Päivitetty 04.06.2024

Tietoa Findatasta

Findata on sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen, joka on perustettu vuonna 2019. Toimintamme perustuu lakiin sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (finlex.fi) eli niin sanottuun toisiolakiin.

Myönnämme luvat sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön, kun niitä tarvitaan usealta julkiselta rekisterinpitäjältä, yksityiseltä sektorilta tai Kanta-palveluista. Koostamme ja esikäsittelemme aineistot kansalaisten tietosuojasta huolehtien. Lisäksi ylläpidämme tietoturvallista Kapseli®-käyttöympäristöä, jossa yksilötasoisen aineiston käsittely tapahtuu.

Oikopolkuja

Oikeudet tietoihisi

Täältä löydät perustietoa toisiokäytöstä sekä oikeuksistasi rekisteröitynä ja niiden käytöstä. Lue lisää Oikeudet tietoihisi

Avoimet työpaikat

Kiinnostaako merkityksellinen työ uudessa ja jatkuvasti kehittyvässä viranomaisessa? Katso avoimet paikat täältä! Lue lisää Avoimet työpaikat

Anna palautetta

Vaikuta palveluidemme kehitykseen kertomalla, missä voisimme parantaa. Lue lisää Anna palautetta

Tietoa sivustosta

Täältä löydät saavutettavuusselosteen ja tietoa kävijäseurannasta ja sosiaalisen median painikkeista sekä RSS-syötteistä. Lue lisää Tietoa sivustosta

Myönnetyt luvat

Katso mitkä hankkeet ja organisaatiot ovat saaneet Findatalta luvan käyttää sote-tietoja toissijaisiin tarkoituksiin. Lue lisää Myönnetyt luvat

Määräykset

Täältä löydät listan ja tiiviit kuvauksen kaikista Findatan antamista, toisiolain mukaisista määräyksistä. Lue lisää Määräykset

Organisaatio

Findata toimii THL:n yhteydessä, eriytettynä THL:n muusta toiminnasta. Findata on sosiaali- ja terveysministeriön tulosohjauksessa ja sillä on erillinen sosiaali- ja terveysministeriön nimittämä johtaja sekä ministeriön asettama ohjausryhmä.

Findatan johtoryhmä vastaa tietolupaviranomaisen toiminnan johtamisesta. Johtoryhmään kuuluu johtajan lisäksi aineistopalveluiden päällikkö, ICT-päällikkö, kehittämispäällikkö, lakimies ja viestintäpäällikkö.

Tehtävät ja tavoitteet

Findatan tehtävänä on tarjota neuvontaa, myöntää lupia sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön sekä huolehtia luvanmukaisten aineistojen koostamisesta ja luovuttamisesta tietoturvallisesti.

Myönnämme luvat sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön silloin, kun hakemus koskee

  • usean julkisen sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjän tietoja
  • yksittäisen julkisen rekisterinpitäjän tietoja, kun kyseinen rekisterinpitäjä on siirtänyt lupatoimivaltansa Findatalle
  • yhden tai usean yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän rekisteritietoja
  • Kanta-palveluihin tallennettuja asiakastietoja

Ylläpidämme toisiolaissa määriteltyjä tietoturvallisia tietojärjestelmiä ja vastaamme luvanmukaisten aineistojen koostamisesta ja esikäsittelystä, kuten pseudonymisoinnista. Lisäksi vastuullamme on toisiolain mukaisella tietopyynnöllä haettavan anonyymin, tilastomuotoisen aineiston tuottaminen ja toimittaminen luvansaajalle.

Vastaamme myös antamiemme toisiolain mukaisten määräysten ajantasaisuudesta.

Findatan tavoitteena on:

  • Parantaa tietoturvaa ja yksilöiden tietosuojaa.
  • Nopeuttaa ja sujuvoittaa sosiaali- ja terveysalan tietovarantojen hyödyntämistä.
  • Poistaa lupakäsittelyyn liittyvää päällekkäistä työtä.
  • Kehittää sosiaali- ja terveysalan aineistokuvauksia yhdessä rekisterinpitäjien kanssa.

Lain mukaiset käyttötarkoitukset sosiaali- ja terveystietojen toissijaiselle käytölle riippuvat siitä, millaista aineistoa käytetään. Alla käyttötarkoitukset aineistotyypeittäin:

Yksilötasoinen aineisto

  • opetus
  • tieteellinen tutkimus
  • tilastointi
  • viranomaisen suunnittelu- ja selvitystehtävä

Lisäksi rekisterinpitäjät voivat käyttää omia aineistojaan toisiolain nojalla tietojohtamiseen ilman erillistä tietolupaa.

Tilastotasoinen aineisto

  • kehittämis- ja innovaatiotoiminta
  • opetus
  • tieteellinen tutkimus
  • tietojohtaminen (vertailuaineisto)
  • tilastointi
  • sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisohjaus ja -valvonta sekä viranomaisen suunnittelu- ja selvitystehtävä

Katso usein kysytyt kysymykset toiminnastamme

Ohjaus ja valvonta

Sosiaali- ja terveystietojen toissijaisen käytön ohjausryhmä ohjaa ja kehittää Findatan toimintaa. Ohjausryhmän jäsenet on nimetty sosiaali- ja terveysministeriön, Digi- ja väestötietoviraston, Eläketurvakeskuksen, Fimean, Kansaneläkelaitoksen, THL:n, Tilastokeskuksen, Työterveyslaitoksen, Valviran sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntarjoajien edustajien joukosta.

Ohjausryhmä on asettanut seuraavat alatyöryhmät:

  • Sote-tiedon toisiokäytön ekosysteemiryhmä
  • Sote-tiedon toisiokäytön rekisterinpitäjien ja asiakkaiden yhteistyöryhmä
  • Sote-tiedon toisiokäytön asiakkaiden yhteistyöryhmä

Katso lisätietoa sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta (stm.fi).

Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työryhmän laatimaan anonymisointia, tietosuojaa ja tietoturvaa koskevat sosiaali- ja terveystietojen toissijaista käyttöä koskevat periaatelinjaukset. Katso lisätietoa sosiaali- ja terveystietojen toissijaisen käytön tietosuojan asiantuntijaryhmästä sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta (stm.fi).

Findatan toimintaa valvovat muun muassa oikeusasiamies ja tietosuojavaltuutettu. Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto Valvira valvoo tietoturvallisia käyttöympäristöjä. Lisäksi Findatan täytyy antaa tietosuojavaltuutetulle kerran vuodessa selvitys sosiaali- ja terveystietojen sekä niiden lokitietojen käsittelystä.

Raportit ja selvitykset

Toisiolaista sekä sen tulkinnasta ja toimeenpanosta on laadittu ulkopuolisia selvityksiä ja raportteja, jotka löydät alta.

Toisiokäytön asiakaslähtöinen toimintamalli (12/2023)

Sosiaali- ja terveysministeriö toteutti Asiakaslähtöinen toimintamalli -projektin loppuvuonna 2023.  Sen tavoitteena oli kuvata ideaalitilanne, miten sote-tietoja voidaan laajasti hyödyntää tutkimuksissa sekä kehitys- ja innovaatiotoiminnassa. Projektiin toteuttamisesta vastasi Sote-tiedon toisiokäytön asiakkaiden yhteistyöryhmä, jonka lisäksi siinä tehtiin haastatteluja ja työpaja.

Toimintamalli kokoaa yhteen erityyppiset yhdisteltävissä olevat hybriditutkimukset ja aineistot, kuten 1) rekisteritutkimus, 2) kliininen tutkimus, 3) biopankkitutkimus ja 4) laadullinen ja määrällinen tutkimus sekä kattaen erityyppiset tietoaineistot, kuten rekisteridata, yksittäiset potilastiedot, kuvantamistiedot, biopankkiaineistot ja genomitiedot sekä haastattelu- ja kyselyaineistot.

Vaikka tavoitteena oli tuottaa toimintalähtöinen tavoitetila, on kuitenkin huomioitava, ettei ideaalimallia sellaisenaan voida toteuttaa nykyisen lainsäädännön puitteissa.

Tutustu loppuraporttiin alla olevasta linkistä:

Tutkijan asiakkuusprosessin kehittäminen (9/2022)

Kesällä 2022 Gofore Lead Oy toteutti sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta selvityksen, jonka tavoitteena oli tunnistaa keinoja kehittää asiakkuusprosessia nykyisen lainsäädännön puitteissa.

Asiakkaiden yhteistyöryhmästä (PDF-tiedosto, 468 kt) nimettiin selvitystyötä tiiviimmin edistävä työryhmä ja kolme tutkimuksen kannalta erilaista käyttötapausta käsittelevää ryhmää. Käyttötapaukset olivat: hyvinvointialueiden monikeskustutkimus, valtakunnallinen rekisteritutkimus sekä teollisuuden tutkimus.

Tutustu loppuraporttiin alla olevasta linkistä:

Toisiolain tulkinnat -työpajasarjan loppuraportti (7/2022)

Keväällä 2022 järjestettiin Sitran, STM:n ja Findatan yhteishankkeena Toisiolain tulkinnat -työpajasarja, jonka tarkoituksena oli selkeyttää toisiolakia sitä tulkitseville toimijoille. Työpajasarjassa käsiteltiin toisiolakia työpajasarjaan osallistuneiden tahojen esittämien kysymysten pohjalta. Sitra rahoitti työpajasarjan toteuttamista ja loppuraportin on koostanut Deloitte Oy.

Tutustu loppuraporttiin alla olevasta linkistä:

Esiselvitys toisiolain vaikutuksista ja ehdotus toimenpiteistä (2/2022)

Sosiaali- ja terveystietojen toissijaisen käytön ohjausryhmä teetti vuonna 2021 esiselvityksen toisiolain vaikutuksista sote-tietojen toisiokäyttöön tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa sekä opetuksessa, sekä sen perusteella laaditun ehdotuksen toimenpiteistä toisiolain toimeenpanon tueksi. Raportit on laadittu STM:n toimeksiantona.

Tutustu raportteihin alla olevista linkeistä:

Uutiset

Findatan palveluissa viiveitä kansalaisten GDPR-pyyntöjen suuren määrän vuoksi 

27.06.2024
Viimeaikaisen uutisoinnin myötä merkittävästi lisääntyneet kansalaisten pyynnöt aiheuttavat viiveitä Findatan lakisääteisiin palveluihin. Palvelumme… Lue lisää Findatan palveluissa viiveitä kansalaisten GDPR-pyyntöjen suuren määrän vuoksi 

Oletko huolissasi FinRegistry-valmisaineistosta? Lue lisää aineistosta ja tietojen käytön kieltämisestä

17.06.2024
Findatan FinRegistry-valmisaineisto on herättänyt keskustelua sote-tietojen toisiokäytöstä ja kansalaisten tietosuojasta. Kokosimme tähän… Lue lisää Oletko huolissasi FinRegistry-valmisaineistosta? Lue lisää aineistosta ja tietojen käytön kieltämisestä

Findatan huippusuosittu ajanvarauspalvelu jatkuu syksyllä

11.06.2024
Keväällä 2024 pilotoidun ajanvarauspalvelun suosio ylitti odotukset: kolmessa kuukaudessa tehtiin 56 ajanvarausta… Lue lisää Findatan huippusuosittu ajanvarauspalvelu jatkuu syksyllä