Jonotusaika lyheni merkittävästi
Kolmas toimintavuotemme keskittyi lakisääteisten palveluiden vakiinnuttamiseen ja jatkokehittämiseen. Veimme edelliseltä vuodelta jatkuneen tietolupien hakemuskäsittelyn lean-projektin loppuun ja uudistimme hakemusten käsittelyprosessin, minkä seurauksena lupa-asiakkaiden jonotusaika lyheni merkittävästi. Saapuvien hakemusten käsittelykelpoisuus arvioidaan nykyään noin viikossa. Loppuvuodesta julkaisimme Findatan ensimmäisen valmisaineiston, teemaltaan COVID-19.
Sote-tietojen käyttöympäristöjen infrastruktuuri alkoi muotoutumaan, kun toisiolain edellytys tietoturvallisista käyttöympäristöstä astui voimaan vappuna 2022. Vuoden lopussa Valviran Toini-rekisteriin oli rekisteröity jo yhdeksän eri palveluntarjoajan auditoitua ympäristöä. Vauhditimme käyttöympäristöjen kansallista ekosysteemiä pystyttämällä palveluntarjoajien yhteistyöverkoston, jonka avulla etsimme yhdessä toimivia ratkaisuja eri palveluntarjoajien, arviointilaitosten ja viranomaisten kanssa.
Toukokuussa julkaistu European Health Data Space -asetusehdotus (EHDS) näyttää suuntaa myös Findatan toiminnan kehittämiseen. Sen toimeenpanon valmistelu jatkui viime vuonna Euroopan komission TEHDAS-hankkeessa sekä lokakuussa käynnistyneessä pilotissa yhdessä THL:n ja VTT:n kanssa. Kansainvälinen vierailu- ja esiintymispyyntöjen määrä pysyi edellisvuosien tapaan runsaana.
Johanna Seppänen, FT, johtaja
Findata on toisiolain keskeinen toimeenpanija. Hallinto-oikeus antoi alkuvuodesta ensimmäisen toisiolain soveltamista koskevan tuomioistuimen päätöksen, jossa Findatan toisiolakia koskeva tulkinta vahvistui oikeaksi. Keväällä järjestimme yhdessä Sitran ja STM:n kanssa lain tulkintoja selkeyttävän työpajasarjan. Mukana oli edustus kaikilta erityisvastuualueilta, sote-kuntayhtymä Keusotesta sekä Itä-Suomen yliopistosta.
Toukokuussa julkaistu European Health Data Space -asetusehdotus (EHDS) näyttää jatkossa suuntaa Findatan toiminnan kehittämiseen. Sen toimeenpanon valmistelu jatkui Euroopan komission TEHDAS-hankkeessa sekä lokakuussa käynnistyneessä pilotissa yhdessä THL:n ja VTT:n kanssa. Lisäksi järjestimme ranskalaisen Health Data Hubin kanssa Pariisissa konferenssin osana Ranskan EU-puheenjohtajakauden virallista ohjelmaa. Konferenssin teemana oli eurooppalainen näkökulma terveysdatan hyödyntämiseen. Kansainvälinen vierailu- ja esiintymispyyntöjen määrä pysyi edellisvuosien tapaan runsaana.
Hyvinvointialueiden aloittaminen vaikuttaa merkittävästi myös Findatan toimintaympäristöön. Valmistauduimme jo viime syksynä siihen, että sote-tietojen rekisterinpitäjyys siirtyy kunnilta hyvinvointialueille. Toinen toimintaamme vaikuttava iso kokonaisuus on mahdollisuus poimia tietoja suoraan Kanta-palveluista. Viime vuonna Kanta-palveluista toissijaiseen käyttöön haettavien aineistojen tarjonta laajeni ja sama kehitys jatkuu toivottavasti myös tänä vuonna.
Johanna Seppänen, FT, johtaja
Avainluvut
Hakemukset ja päätökset
Vuonna 2022 vastaanotimme yhteensä 270 hakemusta ja teimme yhteensä 284 päätöstä. Hakemusten käsittelyajan mediaani lyheni alkuvuoden 88 päivästä loppuvuoden 66 päivään.
Eri hakemustyyppien jakauma pysyi likimain samana kuin vuonna 2021. Sekä uusien tietolupahakemusten että muutoshakemusten osuus saapuneista hakemuksista oli noin 47 prosenttia, loput 6 prosenttia olivat tilastomuotoiseen tietoon kohdistuvia tietopyyntöjä.
Raukeavien päätösten osuus laski edelleen 20 prosentista 18 prosenttiin, kun se ensimmäisenä toimintavuonna 2020 oli vielä 33 prosenttia.
