahdella eri tavalla:
- Sign out löytyy vasemmassa alareunassa olevan ihmishahmon takaa. Käytä tätä vaihtoehtoa, kun olet lopettanut tietojen käsittelyn. Sign out -vaihtoehdon kautta poistuessasi vapautat etätyöaseman resurssit.
- Disconnect löytyy Power-napin takaa. Käytä tätä vaihtoehtoa, jos jokin ajo pitää jättää pyörimään, kun poistut työasemalta. Resurssit jäävät tällöin varatuksi.
Molempien vaihtoehtojen jälkeen näet vaihtoehdot Reconnect ja Logout. Ulos kirjautuessa valitse vaihtoehto Logout. Sulje selain ellet halua kirjautua takaisin.
Ylläpito on tehnyt korjaustoimia tai päivityksiä Kapseliin, mutta ne eivät näy Kapselissa – mitä teen?
Varmista, että olet katkaissut yhteyden tai kirjautunut ulos Kapselista sen jälkeen, kun olet saanut vastauksen ylläpidosta, että korjauksia tai muutoksia on tehty. Jotkin muutokset eivät tule voimaan kesken session, joten sinun tulee kirjautua uudelleen Kapseliin, jotta ne tulevat voimaan.
Jos ongelma ei ratkea uudelleen kirjautumisen jälkeen, ilmoita asiasta Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.
En ole käyttänyt Kapselia yli kolmeen kuukauteen, nyt en pääse enää etäkäyttöympäristöön. Mitä teen?
Kun et ole kirjautunut Kapseliin kolmeen kuukauteen, DUO Mobilen -aktivointiaikasi raukeaa. Saat tällöin ilmoituksen: ”User not enrolled in Duo”.
Näissä tapauksissa ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja pyydä avaamaan DUO -yhteys uudelleen.
Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi.
Mitä teen, jos ohjelma jumittuu tai muisti loppuu?
Suosittelemme, että työryhmän jäsenet ajoittavat raskaat analyysit eri ajankohtiin. Näin resurssit jakautuvat tasaisesti eikä järjestelmää kuormiteta yhtä aikaa.
Jos kohtaat ongelmia muistin täyttymisen tai ohjelmien jumiutumisen kanssa, kokeile seuraavia keinoja:
- Kirjaudu ulos oikein
- Kun lopetat Kapselin käytön, käytä Sign out-painiketta. Se löytyy Windowsin Käynnistä-valikon vasemmasta alakulmasta hahmo-kuvakkeen takaa. Tämä vapauttaa resursseja ja auttaa estämään mahdollisia muistiongelmia.
- Sign out (uloskirjautuminen): Vapauttaa resurssit ja etätyöaseman. Käytä, kun et enää tarvitse yhteyttä.
- Disconnect (katkaise yhteys): Jättää resurssit varatuiksi ja analyysit käyntiin. Käytä tätä vain, jos haluat jatkaa työtä myöhemmin.
- Molempien vaihtoehtojen jälkeen saat esille valinnat Reconnect ja Logout. Muista valita Log out, kun olet lopettanut työskentelyn.
- Kun lopetat Kapselin käytön, käytä Sign out-painiketta. Se löytyy Windowsin Käynnistä-valikon vasemmasta alakulmasta hahmo-kuvakkeen takaa. Tämä vapauttaa resursseja ja auttaa estämään mahdollisia muistiongelmia.
- Kirjaudu ulos ja takaisin sisään
- Jos Kapseli jumiutuu tai muisti katoaa, kirjaudu ensin ulos ja sitten takaisin sisään. Tämä lopettaa istunnon kokonaan ja voi ratkaista ongelmat, joita väliaikaiset tiedostot aiheuttavat.
- Seuraa resurssien käyttöä
- Voit tarkistaa koneen resurssien käytön analyysien aikana Tehtävienhallinnan suorituskyky- ja käyttäjät-välilehdistä. Näin näet, onko muisti loppumassa ja kuinka paljon kukin käyttäjä kuluttaa resursseja. Tehtävienhallinta löytyy Windows-valikosta.
- Ota yhteyttä neuvontaan
- Jos nämä toimenpiteet eivät auta ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja kerro viestissäsi tekemäsi toimenpiteet.
Mitä teen, jos puhelimeni vaihtuu?
Ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja pyydä uusi aktivointilinkki.
Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi
Mitä teen, jos DuoMobile-sovelluksen aktivointilinkki ei toimi?
Aktivointilinkki on voimassa 7 päivää.
Jos linkki on vanhentunut, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan kapseli@findata.fi ja pyydä uusi aktivointilinkki.
Miten ohjelmiston lisenssi päivitetään?
SPSS, SAS ja Stata vaativat toimiakseen voimassa olevan ohjelmistolisenssin. Lähetä sähköposti osoitteeseen kapseli@findata.fi ja ilmoita viestissä Kapselin tunnus (esim. A01) sekä ohjelmisto, jonka lisenssi pitää päivittää.
Voinko asentaa Kapseliin omia ohjelmistoja?
