Valitse alta kirjautuminen Findatan asiointipalveluun, siirtopalvelu Nextcloudiin tai Kapseli-käyttöympäristöön. Kun siirryt palveluun, yhteytesi on suojattu.
Kirjautumiseen liittyvät usein kysytyt kysymykset löydät tämän sivun lopusta.
Poikkeustiedotteet
Ei poikkeustiedotteita
Ilmoitamme tässä mahdollisista häiriöistä ja poikkeamista palveluissamme. Tällä hetkellä palvelumme kaikki toimivat normaalisti.
Jos kohtaat ongelmia tai häiriöitä asiointipalvelussa, Kapselissa tai siirtopalvelu Nextcloudissa, lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@findata.fi.
Katso myös kuukausittaisten huoltokatkojen päivämäärät alta: Huoltokatkot
Asiointipalvelu
Kirjautumalla asiointipalveluun voit
- hakea tietolupaa yksilötasoiseen aineistoon
- tehdä tietopyynnön tilastotasoiseen aineistoon
- hakea muutosta voimassaoleviin lupiin
- tarkastella lähettämiäsi hakemuksia ja saamiasi päätöksiä sekä niiden liitetiedostoja
- rekisteröityä siirtopalvelu Nextcloudin käyttäjäksi
- tilata Kapseli-käyttöympäristön
- rekisteröityä Kapselin käyttäjäksi ja
- lisätä Kapseliin käyttäjiä.
Palveluun kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuksen tai Haka-kirjautumisen avulla. Mikäli nämä tunnistautumistavat eivät ole mahdollisia, pyydä tunnistautumislomake info@findata.fi -osoitteesta.
Kirjauduthan aina käyttäen samaa tunnistautumistapaa, jotta näet lähettämäsi hakemukset ja saamasi päätökset.
Siirtopalvelu Nextcloud
Siirtopalvelu Nextcloudin avulla
- rekisterinpitäjät toimittavat poimitut aineistot tietoturvallisesti Findataan
- asiakkaat eli luvansaajat toimittavat omia yhdistettäviä aineistoja, tiedostoja tai ohjelmistoja tietoturvallisesti Findataan
- Findata toimittaa eri rekisterinpitäjiltä yhdistellyt aineistot muihin tietoturvallisiin käyttöympäristöihin.
Nextcloud on Findatan tarjoama tietoturvallinen siirtopalvelu, jonka avulla salatut henkilötietoaineistot toimitetaan Findataan ja Findatasta ulos.
Toisiolaki velvoittaa kaikkia sen piirissä olevia rekisterinpitäjiä käyttämään Findatan ylläpitämää palvelua aineistojen siirtämiseen. Myös asiakkaiden omat aineistot, tiedostot, ohjelmistot ym. siirretään Nextcloudin välityksellä Kapseliin.
Rekisteröidythän Nextcloudin käyttäjäksi asiointipalvelussamme.
Kapseli®
Saat käyttäjätunnukset Kapseliin, kun
- olet saanut myönteisen lupapäätöksen
- olemme koostaneet aineiston rekisterinpitäjiltä
- olet täyttänyt Kapselin tilauslomakkeen ja
- olemme tehneet kanssasi sopimuksen Kapselin käytöstä.
Kapseli on Findatan tarjoama tietoturvallinen etäkäyttöympäristö, johon kirjaudutaan verkkoselaimen kautta. Löydät lisätietoa ja hinnaston sivulta Kapseli®.
Kirjautuminen vaatii vahvaa, kaksivaiheista tunnistautumista, jossa käytetään Suomi.fi-tunnistusta tai Haka-kirjautumista ja kertakäyttöistä tekstiviestisalasanaa. Käytäthän samaa kirjautumistapaa kuin muissakin palveluissamme. Mikäli Suomi.fi-tunnistus tai Haka-kirjautuminen kumpikaan eivät ole mahdollisia, pyydä tunnistautumislomake info@findata.fi -osoitteesta.
Rekisteröidythän Kapselin käyttäjäksi asiointipalvelussamme.
Muista nämä, ennen kuin teet hakemuksen
Selvitä toimivalta
Findata vastaa hakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään. Toimivaltaista viranomaista arvioitaessa tulee siis huomioida kaikki hakemukseen liittyvät toisiolain alaiset tiedot.
