Päivitetty 24.03.2023

Kirjaudu palveluihin

Valitse alta kirjautuminen Findatan asiointipalveluun, siirtopalvelu Nextcloudiin tai Kapseli-käyttöympäristöön. Kun siirryt palveluun, yhteytesi on suojattu.

Kirjautumiseen liittyvät usein kysytyt kysymykset löydät tämän sivun lopusta.

Poikkeustiedotteet

SPSS:n ohjelmistoversio ja lisenssi päivitetty – lähetä meille viesti, jos SPSS ei toimi

24.3.2023

Olemme päivittäneet SPSS:n ohjelmistoversioon 29 ja uusineet lisenssin. Ohjelmistoversion ja lisenssin yhtäaikaisesta päivityksestä johtuen joidenkin Kapselien SPSS-lisenssi on voinut mennä virhetilaan, eikä ohjelmaa voi käyttää.

Jos SPSS ei toimi, lähetä meille sähköposti osoitteeseen kapseli@findata.fi ja kerro viestissä Kapselin tunnus (esim. A01). Välitämme korjauspyynnöt mahdollisimman nopeasti palveluntuottaja CSC:lle.

Olemme pahoillamme aiheutuvasta haitasta.

Findatan salaustyökalun varmenne vaihtunut – lataa työkalun uusi versio siirtopalvelusta

Findatalle toimitettavien aineistojen salaamisen tarkoitetun työkalun varmenne on vaihtunut. Olemme julkaisseet uudella varmenteella allekirjoitetun työkalun 9.3.2023. Mikäli olet ladannut työkalun siirtopalvelu Nextcloudista ennen 9.3.2023, sinun tulee ladata työkalun uusi versio.

Miten lataan uudella varmenteella allekirjoitetun salaustyökalun?

Työkalu ladataan normaaliin tapaan siirtopalvelusta osoitteesta siirto.findata.fi. Uudella varmenteella allekirjoitettu salaustyökalu löytyy Salaustyökalut-kansiosta nimellä Findata Encryption Tool.exe.

Mitä tapahtuu, jos en lataa uudella varmenteella allekirjoitettua salaustyökalua?

Mikäli et lataa uudella varmenteella allekirjoitettua salaustyökalua, on mahdollista, että salaustyökalu ei enää toimi. Tämä riippuu käyttämäsi tietokoneen asetuksista. Vaikka vanhentuneella varmenteella allekirjoitettu salaustyökalu toimisi, kehotamme tietoturvasyistä silti lataamaan uudella varmenteella allekirjoitetun salaustyökalun.

Muuttuuko salaustyökalun toiminta?

Salaustyökalun toiminta ei muutu, vaan se toimii jatkossakin täysin samalla tavalla kuin aiemminkin.

Mitä tarkoittaa, että salaustyökalun varmenne vaihtuu?

Salaustyökalu on allekirjoitettu digitaalisella varmenteella. Allekirjoituksen tarkoitus on osoittaa työkalun käyttäjälle, että työkalu on peräisin luotettavalta taholta. Samaan tapaan kuin verkkosivulla käytettävä varmenne osoittaa, että verkkosivu kuuluu sille taholle jolle käyttäjä olettaakin sen kuuluvan, eikä mikään kolmas osapuoli ole muokannut tai väärentänyt sitä. Varmenteet ovat voimassa kerrallaan enintään muutamia vuosia, minkä vuoksi niitä on uusittava säännöllisesti. Findatan salaustyökalun tapauksessa työkalu on peräisin CSC:ltä.

Asiointipalvelussa häiriöitä

7.3.2023

Asiointipalvelussa on häiriöitä, jotka ilmenevät palvelun hitautena ja voivat estää sisäänkirjautumisen, lomakkeiden tallentamisen tai lomakkeiden lähettämisen.

Jos saat virheilmoituksen, kokeile hetken päästä uudelleen. Palveluntuottaja CSC selvittää häiriöiden syytä ja tekee korjauksia. Olemme pahoillamme aiheutuvasta haitasta.

Kapselin verkkolevyjen näkyvyydessä häiriö – viiveitä myös aineiston käsittelyyn ja tulosten anonymiteetin varmistukseen

21.3.2023

Findatan Kapseli-käyttöympäristöissä saattaa esiintyä häiriö, jonka takia osa verkkolevyistä ei näy käyttäjille. Häiriö koskee vain levyjen näkyvyyttä. Levyillä olevista tiedostoista on olemassa myös varmuuskopiot. 

Verkkolevyt voi saada näkyviin kirjautumalla Kapselista ulos ja takaisin sisään: klikkaa ”Sign out” (ei ”Disconnect”). Häiriö voi kuitenkin toistua ennen kuin korjaavat toimenpiteet on saatu suoritettua.

Jos uudelleenkirjautuminen ei auta, lähetä sähköposti osoitteeseen kapseli@findata.fi ja ilmoita Kapselin tunnus (esim. A01).