Findatan Kapseli-käyttöympäristöön on mahdollista tuoda omia ohjelmistoja Findatan kautta. Veloitamme omien työkalujen ja ohjelmistojen asennuksesta Kapseliin työmäärän mukaisesti.
Lisäohjelmistot voivat olla joko open access- tai lisenssipohjaisia. Jos kyseessä on lisenssin vaativa ohjelmisto, vastuu lisensseistä on asiakkaalla.
Findata arvioi ohjelmiston tietoturvallisuuden ja yhteensopivuuden käyttöympäristön kanssa ennen asennusta, mutta emme pysty testaamaan ohjelmistoa tai takaamaan sen toimivuutta etäkäyttöympäristössä.
Voinko laittaa Kapseli-tilaukseni tauolle?
Voit laittaa Kapseli-käyttöympäristösi tauolle, jolloin käytössä oleva konepaketti poistetaan käytöstä tauotuksen ajaksi. Ylläpidämme tauon aikana käyttöympäristöä ja siellä olevia aineistoja, mutta käyttäjillä ei ole pääsyä käyttöympäristöön.
Tauotuksen aikana Kapseli-tilauksen on oltava voimassa, mutta tilauksesta peritään vain tauotuksen kuukausiveloitus. Kapselin vakioehdot ovat voimassa myös tauotuksen ajan.
Kun tilattu tauotus päättyy, käyttäjät pääsevät jälleen kirjautumaan Kapseliin. Käytöstä aletaan jälleen laskuttaa Kapselin konepakettimaksu kuukausittain.
Tauotuksen voi tilata asiointipalvelussamme. Minimitauko on kaksi kalenterikuukautta ja maksimitauko 12 kuukautta. Tauotuksen irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi.
Kaikkien Kapseli-tilausten käsittelyaika on yksi kuukausi.
Hinnasto ja maksaminen
Voinko saada paperilaskun?
Verkkolaskutus on aina ensisijainen laskutustapa. Paperilasku on mahdollinen poikkeustapauksissa. Pääsääntöisesti laskutettavat tahot ovat kuitenkin organisaatioita, jotka vastaanottavat vain verkkolaskuja. Kysy tarvittaessa lisätietoja oman organisaatiosi taloushallinnosta.
Voiko laskutettavana tahona olla muu kuin luvansaaja?
Kyllä. Selvennä luvanhakijan ja laskutustahon välisiä epäloogisuuksia (esim. maksaja ei ole luvanhakija) hakemuksen Lisätiedot-osiossa.
Paljonko rekisterinpitäjien poimintamaksut keskimäärin ovat?
Löydät poimintojen enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita.
Voit tiedustella rekisterinpitäjien poimintakustannuksia suoraan rekisterinpitäjiltä hyödyntäen poimintakuvauslomaketta.
Paljonko Findatan aineistonkäsittelyn kustannukset keskimäärin ovat?
Löydät aineistonkäsittelyn enimmäiskustannusarvioista lasketun keskiarvon, vaihteluvälin sekä mediaanin sivulta Keskimääräisiä kustannusarvioita. Tietoja päivitetään neljännesvuosittain.
Miksi arvonlisävero (alv) on toisissa maksuissa 0 % ja toisissa 25,5 %?
Findatan hinnat perustuvat Sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta (finlex.fi).
Kapseli-käyttöympäristöä lukuun ottamatta palvelujen hinnat ovat omakustannearvoon perustuvia julkisoikeudellisia suoritteita, joiden arvonlisävero on 0 %. Kapselin palvelujen hinnat ovat liiketaloudellisesti hinnoiteltuja maksullisia suoritteita, joihin lisätään arvonlisävero + 25,5 %.
Rekisterinpitäjät määrittelevät kustannuksensa itse omien säädöstensä nojalla.
Sisältävätkö rekisterinpitäjien poimintamaksut arvonlisäveron?
Riippuu rekisterinpitäjästä. Rekisterinpitäjät määrittelevät poimintakustannukset omien säädöstensä nojalla.
Voinko itse poimia aineiston omasta sairaalasta ja välttää siten rekisterinpitäjän poimintamaksun?
Kyllä voit, jos se sopii rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjällä on oikeus määritellä itsenäisesti, millä tavalla se poiminnan suorittaa. Rekisterinpitäjällä on halutessaan oikeus käyttää tietojen poiminnassa oman organisaationsa ulkopuolista henkilötietojen käsittelijää.
Käsittelijän käyttäminen edellyttää EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan henkilötietojen käsittelyä koskevan sopimuksen (DPA) tekemistä henkilötietojen käsittelijän kanssa. Rekisterinpitäjä vastaa viime kädessä itse henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta. Henkilötietojen käsittelijä taas vastaa siitä, että se noudattaa DPA-sopimuksen ehtoja ja rekisterinpitäjän ohjeita.
Poimitut aineistot on toimitettava Findataan tietoturvallisesti siirtopalvelu Tunnelin välityksellä, jonka jälkeen yhdistämme ja esikäsittelemme ne.