Findatan palveluissa häiriöitä, jotka aiheuttavat viiveitä aineiston käsittelyyn ja tulosten anonymiteetin varmistukseen

Lähiaikoina Findatan Kapseli-käyttöympäristöissä ja asiointipalvelussa on esiintynyt häiriöitä. Palveluntuottaja CSC selvittää häiriöiden juurisyitä ja tekee korjauksia yhdessä kumppaniensa kanssa korkealla prioriteetilla.

Kapseli-käyttöympäristöjen häiriöistä johtuen osa Kapselin verkkolevyistä ei näy käyttäjille. Häiriö koskee vain levyjen näkyvyyttä. Levyillä olevista tiedostoista on olemassa myös varmuuskopiot.

”Verkkolevyt voi saada näkyviin kirjautumalla Kapselista ulos klikkaamalla ’Sign out’ ja kirjautumalla takaisin sisään. Tämänhetkisen tiedon perusteella häiriö voi kuitenkin toistua”, CSC:n johtaja Ilkka Lappalainen sanoo.

Jos uudelleenkirjautuminen ei auta, lähetä sähköposti osoitteeseen kapseli@findata.fi ja ilmoita Kapselin tunnus, esim. A01.

”Verkkolevyjen häiriöt aiheuttavat viivettä myös aineistojen käsittelyyn ja tulosten anonymiteetin varmistamiseen Findatassa. Pyrimme minimoimaan ruuhkaa kaikin keinoin, mutta viiveitä on valitettavasti odotettavissa”, Findatan johtava asiantuntija Hanna Tervonen sanoo.

Käyttökatko Findatan palveluissa 3.–6.3.

Tulevana viikonloppuna perjantain 3.3. klo 17.00 ja maanantain 6.3. klo 8.00 välillä kaikissa Findatan palveluissa on käyttökatko, joka johtuu virtualisointialustan uudistamisesta.

Katkon aikana Findatan asiointipalvelu, Kapseli ja siirtopalvelu Nextcloud eivät ole käytettävissä.

”Toivomme tietysti, että ongelmat saataisiin korjattua käyttökatkon aikana. Pahoittelemme häiriöistä aiheutuvaa haittaa ja viivettä”, Tervonen sanoo.

Päivitämme tilannetietoa verkkosivuillemme osoitteeseen findata.fi/kirjaudu.