Käsittelemme
- Tietolupahakemuksia, kun hakemus koskee
- usean julkisen sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjän tietoja
- yhden tai usean yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän rekisteritietoja
- Kanta-palveluihin tallennettuja asiakastietoja
- Tietopyyntöjä, kun hakemus kohdistuu toisiolain alaisen rekisterinpitäjän tai rekisterinpitäjien sosiaali- tai terveystietoihin
- Muutoshakemuksia, kun muutos koskee usean eri julkisen rekisterinpitäjän tai yksityisen palveluntarjoajan aineistoa
Katso hakemusapurista, mille viranomaiselle hakemus pitää lähettää.
Kuvaa ja rajaa aineisto
Määrittele haettava aineisto muuttujatasolla ja muista tietojen minimointiperiaate. Hyödynnä Aineistokatalogia (aineistokatalogi.fi) ja rekisterinpitäjien neuvontapalveluja.
Lataa Poimintakuvauslomake tästä (Word-tiedosto, 57kt).
- Mistä ja miten kohdejoukko poimitaan? Onhan rajaus riittävän tarkka?
- Poimitaanko verrokkeja/sukulaisia? Miten heidät määritellään?
- Mistä rekistereistä aineisto poimitaan?
- Mitä muuttujia poimintaan otetaan mukaan?
Muut yhdistettävät aineistot
- Onhan muut aineistot kuvattu hakemukselle?
- Onhan muiden aineistojen luvat voimassa tai lupaprosessi käynnissä?
Valitse oikea hakemustyyppi
Eri tietotarpeisiin on eri hakemustyypit, valitse:
- Tietolupahakemus, kun tarvitset yksilötasoista aineistoa
- Tietopyyntö, kun tarvitset tilastotasoista aineistoa
- Muutoshakemus, kun haet muutosta voimassa olevaan tietolupaan
Häiriöt ja rajoitukset
Katso myös kohta Poikkeustiedotteet
Asiointipalvelu kirjaa hakijan ulos automaattisesti tietyn aikarajan jälkeen, eikä lomake tallennu automaattisesti. Suosittelemme tallentamaan keskeneräisen hakemuksen noin 15 minuutin väliajoin.
Internet Explorer -selaimella saattaa esiintyä häiriöitä kirjautumisessa ja käytössä. Suosittelemme muiden selainten käyttämistä.
Tietolupahakemus-, muutoslupahakemus- ja tietopyyntölomakkeita on päivitetty useita kertoja. Hakemuslomakkeiden vanhoilla versiolla tehtyjä hakemuksia ei valitettavasti voi suoraan kopioida uudeksi hakemukseksi. Pyydämme täyttämään uuden hakemuslomakkeen.
Huoltokatkot
Findatan järjestelmissä on kuukausittainen huoltokatko kuukauden toisen tiistain jälkeisen viikon torstaina klo 4–12 välillä. Ajoitus juontuu Microsoftin Windows-päivityksistä, jotka tapahtuvat aina kuukauden toisena tiistaina.
Palveluissa saattaa tänä aikana ilmetä häiriöitä, mutta ne korjaantuvat huoltokatkon jälkeen.
Huoltokatko ei vaikuta rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseen, kuten tietojen käytön kieltoon, sillä se tehdään Suomi.fi-palvelussa.
Katso ohje rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseen: Oikeutesi tietoihin
Kuukausittaisten huoltokatkojen päivämäärät vuonna 2025
- 23.1.2025
- 20.2.2025
- 20.3.2025
- 17.4.2025
- 22.5.2025
- 19.6.2025
- 17.7.2025
- 21.8.2025
- 18.9.2025
- 23.10.2025
- 20.11.2025
- 18.12.2025
Usein kysyttyä kirjautumisesta
Mitä teen, jos en pääse kirjautumaan Kapseliin?
Varmista ennen kirjautumista, että käyttäjätunnuksesi on rekisteröity ja käyttövalmis. Jos et ole varma tunnuksesi käyttövalmiudesta, ole yhteydessä Findatan yhteyshenkilöön tai Kapselin neuvontaan: kapseli@findata.fi.
Tarkista myös Kirjaudu palveluihin -sivun kohta Poikkeustiedotteet, jonne päivitetään tietoja mahdollisista häiriöistä palveluissa.
