Kapseli on Findatan tarjoama tietoturvallinen käyttöympäristö yksilötasoisen aineiston käsittelyyn. Saat Kapselissa käyttöösi keskeisimmät aineiston analysointiin tarvittavat tilasto-ohjelmistot.
Löydät sivun lopusta Kapseliin liittyvät usein kysytyt kysymykset.
Varaa aika henkilökohtaiseen neuvontaan
Voit varata ajan henkilökohtaiseen neuvontaan Findatan asiantuntijalta. Aikoja on tarjolla kolmena päivänä viikossa ja ne ovat kestoltaan 20 minuuttia. Tapaamiset järjestetään etänä Teamsissa.
Autamme seuraavissa aiheissa:
- Yleinen neuvonta Findatan palveluista
- Tietolupahakemukset, muutoshakemukset ja tietopyynnöt
- Poimintakuvauslomake ja muut lomakkeet
- Kapselin tilaaminen, tauotus ja aineiston säilytyspalvelu
Näet vapaana olevat ajat alta. Ajanvarausneuvonta on kesätauolla 19.6.–11.8.2025.
Tarkistathan, että sähköpostisi on kirjoitettu oikein. Varauksen jälkeen saat sähköpostiisi vahvistuksen ja ladattavan kalenterimuistutuksen. Lähetämme linkin Teams-kokoukseen myöhemmin.
Jos et ole saanut vahvistusta tai Teams-linkkiä sähköpostitse, lähetä viesti osoitteeseen info@findata.fi.
Ajanvarauspalvelu on toteutettu osana Euroopan unionin rahoittamaa FinHITS-hanketta.

Mikä Kapseli on?
Lue lyhyt kuvaus Kapselista ja siitä, kuinka saat sen käyttöösi.
Kapseli on Findatan tarjoama tietoturvallinen käyttöympäristö, jossa voi käsitellä tietoluvalla saatavaa yksilötasoista aineistoa. Kapselia käytetään etäyhteydellä ja sinne kirjaudutaan verkkoselaimen kautta.
Kapseli on virtuaalikone, joka toimii hyvin samalla tavalla kuin Windows- tai Linux-etätyöpöytä. Tämä etätyöpöytä vastaa puolestaan tietokoneen omaa työpöytää. Kapselissa on käytettävissä yleisimmät tekstinkäsittely- ja tilasto-ohjelmistot.
Voit käyttää Kapselia kirjautumalla sen etätyöpöydälle verkkoselaimen kautta. Kirjautuminen vaatii vahvaa kaksivaiheista tunnistautumista.
Kapseli on aina tietolupakohtainen. Kullekin tietoluvan mukaiselle aineistolle luodaan oma Kapseli-konepaketti. Kunkin luvan mukaisesta Kapselista laskutetaan erikseen, eikä samaa Kapselia voi käyttää eri tietoluvalla saatujen aineistojen analysointiin. Saman tietoluvan alaista aineistoa voi kuitenkin käyttää rinnakkaisilta Kapseli-konepaketeilta.
Kapselin käyttö muiden viranomaisten myöntämien lupien nojalla
Kapselia voi käyttää myös tilanteissa, joissa luvan on myöntänyt jokin muu viranomainen. Täytä tällöin ennakkokyselylomake ja lähetä se Kapseli-tilauksen yhteydessä tilauslomakkeella tai osoitteeseen kapseli@findata.fi.
Lataa ennakkokyselylomake Kapseliin toimitettavista tiedostoista (Word-tiedosto, 38 kt).
Teemme ennakkokyselylomakkeen perusteella työmääräarvion (147 €/h, alv 0 %) aineistojen vastaanottamisesta, tarkistamisesta ja Kapseliin siirtämisestä. Pyydämme asiakkaalta hyväksynnän työmääräarvioon.
Käyttöoikeus Kapseliin
Saat käyttöoikeudet Kapseliin, kun:
- Olemme hyväksyneet lupahakemuksesi.
- Olemme koostaneet aineiston rekisterinpitäjiltä.
- Olet täyttänyt Kapseli-käyttöympäristön tilauslomakkeen (ks. tilausohje alla).
Näin tilaat Kapselin
- Kirjaudu asiointipalveluumme (asiointi.findata.fi)
- Valitse ylävalikosta ”Jätä hakemus”
- Selaa alaspäin ja valitse ”Valitse alta uusi hakemuslomake” -otsikon alta ”Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys” ja paina sen kohdalla ”Täytä hakemus”
- Täytä hakemuslomake
- Kirjoita Hakija-kenttään oma nimesi
- Lisää sen jälkeen ”Kutsu jäsen…” -painikkeen avulla kaikki ne henkilöt ja sähköpostiosoitteet, jotka tarvitsevat käyttöoikeuden Kapseliin
- Kutsutut henkilöt liittyvät käyttäjiksi käyttäen vahvaa tunnistautumista
- Täytä loput lomakkeesta ja liitä tilaukseen voimassa oleva tietolupa tai -luvat.
- Jos henkilötietojen käsittelyyn oikeutetut henkilöt ovat nimetty tietoluvan liitteessä (esim. Findatan tietoluvan liite 3 tai muutosluvan liite 2), liitä se tilaukseen.
- Huom! R-Toolsia ei asenneta automaattisesti Kapseliin. Jos tarvitset R-Toolsia, ilmoita tämä lomakkeen lisätiedoissa
- Valitse lopuksi oikean laidan ”Toiminnot” kohdasta ”Lähetä hakemus”
Huoltokatkot
- 23.1.2025
- 20.2.2025
- 20.3.2025
- 17.4.2025
- 22.5.2025
- 19.6.2025
- 17.7.2025
- 21.8.2025
- 18.9.2025
- 23.10.2025
- 20.11.2025
- 18.12.2025
Yhteystiedot

Mitä Kapseli sisältää ja paljonko se maksaa?
Katso eri konepakettien laskentakapasiteetit ja niiden hinnat.
Kapselin käyttömaksu riippuu valitusta konepaketista, käyttöjärjestelmästä sekä mahdollisista lisätilauksista, kuten laskentakapasiteetin lisäämisestä tai omien ohjelmistojen käytöstä.
Alla esitellyt konepaketit ja muut yksityiskohdat valitaan tilauslomakkeella.
Konepakettien levytila ja suorituskyky
Kaikissa alla luetelluissa konepaketeissa on oletuksena seuraavat tallennustilat:
- Work: 300 GB
- Data: 300 GB
- Backup: 5 GB
- Output: 10 GB
Konepaketin suorituskyky riippuu yhtäaikaisten käyttäjien määrästä ja käytettävien ohjelmistojen aiheuttamasta kuormituksesta. Yksi konepaketti (S/M/L/XL) on tarkoitettu noin kymmenelle käyttäjälle. Konepaketin hintaan sisältyy käyttöoikeus enintään 10 käyttäjälle.
Yhdelle konepaketille ei kannata lisätä yli kymmentä käyttäjää, jotta suorituskyky ei kuormitu liikaa. Jos tilaaja kuitenkin haluaa yhdelle konepaketille yli 10 käyttäjää, veloitamme lisäkäyttäjien käyttökuluja kuukausittain.
Tietolupakohtaisen aineiston käsittely on mahdollista hajauttaa useammalle rinnakkaiselle konepaketille. Nämä konepaketit on tilattava erikseen omina paketteinaan. Rinnakkaisten konepakettien tilaaminen saattaa vaatia räätälöintiä, josta veloitetaan Findatan hinnaston mukaisesti.
Konepakettien hinnat
Kapselin hinnat ovat liiketaloudellisesti hinnoiteltuja maksullisia suoritteita, joihin lisätään arvonlisävero 25,5 %. Hinnaston hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa.
