Valitse alta kirjautuminen Findatan asiointipalveluun, siirtopalvelu Nextcloudiin tai Kapseli-käyttöympäristöön. Kun siirryt palveluun, yhteytesi on suojattu.
Kirjautumiseen liittyvät usein kysytyt kysymykset löydät tämän sivun lopusta.
Poikkeustiedotteet
Yli puoli vuotta vanhat hakemusluonnokset poistetaan asiointipalvelusta automaattisesti 21.9.2023 alkaen
Otamme syyskuussa asiointipalvelussa käyttöön ominaisuuden, jonka myötä hakemusluonnokset poistetaan jatkossa automaattisesti, jos niitä ei ole muokattu 180 päivään.
Jos hakemusluonnoksesi viimeisimmästä muokkaamisesta tai tallentamisesta on kulunut yli puoli vuotta, se poistuu asiointipalvelusta välittömästi torstaina 21.9. Jos sinulla on luonnoksena oleva hakemus, jonka aiot lähettää Findatalle, tee muokkaukset ajoissa.
Suosittelemme täyttämään tai siirtämään tiedot aina uusimmalle lomakeversiolle. Luonnokset säilyvät asiointipalvelussa 180 päivää viimeisimmästä tallennuksesta.
Jos olet lisännyt sähköpostiosoitteesi asiointipalveluun, saat automaattisen sähköpostimuistutuksen 30 päivää ennen hakemusluonnoksen poistamista. Tarkista osoite asiointipalvelun asetuksista klikkaamalla ylävalikosta omaa nimeäsi.
- Automaattinen poistaminen koskee vain niitä hakemusluonnoksia, joita ei ole lähetetty vielä kertaakaan Findatalle.
- Jos hakemus on palautettu sinulle täydennettäväksi, sitä ei poisteta. Myöskään lähettyjä hakemuksia tai saatuja päätöksiä ei poisteta.
- Muutoksen tavoitteena on tehostaa hakemuskäsittelyä, kun vanhoille lomakeversioille täytettyjen hakemusten ja niihin tarvittavien lisätietopyyntöjen määrä vähenee.
Asiointipalvelu
Kirjautumalla asiointipalveluun voit
- hakea tietolupaa yksilötasoiseen aineistoon
- tehdä tietopyynnön tilastotasoiseen aineistoon
- hakea muutosta voimassaoleviin lupiin
- tarkastella lähettämiäsi hakemuksia ja saamiasi päätöksiä sekä niiden liitetiedostoja
- rekisteröityä siirtopalvelu Nextcloudin käyttäjäksi
- tilata Kapseli-käyttöympäristön
- rekisteröityä Kapselin käyttäjäksi ja
- lisätä Kapseliin käyttäjiä.
Palveluun kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuksen tai Haka-kirjautumisen avulla. Mikäli nämä tunnistautumistavat eivät ole mahdollisia, pyydä tunnistautumislomake info@findata.fi -osoitteesta.
Kirjauduthan aina käyttäen samaa tunnistautumistapaa, jotta näet lähettämäsi hakemukset ja saamasi päätökset.
Siirtopalvelu Nextcloud
Siirtopalvelu Nextcloudin avulla
- rekisterinpitäjät toimittavat poimitut aineistot tietoturvallisesti Findataan
- asiakkaat eli luvansaajat toimittavat omia yhdistettäviä aineistoja, tiedostoja tai ohjelmistoja tietoturvallisesti Findataan
- Findata toimittaa eri rekisterinpitäjiltä yhdistellyt aineistot muihin tietoturvallisiin käyttöympäristöihin.
Nextcloud on Findatan tarjoama tietoturvallinen siirtopalvelu, jonka avulla salatut henkilötietoaineistot toimitetaan Findataan ja Findatasta ulos.
Toisiolaki velvoittaa kaikkia sen piirissä olevia rekisterinpitäjiä käyttämään Findatan ylläpitämää palvelua aineistojen siirtämiseen. Myös asiakkaiden omat aineistot, tiedostot, ohjelmistot ym. siirretään Nextcloudin välityksellä Kapseliin.
Rekisteröidythän Nextcloudin käyttäjäksi asiointipalvelussamme.
Kapseli®
Saat käyttäjätunnukset Kapseliin, kun
- olet saanut myönteisen lupapäätöksen
- olemme koostaneet aineiston rekisterinpitäjiltä
- olet täyttänyt Kapselin tilauslomakkeen ja
- olemme tehneet kanssasi sopimuksen Kapselin käytöstä.
Kapseli on Findatan tarjoama tietoturvallinen etäkäyttöympäristö, johon kirjaudutaan verkkoselaimen kautta. Löydät lisätietoa ja hinnaston sivulta Kapseli®.
Kirjautuminen vaatii vahvaa, kaksivaiheista tunnistautumista, jossa käytetään Suomi.fi-tunnistusta tai Haka-kirjautumista ja kertakäyttöistä tekstiviestisalasanaa. Käytäthän samaa kirjautumistapaa kuin muissakin palveluissamme. Mikäli Suomi.fi-tunnistus tai Haka-kirjautuminen kumpikaan eivät ole mahdollisia, pyydä tunnistautumislomake info@findata.fi -osoitteesta.
Rekisteröidythän Kapselin käyttäjäksi asiointipalvelussamme.
Muista nämä, ennen kuin teet hakemuksen
Selvitä toimivalta
Findata vastaa hakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään. Toimivaltaista viranomaista arvioitaessa tulee siis huomioida kaikki hakemukseen liittyvät toisiolain alaiset tiedot.
Käsittelemme
- Tietolupahakemuksia, kun hakemus koskee
- usean julkisen sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjän tietoja
- yhden tai usean yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän rekisteritietoja
- Kanta-palveluihin tallennettuja asiakastietoja
- Tietopyyntöjä, kun hakemus kohdistuu toisiolain alaisen rekisterinpitäjän tai rekisterinpitäjien sosiaali- tai terveystietoihin
- Muutoshakemuksia, kun muutos koskee usean eri julkisen rekisterinpitäjän tai yksityisen palveluntarjoajan aineistoa
Katso hakemusapurista, mille viranomaiselle hakemus pitää lähettää.
Kuvaa ja rajaa aineisto
Määrittele haettava aineisto muuttujatasolla ja muista tietojen minimointiperiaate. Hyödynnä Aineistokatalogia (aineistokatalogi.fi) ja rekisterinpitäjien neuvontapalveluja.
Lataa Poimintakuvauslomake tästä (Word-tiedosto, 57kt).
- Mistä ja miten kohdejoukko poimitaan? Onhan rajaus riittävän tarkka?
- Poimitaanko verrokkeja/sukulaisia? Miten heidät määritellään?
- Mistä rekistereistä aineisto poimitaan?
- Mitä muuttujia poimintaan otetaan mukaan?
Muut yhdistettävät aineistot
- Onhan muut aineistot kuvattu hakemukselle?
- Onhan muiden aineistojen luvat voimassa tai lupaprosessi käynnissä?
Valitse oikea hakemustyyppi
Eri tietotarpeisiin on eri hakemustyypit, valitse:
- Tietolupahakemus, kun tarvitset yksilötasoista aineistoa
- Tietopyyntö, kun tarvitset tilastotasoista aineistoa
- Muutoshakemus, kun haet muutosta voimassa olevaan tietolupaan
Häiriöt ja rajoitukset
Katso myös kohta Poikkeustiedotteet
Asiointipalvelu kirjaa hakijan ulos automaattisesti tietyn aikarajan jälkeen, eikä lomake tallennu automaattisesti. Suosittelemme tallentamaan keskeneräisen hakemuksen noin 15 minuutin väliajoin.
Internet Explorer -selaimella saattaa esiintyä häiriöitä kirjautumisessa ja käytössä. Suosittelemme muiden selainten käyttämistä.
Tietolupahakemus-, muutoslupahakemus- ja tietopyyntölomakkeita on päivitetty useita kertoja. Hakemuslomakkeiden vanhoilla versiolla tehtyjä hakemuksia ei valitettavasti voi suoraan kopioida uudeksi hakemukseksi. Pyydämme täyttämään uuden hakemuslomakkeen.
Huoltokatkot
Findatan järjestelmissä on kuukausittainen huoltokatko kuukauden toisen tiistain jälkeisen viikon torstaina klo 4–12 välillä. Ajoitus juontuu Microsoftin Windows-päivityksistä, jotka tapahtuvat aina kuukauden toisena tiistaina.
Palveluissa saattaa tänä aikana ilmetä häiriöitä, mutta ne korjaantuvat huoltokatkon jälkeen.
Kuukausittaisten huoltokatkojen päivämäärät vuonna 2023
- 23.2.2023
- 3.–6.3.2023 ylimääräinen käyttökatko
- 23.3.2023
- 20.4.2023
- 25.5.2023 (helatorstain takia huoltokatko siirtyy viikolla eteenpäin)
- 22.6.2023
- 20.7.2023
- 17.8.2023
- 21.9.2023
- 19.10.2023
- 23.11.2023
- 21.12.2023
Usein kysyttyä kirjautumisesta
En pääse kirjautumaan Kapseliin, mikä avuksi?
Varmista ennen kirjautumista, että käyttäjätunnuksesi on rekisteröity ja käyttövalmis. Jos et ole varma tunnuksesi käyttövalmiudesta, ole yhteydessä Findatan yhteyshenkilöön tai Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.
Näin kirjaudut Kapseliin:
- Asenna Duo Mobile -sovellus matkapuhelimeesi ja aktivoi se (kehittäjä: Duo Security Inc.). Jos olet jo asentanut ja aktivoinut sovelluksen, siirry kohtaan 2.
- Asennus: hae Duo Mobile -sovellus matkapuhelimesi sovelluskaupasta ja asenna se.
- Aktivointi: Kapseli-tilauksen yhteydessä ilmoitettuihin matkapuhelinnumeroihin lähetetään automaattisesti aktivointiviesti Duo Mobilen käyttöä varten. Sovellus aktivoidaan käyttöön klikkaamalla aktivointiviestissä olevaa linkkiä.
- Kirjaudu Kapseliin osoitteessa https://kapseli.findata.fi käyttäen tietokoneen verkkoselainta.
- Valitse kirjautumissivulla olevasta listasta se tunnistautumistapa, joka on ilmoitettu rekisteröitymisessäsi. Kirjaudu tunnistautumisen vaatimien välivaiheiden kautta.
- Valitse käytettävissä olevista käyttäjäympäristöistä se, jota aiot käyttää. Jos käytössäsi on vain yksi käyttäjäympäristö, siirry seuraavaan kohtaan.
- Valinnan jälkeen järjestelmä siirtyy tunnistautumisen toiseen vaiheeseen.
- Kaksivaiheisen tunnistautumisen toinen vaihe.
- Kirjaudu käyttäjäympäristöön.
- Saat Duo Mobileen ilmoituksen kirjautumisyrityksestä. Tekemäsi kirjautuminen hyväksytään Duo Mobilen kautta valitsemalla ”Approve”.
Miten voin täydentää lähettämääni hakemusta?
Lähetettyä hakemusta ei valitettavasti voi enää muokata lähettämisen jälkeen omatoimisesti.
Mikäli haluat täydentää lähetettyä hakemusta, lähetä sähköpostia osoitteeseen info@findata.fi ja ilmoita hakemuksen tunnus (esim. 2022/53). Palautamme hakemuksen sinulle täydentämistä varten.
Miksi saamani päätös ei näy asiointipalvelussa?
Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.
Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.
Jos et edelleenkään näe hakemuksia tai saatuja päätöksiä palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan: info@findata.fi.
Miksi lähetetty hakemus ei näy asiointipalvelussa?
Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.
Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.
Jos lähettämäsi hakemus ei edelleenkään näy palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan: info@findata.fi.