Näin kirjaudut Kapseliin:
- Asenna Duo Mobile -sovellus (duo.com) matkapuhelimeesi ja aktivoi se (kehittäjä: Duo Security Inc.). Jos olet jo asentanut ja aktivoinut sovelluksen, siirry kohtaan 2.
- Asennus: hae Duo Mobile -sovellus matkapuhelimesi sovelluskaupasta ja asenna se.
- Aktivointi: Kapseli-tilauksen yhteydessä ilmoitettuihin matkapuhelinnumeroihin lähetetään automaattisesti aktivointiviesti Duo Mobilen käyttöä varten. Sovellus aktivoidaan käyttöön klikkaamalla aktivointiviestissä olevaa linkkiä.
- Kirjaudu Kapseliin (kapseli.findata.fi) käyttäen tietokoneesi verkkoselainta.
- Valitse kirjautumissivulla olevasta listasta se tunnistautumistapa, jonka ilmoitit rekisteröitymisessäsi. Kirjaudu tunnistautumisen vaatimien välivaiheiden kautta.
- Valitse käytettävissä olevista käyttäjäympäristöistä se, jota aiot käyttää. Jos käytössäsi on vain yksi käyttäjäympäristö, siirry seuraavaan kohtaan.
- Valinnan jälkeen järjestelmä siirtyy tunnistautumisen toiseen vaiheeseen.
- Kaksivaiheisen tunnistautumisen toinen vaihe.
- Kirjaudu käyttäjäympäristöön.
- Saat Duo Mobileen ilmoituksen kirjautumisyrityksestä. Tekemäsi kirjautuminen hyväksytään Duo Mobilen kautta valitsemalla ”Approve”.
En saa avattua Kapselin kirjautumissivua – mitä tehdä?
Jos saat virheilmoituksen, esim. ”400 bad request header field too long”, kokeile seuraavia toimenpiteitä:
- Varmista, että käytät organisaatiosi verkkoa (VPN).
- Yritä kirjautua Kapseliin toisella selaimella. Tuetut selaimet ovat Chrome ja Firefox. Huomaa, että Virtu-palvelu ei toimi Firefoxissa.
- Kokeile kirjautua sisään Kapseliin incognito-tilassa tai poista evästeet selaimestasi.
Ongelma voi johtua myös siitä, että yrität kirjautua eri IP-osoitteesta kuin minkä olet ilmoittanut Findatalle.
Toimittamasi IP-osoite voi olla yksityinen tai se voi olla yksittäinen osoite laajemmasta organisaation verkkoalueesta, jolloin se saattaa vaihdella alueen sisällä. Näissä tapauksissa selvitä organisaatiosi tuesta, mikä on oikea IP-osoitteesi. Se voi olla yksittäinen julkinen IP-osoite tai kokonaisen verkkoalueen IP-osoite. Toimita oikea IP-osoitteesi Kapselin neuvontaan, jotta palomuurin avaus voidaan tehdä.
Varmista täältä IP-osoitteesi (apps.csc.fi)
Jos nämä toimenpiteet eivät auta, ota yhteyttä Kapselin neuvontaan ja kerro viestissäsi tekemäsi toimenpiteet.
Kapselin neuvonta: kapseli@findata.fi
Miten voin täydentää lähettämääni hakemusta?
Lähetettyä hakemusta ei valitettavasti voi enää muokata lähettämisen jälkeen omatoimisesti.
Mikäli haluat täydentää lähetettyä hakemusta, lähetä sähköpostia osoitteeseen info@findata.fi ja ilmoita hakemuksen tunnus (esim. 2022/53). Palautamme hakemuksen sinulle täydentämistä varten.
Miksi saamani päätös ei näy asiointipalvelussa?
Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.
Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.
Jos et edelleenkään näe hakemuksia tai saatuja päätöksiä palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan: info@findata.fi.
Miksi lähetetty hakemus ei näy asiointipalvelussa?
Tarkista, että kirjaudut palveluun samalla tavalla kuin hakemusta lähettäessäsi.
Esimerkki: Jos olet lähettänyt hakemuksen Suomi.fi-tunnuksilla kirjautuneena, käytä kirjautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista. Jos taas olet käyttänyt Haka-kirjautumista, käytä jatkossakin Haka-kirjautumista.
Jos lähettämäsi hakemus ei edelleenkään näy palvelussa, ota yhteys Findatan neuvontaan: info@findata.fi.