Akateeminen Windows-lisenssi voidaan ottaa käyttöön hankkeissa, joiden kaikki käyttäjät ovat organisaatioista, jotka ovat oikeutettuja akateemiseen lisenssityyppiin. Hankkeen vastuulla on varmistaa lisenssiehtojen täyttyminen. Varmista tarvittaessa oikeus akateemisen Windows-lisenssin käyttöön oman organisaatiosi IT-tuesta tai suoraan Microsoftilta: Windowsin lisenssiehdot (microsoft.com).
Näin vaihdat Kapseliin akateemisen Windows-lisenssin
Jos haluat vaihtaa nykyisen Windows-lisenssin akateemiseen lisenssiin, ilmoita muutoksesta vähintään kaksi viikkoa ennen seuraavan laskutuskauden alkamista.
Näin vaihdat lisenssin asiointipalvelussa:
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Valitse: Päivitän nykyistä Kapseliani
- Merkitse päivityskohteeksi: Haluan vaihtaa Kapselin käyttöjärjestelmää
- Lomakkeen kohdassa Kapselin ominaisuudet, valitse käyttöjärjestelmäksi: Windows
- Vastaa lomakkeessa näkyvään kysymykseen akateemisesta Windows-lisenssistä.
Lisenssin vaihtaminen on maksutonta.
Tuote | Ominaisuudet | Windows-käyttöjärjestelmä (ilman arvonlisäveroa) | Akateeminen lisenssi Windows-käyttöjärjestelmä (ilman arvonlisäveroa) | Linux-käyttöjärjestelmä (ilman arvonlisäveroa) |
---|---|---|---|---|
Kapseli S | – 8 GB RAM – 4 ydintä | 158,33 e/kk (1 899,96 e/vuosi) | 147,50 e/kk (1 770,00 e/vuosi) | 130,83 e/kk (1 569,96 e/vuosi) |
Kapseli M | – 16 GB RAM – 6 ydintä | 213,75 e/kk (2 565,00 e/vuosi) | 190,83 e/kk (2 289,96 e/vuosi) | 164,17 e/kk (1 970,04 e/vuosi) |
Kapseli L | – 32 GB RAM – 8 ydintä | 317,92 e/kk (3 815,04 e/vuosi) | 266,25 e/kk (3 195,00 e/vuosi) | 227,92 e/kk (2 735,04 e/vuosi) |
Kapseli XL | – 64 GB RAM – 8 ydintä | 531,67 e/kk (6 380,04 e/vuosi) | 445,42 e/kk (5 345,04 e/vuosi) | 332,50 e/kk (3 990,00 e/vuosi) |
Kapselin räätälöinnin hinnat
Tuote | Hinta (ilman arvonlisäveroa) | Ominaisuudet |
---|---|---|
Käyttöjärjestelmän vaihto | 495,00 e/vaihto | Kiinteä hinta, vaihdosta peritään muutostyöstä koituvien kustannusten maksu. |
SAS-lisenssi | 144,00 e/kk (1 728,00 e/vuosi) | SAS-ohjelmistolisenssin hinta per konepaketti. Lisenssi tilattava erikseen asiointipalvelussa. |
Käyttäjälisenssit 11+ käyttäjältä | 17,50 e/kk per käyttäjä | Konepaketin hintaan sisältyy käyttöoikeus enintään 10 käyttäjälle. Yhdelle konepaketille ei kannata lisätä yli kymmentä käyttäjää, jotta suorituskyky ei kuormitu liikaa. Jos tilaaja kuitenkin haluaa yhdelle konepaketille yli 10 käyttäjää, veloitamme lisäkäyttäjien käyttökuluja kuukausittain |
Tekninen räätälöinti | Erillisen tarjouksen mukaan. Lähetä pyyntö asiointipalvelussa Kapseli-lomakkeella: asiointi.findata.fi | Esim. käyttäjien omien työkalujen asennus konepakettiin käyttäjien omilla lisensseillä, tekniset muutokset konepakettiin tai Kapseli-tilaukseen. |
Pidätämme oikeuden muutoksiin Kapselin hinnoissa, kun hankintakustannukset muuttuvat riippumatta Findatan toiminnasta.
Käyttöjärjestelmän vaihto
Kapselissa käytössä olevan käyttöjärjestelmän voi vaihtaa käytön aikana. Vaihto tehdään Findatan asiointipalvelussa Kapselin päivitystilauksena. Käyttöjärjestelmän vaihdosta veloitetaan muutostyön kustannukset hinnaston mukaisesti.
Windows- ja Linux-käyttöjärjestelmissä on erilaiset vakio-ohjelmistot. Jos tarvitset lisäohjelmia uuteen käyttöjärjestelmään, tilaa ne vaihdon yhteydessä. Lisäohjelmistojen asennuksesta veloitetaan toteutuneiden työtuntien mukaisesti 91,00 €/tunti + alv 25,5 %.
Tarkista, mitä ohjelmistoja Kapseliin sisältyy: Mitä ohjelmistoja Kapselissa on
Näin tilaat Kapselin käyttöjärjestelmän vaihdon
- Siirry asiointipalveluun
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Valitse: Päivitän nykyistä Kapseliani → Haluan vaihtaa Kapselin käyttöjärjestelmää
- Jos haluat lisäohjelmia uuteen käyttöjärjestelmään, valitse myös Haluan lisätä lisäohjelmistoja tilaukseeni.
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Käyttöjärjestelmän vaihdon yhteydessä Findata siirtää verkkolevyjen (D: Data ja W: Work) sisällön uuteen käyttöjärjestelmään.
Käyttäjän vastuulla on siirtää kaikki muut tiedostot (esimerkiksi työpöydältä tai koneen paikalliselta levyltä) verkkolevyille ennen päivitystä. Näitä tiedostoja ei siirretä automaattisesti.

Mitä ohjelmistoja Kapselissa on?
Tästä osiosta näet Kapselin vakio-ohjelmat ja niiden versiot.
Kaikkiin uusiin Kapseleihin asennetaan vakiona alla olevasta taulukosta löytyvät ohjelmistot. Laajennamme ohjelmistovalikoimaa tarvittaessa.
Aiemmin tilattuihin Kapseleihin ohjelmistoversiot päivitetään tilaajan pyynnöstä. Jos käytössäsi on vanhempi versio ja haluat päivittää sen alla olevaan, sovi päivitysaikataulu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kapseli@findata.fi. Ilmoita viestissäsi Kapselin tunnus (esim. A01) sekä päivitettävä ohjelmisto.
Ohjelmistot päivittyvät tietoturvaan liittyvissä päivityksissä kaikkiin konepaketteihin tarpeen mukaan.
Kapselin ohjelmistopäivitykset automatisoidaan 17.4.2025 alkaen
- Jatkossa jokaisessa Kapselissa on käytettävissä vain yksi versio kustakin ohjelmistosta.
- Oletuksena asennetaan uusin tuettu versio, joka ei välttämättä ole sama kuin verkosta saatavilla oleva uusin versio.
- Ohjelmistojen versiot päivitetään automaattisesti kaikkiin Kapseleihin vuosittain tai jos havaitaan tunnettuja tietoturvauhkia.
- Vanhempia versioita voi yhä käyttää, mutta niiden ylläpito ja tuki aiheuttavat lisäkustannuksia.
Ohjelmistoja päivitetään huoltokatko kerrallaan. Pyrimme saamaan kaikki vakio-ohjelmistot vuoden 2025 aikana automaattisten versiopäivitysten piiriin. Jos tarvitset käyttöösi vanhemman version, ota yhteyttä osoitteeseen kapseli@findata.fi.