47 % tietolupahakemuksia
47 % muutoslupahakemuksia
6 % tietopyyntöjä
82 % myönteisiä
18 % raukeavia
alle 1 % hallintoasian siirtoja
Katso myöntämämme luvat ja luvansaajat täältä: Myönnetyt luvat
Hakemuksessa ilmoitettu käyttötarkoitus
Tietoja haettiin pääasiassa tieteelliseen tutkimukseen, aivan kuten edellisinä vuosina.
Tilastointi oli seuraavaksi yleisin käyttötarkoitus, mutta sen osuus jäi vain neljään prosenttiin.
Viranomaisen suunnittelu- ja selvitystehtäviin haettiin tietolupaa yhdessä hakemuksessa, opetukseen ei haettu aineistoja lainkaan.
Toisiolain mukaan kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, tietojohtamiseen ja sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisohjaukseen ja -valvontaan voi saada Findatasta vain tilastomuotoista tietoa.
Toisiolain mukainen käyttötarkoitus | 2022 kpl | 2022 osuus | 2021 kpl | 2021 osuus |
---|---|---|---|---|
Tieteellinen tutkimus | 257 | 95 % | 294 | 94 % |
Tilastointi | 10 | 4 % | 8 | 3 % |
Viranomaisen suunnittelu- ja selvitystehtävä | 1 | alle 1 % | 4 | 1 % |
Opetus | 0 | 0 % | 3 | 1 % |
Kehittämis- ja innovaatiotoiminta | 0 | 0 % | 3 | 1 % |
Tietojohtaminen | 2 | alle 1 % | 0 | 0 % |
Sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisohjaus ja -valvonta | 0 | 0 % | 0 | 0 % |
Yhteensä | 270 | 100 % | 312 | 100 % |
Haetuimmat rekisterinpitäjät ja organisaatiot
Kysyntä oli suurinta kansallisia rekistereitä kohtaan. Noin 90 prosentissa hakemuksista haettiin tietoja kolmen suosituimman rekisterinpitäjän – THL:n, Kelan ja/tai Tilastokeskuksen – rekistereistä.
Seuraavaksi haetuimpia olivat sairaanhoitopiirien ja Digi- ja väestötietoviraston aineistot. Kaikkiaan myönsimme viime vuonna uuden tietoluvan 56 eri rekisterinpitäjän aineistoihin.
Sija | Rekisterinpitäjä | Hakemusten määrä 2022 | Hakemusten määrä 2021 |
---|---|---|---|
1. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | 110 | 113 |
2. | Kela | 76 | 66 |
3. | Tilastokeskus | 64 | 51 |
4. | HUS | 43 | 27 |
5. | Digi- ja väestötietovirasto (DVV) | 42 | 29 |
6. | Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri (VSSHP) | 33 | 27 |
7. | Pirkanmaan sairaanhoitopiiri (PSHP) | 28 | 14 |
8. | Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri (PPSHP) | 23 | 8 |
9. | Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri (PSSHP) | 22 | 11 |
10. | Eläketurvakeskus (ETK) | 15 | 15 |
Hakijoiden tausta
Julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaiden osuudet pysyivät melko samana edellisvuoteen verrattuna.
Valtaosassa (71 %) hakemuksista päähakija oli edellisvuoden tapaan julkiselta sektorilta, yksityisen sektorin asiakkaiden osuus oli 26 %. Kolmannen sektorin osuus hakijoista oli hyvin pieni, noin 3 %.
Tilastoimme hakijoiden taustan päähakijan mukaan. Osa luvista on myönnetty hankkeille tai konsortioille, joissa on päähakijan lisäksi mukana myös muita sektoreita.
Hakija | 2022 kpl | 2022 osuus | 2021 kpl | 2021 osuus |
---|---|---|---|---|
Julkinen sektori | 192 | 71 % | 206 | 66 % |
Yksityinen sektori | 69 | 26 % | 91 | 29 % |
Kolmas sektori | 9 | 3 % | 14 | 5 % |
Aineistopyynnöt ja -toimitukset
Uutena ilmiönä vuonna 2022 oli suurten tekstimuotoisten aineistojen käsittelyn selkeä lisääntyminen. Tekstiaineistoja tuli esikäsiteltäväksi ja yhdisteltäväksi lukumääräisesti enemmän ja ne olivat myös laajempia kuin aiemmin.
Kun toisiolain edellytys tietoturvallisista käyttöympäristöstä astui voimaan 1.5.2022, uusia ympäristöjä auditoitiin nopealla tahdilla. Ryhdyimme toimimaan uusien käyttöympäristöjen palveluntarjoajien kanssa ja kehittämään mm. aineistojen tietoturvalliseen siirtoon liittyviä työkaluja.
Tulosaineistojen anonymiteetin varmistuksen volyymi kasvoi selkeästi. Vuonna 2022 varmistimme asiakkaiden tulosten anonymiteetin yhteensä 416 kertaa. 86 %:ssa tarkastuksista tulokset olivat hyväksyttävät sellaisenaan ja 13 %:ssa tarkastuksista tulosten sisällössä oli huomautettavaa. Tyypillisimpiä ongelmia olivat pienten frekvenssitietojen tai yksilötasoisen tiedon esittäminen.
Sote-tietojen aineistokuvaustyötä jatkettiin edellisvuosien tapaan tarjoamalla rekisterinpitäjille koulutuksia ja kehittämällä työkaluja, Aineistoeditoria ja Aineistokatalogia.
12 kpl/viikko
11 kpl/viikko
8 kpl/viikko
Noin 5 aineistoa/kokonaisuus
Kapseli®
Findatan tietoturvallisten Kapseli-käyttöympäristöjen määrä kasvoi viime vuoden aikana yli kaksinkertaiseksi.
Kapseleita oli käytössä vuoden 2022 lopussa 113 kpl, joihin oli rekisteröity 830 käyttäjää. Niiden käytöstä maksettiin 229 000 euroa, mikä on 153 000 euroa enemmän kuin vuonna 2021.
Uutena ilmiönä oli sellaisten aineistojen käsittelyn lisääntyminen Kapselissa, joihin on saatu lupa joltakin muulta viranomaiselta kuin Findatalta.
Konepaketti | 2022 kpl | 2022 osuus | 2021 kpl | 2022 osuus |
---|---|---|---|---|
Small | 40 | 35 % | 19 | 37 % |
Medium | 32 | 28 % | 15 | 29 % |
Large | 35 | 31 % | 17 | 33 % |
Extra large | 6 | 5 % | 1 | 2 % |
Yhteensä | 113 | 100 % | 52 | 100 % |
kustannusten jakautuminen
Sote-tietojen luvista ja aineistoista maksettiin Findatan kautta yhteensä noin 1,74 miljoonaa euroa vuonna 2022. Luku sisältää kaikki päätösmaksut uusista tietoluvista, muutosluvista ja tietopyynnöistä, Findatan aineiston käsittelymaksut sekä rekisterinpitäjien asiakkailta laskuttamat poimintakustannukset.
Asiakkailta peritystä maksuista keskimäärin 22 % muodostui Findatan päätösmaksusta ja aineiston käsittelyn kustannuksista. Käsittelykustannukset syntyvät rekisterinpitäjiltä koottujen aineistojen yhdistämisestä, pseudonymisoinnista tai anonymisoinnista ja toimittamisesta tietoturvalliseen käyttöympäristöön.
Vastaavasti keskimäärin 78 % asiakkaan maksamasta kokonaislaskusta muodostui rekisterinpitäjien veloittamista aineiston poimintakustannuksista.
Aineistonkäsittely 215 000 €
+ 186 000 euroa vuoteen 2021 verrattuna
+ 300 000 euroa vuoteen 2021 verrattuna
Findatan lupa- ja aineiston käsittelymaksut vs. rekisterinpitäjien poimintakulut vuonna 2022
Kymmenen eniten laskuttanutta rekisterinpitäjää vuonna 2022
Sija | Rekisterinpitäjä | Laskutettu summa (€) | Tietoluvat, joissa rekisterinpitäjän aineistoja (kpl) |
---|---|---|---|
1. | Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) | 292 509 | 38 |
2. | Kela | 267 759 | 66 |
3. | Pirkanmaan sairaanhoitopiiri (PSHP) | 198 523 | 24 |
4. | Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri (VSSHP) | 164 997 | 33 |
5. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | 137 190 | 79 |
6. | Digi- ja väestötietovirasto (DVV) | 106 767 | 30 |
7. | Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri (PSSHP) | 51 801 | 20 |
8. | Tilastokeskus | 18 425 | 53 |
9. | Työterveyslaitos (TTL) | 17 025 | 3 |
10. | Eläketurvakeskus (ETK) | 15 484 | 20 |
Yhteensä | 1 270 479 | 366 |
Viestintä ja sidosryhmät
Viime vuonna kehitimme verkkopalveluitamme kokonaisvaltaisesti. Julkaisimme findata.fi:stä uudelleen konseptoidun version ja muokkasimme asiointipalvelun sisältöjä asiakaslähtöisemmäksi. Samalla päivitimme Findatan visuaalisen ilmeen. Lisäksi toteutimme Kotimaisten kielten keskuksella kielenhuollon koko verkkosivustoon ja muihin asiakasohjeisiin, lomakkeisiin ja päätösdokumentteihin.
Verkkosivut
Alla olevat tiedot perustuvat niihin verkkosivukävijöihin, jotka ovat hyväksyneet sivuston evästeet.