Verkkolevyjen häiriöt aiheuttavat viivettä myös aineistojen käsittelyyn ja tulosten anonymiteetin varmistamiseen Findatassa. Pyrimme minimoimaan ruuhkaa kaikin keinoin.

Olemme pahoillamme häiriön aiheuttamasta haitasta. Päivitämme lisätietoja tälle sivulle 28.3.

Asiointipalvelu

Kirjautumalla asiointipalveluun voit

  • hakea tietolupaa yksilötasoiseen aineistoon
  • tehdä tietopyynnön tilastotasoiseen aineistoon
  • hakea muutosta voimassaoleviin lupiin
  • tarkastella lähettämiäsi hakemuksia ja saamiasi päätöksiä sekä niiden liitetiedostoja
  • rekisteröityä siirtopalvelu Nextcloudin käyttäjäksi
  • tilata Kapseli-käyttöympäristön
  • rekisteröityä Kapselin käyttäjäksi ja
  • lisätä Kapseliin käyttäjiä.

Palveluun kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuksen tai Haka-kirjautumisen avulla. Mikäli nämä tunnistautumistavat eivät ole mahdollisia, pyydä tunnistautumislomake info@findata.fi -osoitteesta.

Kirjauduthan aina käyttäen samaa tunnistautumistapaa, jotta näet lähettämäsi hakemukset ja saamasi päätökset.

Siirtopalvelu Nextcloud

Siirtopalvelu Nextcloudin avulla

  • rekisterinpitäjät toimittavat poimitut aineistot tietoturvallisesti Findataan
  • asiakkaat eli luvansaajat toimittavat omia yhdistettäviä aineistoja, tiedostoja tai ohjelmistoja tietoturvallisesti Findataan
  • Findata toimittaa eri rekisterinpitäjiltä yhdistellyt aineistot muihin tietoturvallisiin käyttöympäristöihin.

Nextcloud on Findatan tarjoama tietoturvallinen siirtopalvelu, jonka avulla salatut henkilötietoaineistot toimitetaan Findataan ja Findatasta ulos.

Toisiolaki velvoittaa kaikkia sen piirissä olevia rekisterinpitäjiä käyttämään Findatan ylläpitämää palvelua aineistojen siirtämiseen. Myös asiakkaiden omat aineistot, tiedostot, ohjelmistot ym. siirretään Nextcloudin välityksellä Kapseliin.

Rekisteröidythän Nextcloudin käyttäjäksi asiointipalvelussamme.

Kapseli®

Saat käyttäjätunnukset Kapseliin, kun

  • olet saanut myönteisen lupapäätöksen
  • olemme koostaneet aineiston rekisterinpitäjiltä
  • olet täyttänyt Kapselin tilauslomakkeen ja
  • olemme tehneet kanssasi sopimuksen Kapselin käytöstä.

Kapseli on Findatan tarjoama tietoturvallinen etäkäyttöympäristö, johon kirjaudutaan verkkoselaimen kautta. Löydät lisätietoa ja hinnaston sivulta Kapseli®.

Kirjautuminen vaatii vahvaa, kaksivaiheista tunnistautumista, jossa käytetään Suomi.fi-tunnistusta tai Haka-kirjautumista ja kertakäyttöistä tekstiviestisalasanaa. Käytäthän samaa kirjautumistapaa kuin muissakin palveluissamme. Mikäli Suomi.fi-tunnistus tai Haka-kirjautuminen kumpikaan eivät ole mahdollisia, pyydä tunnistautumislomake info@findata.fi -osoitteesta.

Rekisteröidythän Kapselin käyttäjäksi asiointipalvelussamme.

Muista nämä, ennen kuin teet hakemuksen

Selvitä toimivalta

Findata vastaa hakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään. Toimivaltaista viranomaista arvioitaessa tulee siis huomioida kaikki hakemukseen liittyvät toisiolain alaiset tiedot.

Käsittelemme

  • Tietolupahakemuksia, kun hakemus koskee
    • usean julkisen sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjän tietoja
    • yhden tai usean yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän rekisteritietoja
    • Kanta-palveluihin tallennettuja asiakastietoja 
  • Tietopyyntöjä, kun hakemus kohdistuu toisiolain alaisen rekisterinpitäjän tai rekisterinpitäjien sosiaali- tai terveystietoihin
  • Muutoshakemuksia, kun muutos koskee usean eri julkisen rekisterinpitäjän tai yksityisen palveluntarjoajan aineistoa

Katso hakemusapurista, mille viranomaiselle hakemus pitää lähettää: Hakemusapuri

Kuvaa ja rajaa aineisto

Määrittele haettava aineisto muuttujatasolla ja muista tietojen minimointiperiaate. Hyödynnä Aineistokatalogia ja rekisterinpitäjien neuvontapalveluja. Poimintakuvauslomake on ladattavissa osoitteesta: findata.fi/poimintakuvauslomake.

  • Mistä ja miten kohdejoukko poimitaan? Onhan rajaus riittävän tarkka?
  • Poimitaanko verrokkeja/sukulaisia? Miten heidät määritellään?
  • Mistä rekistereistä aineisto poimitaan?
  • Mitä muuttujia poimintaan otetaan mukaan? 