Linux-käyttöjärjestelmä (Ubuntu)
Ohjelmisto | Versio | Lisätietoja |
Chromium | ||
Emacs | ||
Firefox | ||
Gnome System Monitor | ||
Golang | ||
Josm | ||
LibreOffice | Base, Calc, Draw, Impress, Math, Writer | |
Pigz | ||
Python | 3.12 | Sisältää seuraavat paketit: tensorflow nltk spacy scikit-learn seaborn plotly bokeh pydot xgboost lightgbm catboost eli5 torch keras gensim scrapy beautifulsoup4 numpy scipy pandas statsmodels matplotlib trio httpx qrcode |
R + R studio | 4.2.1 | Käytössä CRAN-kirjaston paketit. R:n saa käynnistettyä terminaalin kautta komennolla: start-rdesktop. Huom! R-Toolsia ei asenneta automaattisesti Kapseliin. Jos tarvitset R-Toolsia, ilmoita siitä tilauslomakkeen lisätiedoissa. |
VS Code |
Windows-käyttöjärjestelmä (Windows Server 2016 Standard)
Ohjelmisto | Versio | Lisätietoja |
7-Zip | Ajantasainen | |
Adobe Acrobat Reader DC | Ajantasainen | |
Anaconda 3 | 2024.06-1 | Käyttää Python Wheeliä 3.12 |
GeoDa | 1.22 | |
Git | 2.46.1 | |
Google Chrome | Ajantasainen | |
IBM SPSS Statistics | 29 | Lisenssi aktivoidaan pyynnöstä. |
LibreOffice | Ajantasainen | Base, Calc, Draw, Impress, Math, Writer |
LyX | 2.4.1.1 | |
MiKTeX | 24.1 | |
Notepad++ | Ajantasainen | |
QGIS | 3.34.11 | |
R | 4.4.1 | Sisältää itse asennettavat CRAN-kirjaston paketit, asennusohjeet Kapselin käyttöohjeissa. Huom! R-Toolsia ei asenneta automaattisesti Kapseliin. Jos tarvitset R-Toolsia, ilmoita siitä tilauslomakkeen lisätiedoissa. |
RStudio | 2024.09.0-375 | |
Stata | 16 | Lisenssi aktivoidaan pyynnöstä. |
WinPython | 3.12 |

Miten Kapselin ohjelmistoja tai suorituskykyä voi muokata?
Kapselia on mahdollista räätälöidä peruspakettia kattavammaksi.
Jos tarvitset vakiona saatavilla olevien ohjelmistojen lisäksi myös muita ohjelmistoja, niitä on mahdollista saada käyttöön lisätilauksesta.
Näin tilaat Kapseliin lisäohjelmistoja
Lisäohjelmistojen tilaukset tehdään Kapseli-tilauksen yhteydessä tai Kapselin käytön aikana päivittämällä Kapseli-tilausta asiointipalvelussa.
Lisäohjelmistojen tilaus Kapseli-tilauksen yhteydessä
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys.
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Tilaan uuden Kapselin
- Vastaa kysymykseen ”Tarvitsetko Kapseliin muita lisäohjelmistoja?”: Kyllä
- Anna tiedot tarvitsemasi ohjelmistoista.
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Lisäohjelmistojen tilaus voimassa olevaan Kapseli-tilaukseen
- Siirry asiointipalveluun
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Valitse: Päivitän nykyistä Kapseliani → Haluan lisätä lisäohjelmistoja tilaukseeni.
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Yleisimmät lisäohjelmat Kapseliin
Ohjelma | Versio | Hinta |
---|---|---|
RTools | Asennus maksuton. | |
MS Office -ohjelmat (Excel, Word, PowerPoint) | Uusin versio | Asennus 91,00 €/tunti + alv 25,5 % toteutuneiden työtuntien mukaisesti. Arvio 1 tunti. Kuukausihinta 18,54 €/kk + alv 25,5 %. |
SAS | 9.4 | Asennus 91,00 €/tunti + alv 25,5 % toteutuneiden työtuntien mukaisesti. Kuukausihinta 144,00 €/kk + alv 25,5 %. |
Alla on lueteltu ohjelmat, jotka ovat aiemmin hyväksytty ja asennettu Kapseli-ympäristöihin. Näiden ohjelmien osalta asennuksen kustannus on arviolta 1–3 työtuntia. Kustannukset 91,00 €/tunti + alv 25,5 % laskutetaan toteutuneiden työtuntien mukaisesti.
Ohjelma | Versio |
---|---|
Java | Uusin versio |
MySQL | 8.0.26 |
MySQL Community Server | 8.0.26 |
MySQL Workbench | 8.0.26 |
Gvim / Vim | Viimeisin suositeltu |
Git-annex | Viimeisin suositeltu |
Microsoft Visual C++ | 14.00 tai viimeisin suositeltu |
GIMP | 2.10 tai viimeisin suositeltu |
Microsoft Power BI desktop | Viimeisin suositeltu |
VSCode + Julia extension | Viimeisin suositeltu |
Omien ohjelmistojen tuonti Kapseliin
Jos tarvitsemasi ohjelmisto ei ole mainittuna yllä olevassa taulukossa, se voidaan asentaa Kapseliin, jos tarvittavat ehdot täyttyvät. Lisäohjelmistot voivat olla joko open access- tai lisenssipohjaisia. Jos kyseessä on lisenssin vaativa ohjelmisto, vastuu lisensseistä on asiakkaalla.
Findata arvioi ohjelmiston tietoturvallisuuden ja yhteensopivuuden käyttöympäristön kanssa ennen asennusta, mutta emme pysty testaamaan ohjelmistoa tai takaamaan sen toimivuutta etäkäyttöympäristössä.
Huomioi nämä omien ohjelmistojen tuonnissa Kapseliin
- Testaa, että ohjelma toimii Kapselissa.
- Varmista, että ohjelmisto on joko open access- tai lisenssipohjainen.
- Jos ohjelmisto on lisenssipohjainen, tarkista, että sinulla on virallinen lisenssi ja asennusohje.
- Huomioi, että Kapselissa ei ole verkkoyhteyttä, joten ohjelman tulee toimia suljetussa ympäristössä.
- Toimita Findatalle ohjelman asennukseen ja käyttöön tarvittavat tiedot.
Veloitamme omien työkalujen ja ohjelmistojen asennuksesta Kapseliin työmäärän mukaisesti 91,00 €/tunti + alv 25,5 %. Jos ohjelmiston tuominen Kapseliin vaatii laajempaa selvitystyötä (esimerkiksi yksityisen ohjelman tapauksessa), veloitamme asiantuntijatyöstä 147,00 €/tunti + alv 25,5 % toteutuneiden työtuntien mukaisesti.
Huomioithan, että Findata ei voi taata käyttäjän omien ohjelmistojen toimivuutta etäkäyttöympäristössä. Veloitamme asennuksesta koituvat kulut siinäkin tapauksessa, että ohjelmistoa ei voi käyttää asiakkaan suunnittelemalla tavalla Kapselissa.
Suorituskyvyn ja tallennustilan lisääminen
Kapselin suorituskykyä on mahdollista parantaa korottamalla käytössä olevaa konepakettia suurempaan, esimerkiksi S-paketista M-pakettiin. Konepaketin koon muuttaminen on maksutonta ja maksat uudesta konepaketista hinnaston mukaisesti.
Näin muutat muutat Kapselin konepaketin kokoa
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä Kapseliani
- Valitse: Haluan muuttaa Kapselin konepakettia
- Valitse haluamasi konepaketin koko alempaa osiosta ”Kapselin ominaisuudet”
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Jos tarvitset tarkemmin räätälöityä suorituskykyä Kapselista, pyydämme olemaan yhteydessä sähköpostilla kapseli@findata.fi.
Voit myös korottaa Kapselissa olevien W- ja D-levyjen tallennustilan määrää vastaamaan isompien aineistojen tarpeita. Tämä tehdään asiointipalvelussa joko päivittämällä nykyistä Kapseli-tilausta tai uuden Kapseli-tilauksen yhteydessä. Huomioithan, että C-levylle ei voi ostaa lisätilaa.
Levytilan lisäys | Hinta | Lisätietoa |
---|---|---|
100 GB | 10,80 €/kk + alv 25,5 % | Voit lisätä levytilaa 100 GB:n yksiköissä haluamasi määrän. |

Miten Kapselia käytetään?
Lue pikaopas tai siirry yksityiskohtaisempiin käyttöohjeisiin.
Suositeltavat selaimet Kapselin käyttöön ovat Firefox, Chrome ja Safari. Käyttäjän koneelta ei vaadita erityistä suorituskykyä, sillä laskentateho tulee Kapselista. Riittävän nopea verkkoyhteys sujuvoittaa Kapselin käyttöä.
Kapselin kanssa käytettävän IP-osoitteen on oltava staattinen eli yleisimmin organisaation IP-osoite. Yleensä etätyössä oman organisaation IP-osoite voidaan saada käyttöön etäyhteyden esim. VPN-yhteyden kautta.
Jos organisaation yhteyksissä on vaihtuvuutta, kannattaa kysyä oman organisaation IT-tuesta IP-osoitteiden koko osoiteavaruutta, jotta vaihtuvuus ei haittaa Kapselin käyttöä. Kapselia ei voi käyttää yksityisten IP-osoitteiden kautta.
Katso myös: Kapselin käyttöohje
Voinko itse siirtää tiedostoja Kapseliin tai sieltä pois?
Et, Kapseli on suljettu käyttöympäristö, joten tekstin ja tiedostojen tuonti Kapseliin ei ole mahdollista kopioi ja liitä -toiminnoilla.
Kaikki Kapseliin tuotavat teksti, koodirivit ja tiedostot tuodaan aina Findatan kautta Tunneli-siirtopalvelulla. Omien tiedostojen siirrosta Kapseliin laskutetaan puolen vuoden välein. Laskutus perustuu käytettyyn työaikaan tuntiperusteisesti. Lue lisää Hinnasto-sivulta.
Asiakkaan omien tiedostojen toimittaminen Kapseliin
Ilmoita aineistoistasi Findatalle
Lähetä omista aineistoistasi Findatalle ilmoitus osoitteeseen data@findata.fi. Kerro viestissäsi
- tietoluvan diaarinumero,
- Kapseli-käyttöympäristön tunnus (esim. a01),
- Siirtopalvelu Tunnelin tunnuksesi, jos sinulle on jo avattu Nextcloud- tai Tunneli-yhteys. Jos sinulla ei ole vielä Tunneli-tunnusta, siirry seuraavaan kohtaan.
Löydät Tunneli-tunnukset seuraavalla tavalla:
- Kirjaudu Tunneli-tilillesi.
- Paina oikeassa yläreunassa olevaa profiilikuvaketta.
- Valitse Asetukset. Tunnuksesi on FINDATA.local -loppuinen.
Tilaa Tunneli-tunnus
Jos sinulle on jo avattu Nextcloud- tai Tunneli-yhteys, siirry seuraavaan kohtaan.
- Selvitä ensin, mikä on organisaatiosi julkinen IP-osoite sille verkolle, josta aineisto siirretään. Ole tarvittaessa yhteydessä oman organisaatiosi IT-tukeen. Seuraavat osoitteet eivät ole julkisia, eivätkä ne siten kelpaa aineiston siirtoon:
- Osoitteet, jotka alkavat
- 10.
- 192.168.
- Osoitteet, jotka ovat väliltä
- 172.16.0.0–172.31.255.255
- 224.0.–239.255.
- Osoitteet, jotka alkavat
- Siirry Findatan asiointipalveluun osoitteessa asiointi.findata.fi ja täytä siellä oleva lomake ”Uuden Tunneli-tunnuksen tilaus”. Jos sinulla on Nextcloud-tunnukset, ne toimivat myös Tunnelissa.
- Lähetä lomake.
- Ilmoita osoitteeseen data@findata.fi, että lomake on lähetetty. Jos rekisteröitymistä varten tarvitaan lisätietoja, yhteistyökumppanimme CSC on sinuun yhteydessä sähköpostitse.
- Kun saat CSC:ltä ilmoituksen, että yhteys on avattu, siirry seuraavan kohtaan.
Täytä Kapseliin toimitettavat tiedostot -lomake
- Täytä alla oleva lomake ja toimita se Findataan Tunneli-siirtopalvelun kautta Findatalle samassa siirtokansiossa kuin omat tiedostosi.
- Jos olet toimittamassa aineistoja, toimita samassa siirtokansiossa myös siihen liittyvä aineistokuvaus.
Lataa Kapseliin toimitettavat tiedostot -lomake (Word-tiedosto, 30,2 kt)
Salaa aineistosi ja siirrä se Tunneliin
- Kirjaudu Tunneli-siirtopalveluun osoitteessa siirto.findata.fi.
- Käytä samaa tunnistautumistapaa, kuin muissa Findatan järjestelmissä.
- Varmista, että diaarinumero on oikein.
- Etsi etusivulta kansio, jonka otsikkona on tietolupapäätöksen diaarinumero. Tarkista, että diaarinumero on oikein.
- Avaa kansio ja tarkista, että siellä olevan tiedoston journal_number.txt sisältämä diaarinumero on myös oikea.
- Luo koneellesi uusi kansio. Varmista, että kansioon ei ole käyttöoikeutta muilla kuin aineiston käsittelyyn oikeutetuilla henkilöillä.
- Lataa Tunnelista seuraavat tiedostot kansioon:
- Findata Encryption Tool: Tämä tiedosto löytyy Salaustyökalut-kansiosta. (Huom. Joissakin organisaatioissa lataus saattaa edellyttää IT-tuen hyväksyntää.)
- csc.pub: Tämä tiedosto löytyy myös Salaustyökalut-kansiosta.
- journal_number.txt: Lataa tämä tiedosto klikkaamalla kolmea pistettä tiedoston perässä ja valitsemalla ”Lataa”.
- Pakkaa kaikki siirrettävät aineistot yhdeksi zip-tiedostoksi ja siirrä se aiemmin luomaasi kansioon.
- Pakkaa mukaan myös aineistokuvaukset.
- Varmista, että zip-tiedoston koko ei ylitä 4 GB:aa.
- Varmista, että tiedosto on aineiston toimituspyynnössä määritellyssä muodossa.
- Varmista, että tiedoston nimessä ei ole välilyöntejä tai erikoismerkkejä (/,?+)[). Sallittuja erikoismerkkejä ovat piste, tavuviiva sekä alaviiva (.-_).
- Avaa kansiosta Findata Encryption Tool.
- Valitse salattava tiedosto, eli kohdassa 4 tekemäsi zip-tiedosto painamalla ”Select File” -painiketta.

- Käynnistä salausprosessi painamalla ”Start Encryption”.

- Koneella olevaan kansioosi pitäisi nyt tulla näkyviin kaksi uutta tiedostoa:
- .c4gh-päätteinen tiedosto
- .json-päätteinen tiedosto
- Avaa projektin diaarinumeroa vastaava kansio Tunnelissa.
- Lataa molemmat kohdassa 8 luomasi tiedostot kyseiseen Tunneli-kansioon.

- Tunneli-kansiossasi pitäisi nyt olla seuraavat kolme tiedostoa:
- journal_number.txt
- c4gh-päätteinen tiedosto
- .json-päätteinen tiedosto
- Kirjaudu ulos järjestelmästä ja ilmoita Findatan käsittelijälle, että aineisto on siirretty.
- Kun Findatan käsittelijä on vahvistanut sinulle aineiston siirron onnistuneen, poista kaikki henkilötietoaineistot omalle koneellesi luomastasi poimintakansiosta.
- Tyhjennä tietokoneen roskakori.
Tietoaineistojen perusteella tuotettuja analyysien tuloksia voi tuoda järjestelmästä ulos Findatan tarkistusmenettelyn kautta. Findata tarkistaa, että tulokset täyttävät anonymiteetin kriteerit, jonka jälkeen tulokset voi julkaista.
Rekisterinpitäjät toimittavat tietoluvalla myönnetyt aineistot Findatalle, joka siirtää ne Kapseli-ympäristöön. Ennen siirtoa Findata pseudonymisoi aineistot ja käsittelee niitä tietojen minimointiperiaatteen mukaisesti.
Tarvittaessa voimme siirtää aineiston myös muuhun tietoturvalliseen käyttöympäristöön kuin Kapseliin. Tämä on kuitenkin mahdollista vain, jos siirrolle on välttämätön peruste ja valittu ympäristö täyttää toisiolain sekä Findatan asettamat tietoturvaedellytykset.
Katso myös: Anonyymien tulosten tuottaminen

Kapselin tauotuspalvelu
Voit halutessasi laittaa Kapseli-käyttöympäristösi tauolle.
Voit laittaa Kapseli-käyttöympäristösi tauolle, jolloin käytössä oleva konepaketti poistetaan käytöstä tauotuksen ajaksi. Ylläpidämme tauon aikana käyttöympäristöä ja siellä olevia aineistoja, mutta käyttäjillä ei ole pääsyä käyttöympäristöön.
Tauotuksen aikana Kapseli-tilauksen on oltava voimassa, mutta tilauksesta peritään vain tauotuksen kuukausiveloitus. Kapselin vakioehdot ovat voimassa myös tauotuksen ajan.
Kun tilattu tauotus päättyy, käyttäjät pääsevät jälleen kirjautumaan Kapseliin. Käytöstä aletaan jälleen laskuttaa Kapselin konepakettimaksu kuukausittain.
Tauotuksen voi tilata asiointipalvelussamme. Minimitauko on kaksi kalenterikuukautta ja maksimitauko 12 kuukautta. Tauotuksen irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi.
Kaikkien Kapseli-tilausten käsittelyaika on yksi kuukausi.
Tauotuspalvelun hinnasto
Kapselin hinnat ovat liiketaloudellisesti hinnoiteltuja maksullisia suoritteita, joihin lisätään arvonlisävero 25,5 %. Hinnaston hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa.
Tuote | Hinta (ilman arvonlisäveroa) | Lisätietoja |
---|---|---|
Tauotuksen käsittelymaksu | 275,00 euroa | Käsittelymaksu laskutetaan uuden tauotustilauksen yhteydessä sekä tilattaessa tauotuksen jatkoa. |
Kuukausiveloitus | 46,00 euroa/kk | Laskutetaan kuukausittain tauotustilauksen voimassaoloajan. |

Aineiston säilytyspalvelu
Aineiston säilytykseen tarkoitettu palvelu Kapselin käyttäjille.
Aineiston säilytyspalvelu on Kapseli-käyttöympäristön lisäpalvelu. Säilytyspalvelun avulla Kapselissa analysoituja aineistoja voidaan säilyttää analyysien valmistumisen jälkeen, jos säilytykselle on perusteltu tarve. Tällainen tarve voi olla esimerkiksi vertaisarviointiprosessi.
Kapseli-konepaketti ja säilytyspalvelu eivät voi olla samanaikaisesti käytössä. Aineistot voivat sijaita kerrallaan vain toisessa niistä.
Miten säilytyspalvelu tilataan?
Säilytyspalvelu on toistaiseksi käytettävissä vain niille asiakkaille, joilla on voimassa oleva Kapseli-tilaus. Pelkkää säilytyspalvelua ei tällä hetkellä voi tilata erikseen.
Jos olet käsitellyt aineistoja jonkin muun palveluntarjoajan tietoturvallisessa käyttöympäristössä, sinun tulee ensin tilata Kapseli. Tämän jälkeen voit tilata säilytyspalvelun.
Huomioi nämä ennen tilausta:
- Vain luvansaajan edustaja voi tehdä säilytyspalveluun liittyviä tilauksia.
- Tilaa säilytyspalvelu vähintään kuukautta ennen Kapseli-ympäristön tilauksen päättymistä.
- Palvelu tilataan vähintään vuodeksi ja enintään viideksi vuodeksi kerrallaan.
- Tilauksen tekeminen edellyttää, että tietolupa on voimassa koko säilytysajan.
- Jos lupa ei kata koko haluttua ajanjaksoa, hae ensin jatkoa tietoluvan voimassaoloon muutoslupahakemuksella.
- Jos tietoluvan on myöntänyt muu viranomainen kuin Findata, ota yhteyttä kyseiseen viranomaiseen.
Näin tilaat Kapselin aineistojen säilytyspalvelun
- Siirry Findatan asiointipalveluun
- Valitse lomake Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Tilaan uuden aineiston säilytyspalvelun
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Näin pidennät Kapselin säilytyspalvelun tilausta
Huomioi ennen tilausta:
- Tee jatkotilaus vähintään kuukautta ennen edellisen tilauksen päättymistä.
- Jatkamisessa noudatetaan voimassa olevia palveluehtoja ja hinnastoa.
- Varmista, että tietolupa on voimassa koko uuden säilytysjakson ajan.
- Jos tietolupa ei kata suunniteltua säilytysaikaa, hae jatkoa muutoslupahakemuksella asiointipalvelussa.
Näin pidennät säilytyspalvelun tilausta
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä säilytyspalveluani
- Vastaa kysymykseen ”Miten haluat muuttaa nykyistä tilaustasi?” valitsemalla: Haluan pidentää aineiston säilytyspalvelun käyttöaikaa
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Miten säilytyspalvelu toimii?
Kun säilytyspalvelu otetaan käyttöön, Kapseli-käyttöympäristö sekä mahdolliset asiakaskohtaiset ohjelmistoräätälöinnit poistetaan. Tämän jälkeen aineisto siirretään säilytyspalveluun.
Säilytyspalveluun siirretään:
- tietoluvalla tuotetut aineistot
- tutkimukseen liittyvät tiedostot, kuten koodiskriptit
Siirto kattaa kaikki tiedostot Kapselin Data:-, Work:- ja Backup:-asemilta. Muilta asemilta tiedostoja ei siirretä. Tiedostoformaatilla ei ole merkitystä.
Tärkeitä huomioita säilytyspalvelusta
Tallenna tiedot sellaisessa muodossa, että niiden käsittely on mahdollista palautuksen jälkeen.
- Aineistot tallennetaan siinä muodossa, jossa ne ovat säilytyspalvelun aloituspäivänä.
- Kun säilytyspalvelu otetaan käyttöön, aineistoihin ei voi enää tehdä muutoksia.
Asiakas vastaa salausavaimen ja yksilöllisen tunnisteen turvallisesta säilyttämisestä koko säilytyksen ajan.
- Aineiston siirron yhteydessä asiakkaalle toimitetaan turvasähköpostilla salausavain ja yksilöivä tunniste. Ilman niitä aineistoa ei voida palauttaa.
- Salausavain toimii parhaiten esimerkiksi Notepadilla tai muulla muistio-ohjelmalla avattuna.
Aineiston palautus käytettäväksi Kapseliin tai muuhun käyttöympäristöön
Aineisto voidaan palauttaa uuteen Kapseli-konepakettiin tai muuhun hyväksyttyyn tietoturvalliseen käyttöympäristöön. Aineiston palauttaminen Kapseliin tai muuhun käyttöympäristöön on maksullista, ja se hinnoitellaan erikseen tarjouksen mukaan.
Näin palautat aineiston säilytyspalvelusta Kapseliin
- Siirry asiointipalveluun.
- Tilaa ensin uusi Kapseli-konepaketti.
- Valitse lomake Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys.
- Vastaa kysymykseen Mitä tilaus koskee? valitsemalla: Tilaan uuden Kapselin
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
- Tee palautuspyyntö asiointipalvelussa samalla lomakkeella.
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä säilytyspalveluani
- Vastaa kysymykseen ”Miten haluat muuttaa nykyistä tilaustasi?” valitsemalla: Haluan irtisanoa aineiston säilytyspalvelun ja siirtää aineiston Kapseliin tai muuhun käyttöympäristöön
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Tee palautuspyyntö vähintään kuukautta ennen toivottua ajankohtaa.
Näin palautat aineiston säilytyspalvelusta muuhun käyttöympäristöön
Aineisto voidaan siirtää säilytyspalvelusta myös muuhun käyttöympäristöön, kun seuraavat ehdot täyttyvät:
- Käyttöympäristön on oltava auditoitu ja merkitty Valviran Astori-rekisteriin (valvira.fi)
- Tietoluvassa on oltava nimettynä kyseinen käyttöympäristö.
- Huomioi: Aineistoa ei voi palauttaa takaisin Kapselin säilytyspalveluun sen jälkeen, kun se on siirretty muuhun käyttöympäristöön.
Näin tilaat aineiston siirron
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä säilytyspalveluani
- Vastaa kysymykseen ”Miten haluat muuttaa nykyistä tilaustasi?” valitsemalla: Haluan irtisanoa aineiston säilytyspalvelun ja siirtää aineiston Kapseliin tai muuhun käyttöympäristöön
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Tee palautuspyyntö vähintään kuukautta ennen toivottua palautusajankohtaa.
Säilytyspalvelun irtisanominen
Tee säilytyspalvelun irtisanominen vähintään kuukautta ennen haluttua päättymispäivää. Tilauksen päätyttyä aineisto poistetaan, eikä Findata ole velvollinen säilyttämään sitä.
Näin irtisanot aineiston säilytyspalvelun
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä säilytyspalveluani
- Vastaa kysymykseen ”Miten haluat muuttaa nykyistä tilaustasi?” valitsemalla: Haluan irtisanoa aineiston säilytyspalvelun.
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Säilytyspalvelun hinnasto
Säilytyspalvelun hinta tarkistetaan vuosittain. Käyttöönottomaksu ja ensimmäisen 12 kuukauden maksu laskutetaan käyttöönoton yhteydessä. Ensimmäisen vuoden jälkeen laskutetaan etukäteen puolen vuoden välein. Aineiston palauttaminen säilytyksestä Kapselin käyttäjäympäristöön on maksullista, ja se hinnoitellaan erillisen tarjouksen mukaan.
Kapselin hinnat ovat liiketaloudellisesti hinnoiteltuja maksullisia suoritteita, joihin lisätään arvonlisävero 25,5 %. Hinnaston hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa.
Tuote | Hinta (ilman arvonlisäveroa) | Lisätietoja |
---|---|---|
Säilytyspalvelun käsittelymaksu | 465,00 euroa | Käsittelymaksu ja minimitilaus 12 kk laskutetaan uuden säilytystilauksen yhteydessä. |
Säilytyspalvelun kuukausiveloitus per 0,5 TB | 7,00 euroa/kk (42,00 euroa / 6 kk) | Laskutetaan puolen vuoden välein. |
Aineiston palauttaminen säilytyksestä Kapseliin | Erillisen tarjouksen mukaan |

Milloin aineistot poistetaan Kapselista?
Katso vaihtoehdot Kapseli-tilauksen päättymisen jälkeen.
Kun Kapseli-käyttöympäristön tilaus päättyy:
- käyttäjien pääsy Kapseliin katkaistaan, ja
- kaikki aineistot ja mahdolliset muut tiedostot ja ohjelmistot poistetaan pysyvästi.
Findata ei säilytä aineistosta kopiota, vaikka tietolupa olisi edelleen voimassa Kapseli-tilauksen päättymisen jälkeen.
Henkilötietoaineistojen säilyttäminen katsotaan osaksi tietojen käsittelyä. Jos aineistoa halutaan säilyttää tutkimuksen valmistuttua, tämä tulee tehdä Kapselin säilytyspalvelussa.
Vaihtoehtosi ennen Kapseli-tilauksen päättymistä
Jos haluat jatkaa aineistojen käsittelyä tai säilytystä, sinulla on kolme vaihtoehtoa:
- Tee uusi Kapseli-tilaus asiointipalvelussa.
- Tilaa aineistolle säilytyspalvelu, jos aktiivista käyttöä ei tarvita, mutta haluat säilyttää aineiston.
- Tauota Kapselin käyttö määräajaksi (tauotus vaatii voimassa olevan Kapseli-tilauksen).
Kaikki yllä mainitut vaihtoehdot edellyttävät, että tietolupa on voimassa koko jatketun käytön tai säilytyksen ajan.
- Jos tietolupa ei kata suunniteltua ajanjaksoa, hae sen jatkamista muutoslupahakemuksella Findatan asiointipalvelussa.
- Jos tietoluvan on myöntänyt muu viranomainen, ole yhteydessä kyseiseen viranomaiseen.
Jos emme saa tietoa jatkotoimista ennen tilauksen päättymistä, poistamme Kapseli-ympäristön ja siihen liittyvät aineistot ja tiedostot pysyvästi.
Lisätietoja
- Uuden Kapseli-tilauksen tekeminen tai olemassa olevan tilauksen päivittäminen: asiointi.findata.fi
- Muutosluvat
- Kapselin tauotuspalvelu
- Aineiston säilytyspalvelu Kapselin käyttäjille

Usein kysytyt kysymykset ja kootut ohjeet
Mitä teen, jos en pääse kirjautumaan Kapseliin?
Varmista ennen kirjautumista, että käyttäjätunnuksesi on rekisteröity ja käyttövalmis. Jos et ole varma tunnuksesi käyttövalmiudesta, ole yhteydessä Findatan yhteyshenkilöön tai Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.
Tarkista myös Kirjaudu palveluihin -sivun kohta Poikkeustiedotteet, jonne päivitetään tietoja mahdollisista häiriöistä palveluissa.
Näin kirjaudut Kapseliin:
- Asenna Duo Mobile -sovellus (duo.com) matkapuhelimeesi ja aktivoi se (kehittäjä: Duo Security Inc.). Jos olet jo asentanut ja aktivoinut sovelluksen, siirry kohtaan 2.
- Asennus: hae Duo Mobile -sovellus matkapuhelimesi sovelluskaupasta ja asenna se.
- Aktivointi: Kapseli-tilauksen yhteydessä ilmoitettuihin matkapuhelinnumeroihin lähetetään automaattisesti aktivointiviesti Duo Mobilen käyttöä varten. Sovellus aktivoidaan käyttöön klikkaamalla aktivointiviestissä olevaa linkkiä.
- Kirjaudu Kapseliin (kapseli.findata.fi) käyttäen tietokoneesi verkkoselainta.
- Valitse kirjautumissivulla olevasta listasta se tunnistautumistapa, jonka ilmoitit rekisteröitymisessäsi. Kirjaudu tunnistautumisen vaatimien välivaiheiden kautta.
- Valitse käytettävissä olevista käyttäjäympäristöistä se, jota aiot käyttää. Jos käytössäsi on vain yksi käyttäjäympäristö, siirry seuraavaan kohtaan.
- Valinnan jälkeen järjestelmä siirtyy tunnistautumisen toiseen vaiheeseen.
- Kaksivaiheisen tunnistautumisen toinen vaihe.
- Kirjaudu käyttäjäympäristöön.
- Saat Duo Mobileen ilmoituksen kirjautumisyrityksestä. Tekemäsi kirjautuminen hyväksytään Duo Mobilen kautta valitsemalla ”Approve”.
En saa avattua Kapselin kirjautumissivua – mitä tehdä?
Jos saat virheilmoituksen, esim. ”400 bad request header field too long”, kokeile seuraavia toimenpiteitä:
- Varmista, että käytät organisaatiosi verkkoa (VPN).
- Yritä kirjautua Kapseliin toisella selaimella. Tuetut selaimet ovat Chrome ja Firefox. Huomaa, että Virtu-palvelu ei toimi Firefoxissa.
- Kokeile kirjautua sisään Kapseliin incognito-tilassa tai poista evästeet selaimestasi.
Ongelma voi johtua myös siitä, että yrität kirjautua eri IP-osoitteesta kuin minkä olet ilmoittanut Findatalle.
Toimittamasi IP-osoite voi olla yksityinen tai se voi olla yksittäinen osoite laajemmasta organisaation verkkoalueesta, jolloin se saattaa vaihdella alueen sisällä. Näissä tapauksissa selvitä organisaatiosi tuesta, mikä on oikea IP-osoitteesi. Se voi olla yksittäinen julkinen IP-osoite tai kokonaisen verkkoalueen IP-osoite. Toimita oikea IP-osoitteesi Kapselin neuvontaan, jotta palomuurin avaus voidaan tehdä.
Varmista täältä IP-osoitteesi (apps.csc.fi)
Jos nämä toimenpiteet eivät auta, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja kerro viestissäsi tekemäsi toimenpiteet.
Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi
Mitä teen, jos tilini on lukittu?
Jos tilisi on lukittu, saat virheilmoituksen: ”Your account has been locked out due to excessive authentication failures. Please contact your administrator.”
Tilin lukitus johtuu yleensä liian monista kirjautumisyrityksistä. Lukittu tili avautuu yleensä 20 minuutissa. Jos tilisi ei avaudu 20 minuutin kuluessa, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.
Miten poistun Kapselista turvallisesti?
Kapselista voi poistua kahdella eri tavalla:
- Sign out löytyy vasemmassa alareunassa olevan ihmishahmon takaa. Käytä tätä vaihtoehtoa, kun olet lopettanut tietojen käsittelyn. Sign out -vaihtoehdon kautta poistuessasi vapautat etätyöaseman resurssit.
- Disconnect löytyy Power-napin takaa. Käytä tätä vaihtoehtoa, jos jokin ajo pitää jättää pyörimään, kun poistut työasemalta. Resurssit jäävät tällöin varatuksi.
Molempien vaihtoehtojen jälkeen näet vaihtoehdot Reconnect ja Logout. Ulos kirjautuessa valitse vaihtoehto Logout. Sulje selain ellet halua kirjautua takaisin.
Ylläpito on tehnyt korjaustoimia tai päivityksiä Kapseliin, mutta ne eivät näy Kapselissa – mitä teen?
Varmista, että olet katkaissut yhteyden tai kirjautunut ulos Kapselista sen jälkeen, kun olet saanut vastauksen ylläpidosta, että korjauksia tai muutoksia on tehty. Jotkin muutokset eivät tule voimaan kesken session, joten sinun tulee kirjautua uudelleen Kapseliin, jotta ne tulevat voimaan.
Jos ongelma ei ratkea uudelleen kirjautumisen jälkeen, ilmoita asiasta Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.
En ole käyttänyt Kapselia yli kolmeen kuukauteen, nyt en pääse enää etäkäyttöympäristöön. Mitä teen?
Kun et ole kirjautunut Kapseliin kolmeen kuukauteen, DUO Mobilen -aktivointiaikasi raukeaa. Saat tällöin ilmoituksen: ”User not enrolled in Duo”.
Näissä tapauksissa ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja pyydä avaamaan DUO -yhteys uudelleen.
Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi.
Mitä teen, jos ohjelma jumittuu tai muisti loppuu?
Suosittelemme, että työryhmän jäsenet ajoittavat raskaat analyysit eri ajankohtiin. Näin resurssit jakautuvat tasaisesti eikä järjestelmää kuormiteta yhtä aikaa.
Jos kohtaat ongelmia muistin täyttymisen tai ohjelmien jumiutumisen kanssa, kokeile seuraavia keinoja:
- Kirjaudu ulos oikein
- Kun lopetat Kapselin käytön, käytä Sign out-painiketta. Se löytyy Windowsin Käynnistä-valikon vasemmasta alakulmasta hahmo-kuvakkeen takaa. Tämä vapauttaa resursseja ja auttaa estämään mahdollisia muistiongelmia.
- Sign out (uloskirjautuminen): Vapauttaa resurssit ja etätyöaseman. Käytä, kun et enää tarvitse yhteyttä.
- Disconnect (katkaise yhteys): Jättää resurssit varatuiksi ja analyysit käyntiin. Käytä tätä vain, jos haluat jatkaa työtä myöhemmin.
- Molempien vaihtoehtojen jälkeen saat esille valinnat Reconnect ja Logout. Muista valita Log out, kun olet lopettanut työskentelyn.
- Kun lopetat Kapselin käytön, käytä Sign out-painiketta. Se löytyy Windowsin Käynnistä-valikon vasemmasta alakulmasta hahmo-kuvakkeen takaa. Tämä vapauttaa resursseja ja auttaa estämään mahdollisia muistiongelmia.
- Kirjaudu ulos ja takaisin sisään
- Jos Kapseli jumiutuu tai muisti katoaa, kirjaudu ensin ulos ja sitten takaisin sisään. Tämä lopettaa istunnon kokonaan ja voi ratkaista ongelmat, joita väliaikaiset tiedostot aiheuttavat.
- Seuraa resurssien käyttöä
- Voit tarkistaa koneen resurssien käytön analyysien aikana Tehtävienhallinnan suorituskyky- ja käyttäjät-välilehdistä. Näin näet, onko muisti loppumassa ja kuinka paljon kukin käyttäjä kuluttaa resursseja. Tehtävienhallinta löytyy Windows-valikosta.
- Ota yhteyttä neuvontaan
- Jos nämä toimenpiteet eivät auta ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja kerro viestissäsi tekemäsi toimenpiteet.
Mitä teen, jos puhelimeni vaihtuu?
Ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja pyydä uusi aktivointilinkki.
Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi
Mitä teen, jos DuoMobile-sovelluksen aktivointilinkki ei toimi?
Aktivointilinkki on voimassa 7 päivää.
Jos linkki on vanhentunut, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan kapseli@findata.fi ja pyydä uusi aktivointilinkki.
Miten ohjelmiston lisenssi päivitetään?
SPSS, SAS ja Stata vaativat toimiakseen voimassa olevan ohjelmistolisenssin. Lähetä sähköposti osoitteeseen kapseli@findata.fi ja ilmoita viestissä Kapselin tunnus (esim. A01) sekä ohjelmisto, jonka lisenssi pitää päivittää.
Voinko asentaa Kapseliin omia ohjelmistoja?
Findatan Kapseli-käyttöympäristöön on mahdollista tuoda omia ohjelmistoja Findatan kautta. Veloitamme omien työkalujen ja ohjelmistojen asennuksesta Kapseliin työmäärän mukaisesti.
Lisäohjelmistot voivat olla joko open access- tai lisenssipohjaisia. Jos kyseessä on lisenssin vaativa ohjelmisto, vastuu lisensseistä on asiakkaalla.
Findata arvioi ohjelmiston tietoturvallisuuden ja yhteensopivuuden käyttöympäristön kanssa ennen asennusta, mutta emme pysty testaamaan ohjelmistoa tai takaamaan sen toimivuutta etäkäyttöympäristössä.
Voinko laittaa Kapseli-tilaukseni tauolle?
Voit laittaa Kapseli-käyttöympäristösi tauolle, jolloin käytössä oleva konepaketti poistetaan käytöstä tauotuksen ajaksi. Ylläpidämme tauon aikana käyttöympäristöä ja siellä olevia aineistoja, mutta käyttäjillä ei ole pääsyä käyttöympäristöön.
Tauotuksen aikana Kapseli-tilauksen on oltava voimassa, mutta tilauksesta peritään vain tauotuksen kuukausiveloitus. Kapselin vakioehdot ovat voimassa myös tauotuksen ajan.
Kun tilattu tauotus päättyy, käyttäjät pääsevät jälleen kirjautumaan Kapseliin. Käytöstä aletaan jälleen laskuttaa Kapselin konepakettimaksu kuukausittain.
Tauotuksen voi tilata asiointipalvelussamme. Minimitauko on kaksi kalenterikuukautta ja maksimitauko 12 kuukautta. Tauotuksen irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi.
Kaikkien Kapseli-tilausten käsittelyaika on yksi kuukausi.
Kapseli-ohjeet
Näin tilaat Kapselin
- Kirjaudu asiointipalveluumme (asiointi.findata.fi)
- Valitse ylävalikosta ”Jätä hakemus”
- Selaa alaspäin ja valitse ”Valitse alta uusi hakemuslomake” -otsikon alta ”Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys” ja paina sen kohdalla ”Täytä hakemus”
- Täytä hakemuslomake
- Kirjoita Hakija-kenttään oma nimesi
- Lisää sen jälkeen ”Kutsu jäsen…” -painikkeen avulla kaikki ne henkilöt ja sähköpostiosoitteet, jotka tarvitsevat käyttöoikeuden Kapseliin
- Kutsutut henkilöt liittyvät käyttäjiksi käyttäen vahvaa tunnistautumista
- Täytä loput lomakkeesta ja liitä tilaukseen voimassa oleva tietolupa tai -luvat.
- Jos henkilötietojen käsittelyyn oikeutetut henkilöt ovat nimetty tietoluvan liitteessä (esim. Findatan tietoluvan liite 3 tai muutosluvan liite 2), liitä se tilaukseen.
- Huom! R-Toolsia ei asenneta automaattisesti Kapseliin. Jos tarvitset R-Toolsia, ilmoita tämä lomakkeen lisätiedoissa
- Valitse lopuksi oikean laidan ”Toiminnot” kohdasta ”Lähetä hakemus”
Näin tilaat Kapseliin lisäohjelmistoja
Lisäohjelmistojen tilaukset tehdään Kapseli-tilauksen yhteydessä tai Kapselin käytön aikana päivittämällä Kapseli-tilausta asiointipalvelussa.
Lisäohjelmistojen tilaus Kapseli-tilauksen yhteydessä
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys.
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Tilaan uuden Kapselin
- Vastaa kysymykseen ”Tarvitsetko Kapseliin muita lisäohjelmistoja?”: Kyllä
- Anna tiedot tarvitsemasi ohjelmistoista.
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Lisäohjelmistojen tilaus voimassa olevaan Kapseli-tilaukseen
- Siirry asiointipalveluun
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Valitse: Päivitän nykyistä Kapseliani → Haluan lisätä lisäohjelmistoja tilaukseeni.
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Näin vaihdat Kapseliin akateemisen Windows-lisenssin
Jos haluat vaihtaa nykyisen Windows-lisenssin akateemiseen lisenssiin, ilmoita muutoksesta vähintään kaksi viikkoa ennen seuraavan laskutuskauden alkamista.
Näin vaihdat lisenssin asiointipalvelussa:
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Valitse: Päivitän nykyistä Kapseliani
- Merkitse päivityskohteeksi: Haluan vaihtaa Kapselin käyttöjärjestelmää
- Lomakkeen kohdassa Kapselin ominaisuudet, valitse käyttöjärjestelmäksi: Windows
- Vastaa lomakkeessa näkyvään kysymykseen akateemisesta Windows-lisenssistä.
Lisenssin vaihtaminen on maksutonta.
Näin muutat muutat Kapselin konepaketin kokoa
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä Kapseliani
- Valitse: Haluan muuttaa Kapselin konepakettia
- Valitse haluamasi konepaketin koko alempaa osiosta ”Kapselin ominaisuudet”
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Näin tilaat Kapselin käyttöjärjestelmän vaihdon
- Siirry asiointipalveluun
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Valitse: Päivitän nykyistä Kapseliani → Haluan vaihtaa Kapselin käyttöjärjestelmää
- Jos haluat lisäohjelmia uuteen käyttöjärjestelmään, valitse myös Haluan lisätä lisäohjelmistoja tilaukseeni.
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Näin tauotat Kapseli-tilauksesi
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Päivitän nykyistä Kapseliani
- Vastaa kysymykseen ”Mitä haluat päivittää Kapselissasi?” valitsemalla: Haluan tauottaa Kapselin määräajaksi.
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Tilaa tauotus vähintään kuukautta ennen toivottua ajankohtaa.
Näin tilaat Kapselin aineistojen säilytyspalvelun
- Siirry Findatan asiointipalveluun
- Valitse lomake Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Tilaan uuden aineiston säilytyspalvelun
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Näin pidennät Kapselin säilytyspalvelun tilausta
Huomioi ennen tilausta:
- Tee jatkotilaus vähintään kuukautta ennen edellisen tilauksen päättymistä.
- Jatkamisessa noudatetaan voimassa olevia palveluehtoja ja hinnastoa.
- Varmista, että tietolupa on voimassa koko uuden säilytysjakson ajan.
- Jos tietolupa ei kata suunniteltua säilytysaikaa, hae jatkoa muutoslupahakemuksella asiointipalvelussa.
Näin pidennät säilytyspalvelun tilausta
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä säilytyspalveluani
- Vastaa kysymykseen ”Miten haluat muuttaa nykyistä tilaustasi?” valitsemalla: Haluan pidentää aineiston säilytyspalvelun käyttöaikaa
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Näin palautat aineiston säilytyspalvelusta muuhun käyttöympäristöön
Aineisto voidaan siirtää säilytyspalvelusta myös muuhun käyttöympäristöön, kun seuraavat ehdot täyttyvät:
- Käyttöympäristön on oltava auditoitu ja merkitty Valviran Astori-rekisteriin (valvira.fi)
- Tietoluvassa on oltava nimettynä kyseinen käyttöympäristö.
- Huomioi: Aineistoa ei voi palauttaa takaisin Kapselin säilytyspalveluun sen jälkeen, kun se on siirretty muuhun käyttöympäristöön.
Näin tilaat aineiston siirron
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä säilytyspalveluani
- Vastaa kysymykseen ”Miten haluat muuttaa nykyistä tilaustasi?” valitsemalla: Haluan irtisanoa aineiston säilytyspalvelun ja siirtää aineiston Kapseliin tai muuhun käyttöympäristöön
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Tee palautuspyyntö vähintään kuukautta ennen toivottua palautusajankohtaa.
Näin palautat aineiston säilytyspalvelusta Kapseliin
- Siirry asiointipalveluun.
- Tilaa ensin uusi Kapseli-konepaketti.
- Valitse lomake Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys.
- Vastaa kysymykseen Mitä tilaus koskee? valitsemalla: Tilaan uuden Kapselin
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
- Tee palautuspyyntö asiointipalvelussa samalla lomakkeella.
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä säilytyspalveluani
- Vastaa kysymykseen ”Miten haluat muuttaa nykyistä tilaustasi?” valitsemalla: Haluan irtisanoa aineiston säilytyspalvelun ja siirtää aineiston Kapseliin tai muuhun käyttöympäristöön
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.
Tee palautuspyyntö vähintään kuukautta ennen toivottua ajankohtaa.
Näin irtisanot aineiston säilytyspalvelun
- Siirry asiointipalveluun.
- Valitse lomake: Kapseli-käyttöympäristön tai aineiston säilytyspalvelun tilaus tai päivitys
- Vastaa kysymykseen ”Mitä tilaus koskee?” valitsemalla: Muutan nykyistä säilytyspalveluani
- Vastaa kysymykseen ”Miten haluat muuttaa nykyistä tilaustasi?” valitsemalla: Haluan irtisanoa aineiston säilytyspalvelun.
- Täytä lomake loppuun ohjeiden mukaisesti.