Muut yhdistettävät aineistot

  • Onhan muut aineistot kuvattu hakemukselle?
  • Onhan muiden aineistojen luvat voimassa tai lupaprosessi käynnissä?
Valitse oikea hakemustyyppi

Eri tietotarpeisiin on eri hakemustyypit, valitse:

Häiriöt ja rajoitukset

Katso myös kohta Poikkeustiedotteet

Asiointipalvelu kirjaa hakijan ulos automaattisesti tietyn aikarajan jälkeen, eikä lomake tallennu automaattisesti. Suosittelemme tallentamaan keskeneräisen hakemuksen noin 15 minuutin väliajoin.

Internet Explorer -selaimella saattaa esiintyä häiriöitä kirjautumisessa ja käytössä. Suosittelemme muiden selainten käyttämistä.

Tietolupahakemus-, muutoslupahakemus- ja tietopyyntölomakkeita on päivitetty useita kertoja. Hakemuslomakkeiden vanhoilla versiolla tehtyjä hakemuksia ei valitettavasti voi suoraan kopioida uudeksi hakemukseksi. Pyydämme täyttämään uuden hakemuslomakkeen.

Huoltokatkot

Findatan järjestelmissä on kuukausittainen huoltokatko kuukauden toisen tiistain jälkeisen viikon torstaina klo 4–12 välillä. Ajoitus juontuu Microsoftin Windows-päivityksistä, jotka tapahtuvat aina kuukauden toisena tiistaina.

Palveluissa saattaa tänä aikana ilmetä häiriöitä, mutta ne korjaantuvat huoltokatkon jälkeen.

Kuukausittaisten huoltokatkojen päivämäärät vuonna 2023
  • 23.2.2023
  • 3.–6.3.2023 ylimääräinen käyttökatko
  • 23.3.2023
  • 20.4.2023
  • 25.5.2023 (helatorstain takia huoltokatko siirtyy viikolla eteenpäin)
  • 22.6.2023
  • 20.7.2023
  • 17.8.2023
  • 21.9.2023
  • 19.10.2023
  • 23.11.2023
  • 21.12.2023

Usein kysyttyä kirjautumisesta

En pääse kirjautumaan Kapseliin, mikä avuksi?

Varmista ennen kirjautumista, että käyttäjätunnuksesi on rekisteröity ja käyttövalmis. Jos et ole varma tunnuksesi käyttövalmiudesta, ole yhteydessä Findatan yhteyshenkilöön tai Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi

Näin kirjaudut Kapseliin:

  1. Asenna Duo Mobile -sovellus matkapuhelimeesi ja aktivoi se (kehittäjä: Duo Security Inc.). Jos olet jo asentanut ja aktivoinut sovelluksen, siirry kohtaan 2.
    • Asennus: hae Duo Mobile -sovellus matkapuhelimesi sovelluskaupasta ja asenna se.
    • Aktivointi: Kapseli-tilauksen yhteydessä ilmoitettuihin matkapuhelinnumeroihin lähetetään automaattisesti aktivointiviesti Duo Mobilen käyttöä varten. Sovellus aktivoidaan käyttöön klikkaamalla aktivointiviestissä olevaa linkkiä.
  2. Kirjaudu Kapseliin osoitteessa https://kapseli.findata.fi käyttäen tietokoneen verkkoselainta.
    • Valitse kirjautumissivulla olevasta listasta se tunnistautumistapa, joka on ilmoitettu rekisteröitymisessäsi. Kirjaudu tunnistautumisen vaatimien välivaiheiden kautta.
  3. Valitse käytettävissä olevista käyttäjäympäristöistä se, jota aiot käyttää. Jos käytössäsi on vain yksi käyttäjäympäristö, siirry seuraavaan kohtaan.
    • Valinnan jälkeen järjestelmä siirtyy tunnistautumisen toiseen vaiheeseen.
  4. Kaksivaiheisen tunnistautumisen toinen vaihe.
    • Kirjaudu käyttäjäympäristöön.
    • Saat Duo Mobileen ilmoituksen kirjautumisyrityksestä. Tekemäsi kirjautuminen hyväksytään Duo Mobilen kautta valitsemalla ”Approve”.
Miten voin täydentää lähettämääni hakemusta?

Lähetettyä hakemusta ei valitettavasti voi enää muokata lähettämisen jälkeen omatoimisesti.

Mikäli haluat täydentää lähetettyä hakemusta, lähetä sähköpostia osoitteeseen info@findata.fi ja ilmoita hakemuksen tunnus (esim. 2022/53). Palautamme hakemuksen sinulle täydentämistä varten.

Miksi saamani päätös ei näy asiointipalvelussa?

Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.

Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.

Jos et edelleenkään näe hakemuksia tai saatuja päätöksiä palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan:

Miksi lähetetty hakemus ei näy asiointipalvelussa?

Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.

Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.

Jos lähettämäsi hakemus ei edelleenkään näy palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan: