Uppdaterad 31.07.2024

Ändringstillstånd

Du kan ansöka om ändringstillstånd på tidigare tillstånd som fortfarande är i kraft.

Bekanta dig även med huvudsidan Tillstånd innan du ansöker om ändringstillstånd, där hittar du nyttig information innan ansökan, för ansökan samt efter ansökan.

Allmänt om ändringstillstånd

Se var du kan ansöka om ändring genom ändringstillstånd. Läs mer Allmänt om ändringstillstånd

Vad kan du ansöka om med ändringstillstånd?

Läs när det räcker med ett ändringstillstånd och när du behöver en ny dataanvändningsansökan. Läs mer Vad kan du ansöka om med ändringstillstånd?

Logga in i e-tjänsten

Här hittar du information om hur du loggar in i e-tjänsten och hur du väljer ansökningsblankett. Läs mer Logga in i e-tjänsten

Anvisningar om hur du fyller i ändringsansökan

Se vad du ska uppge i ansökan. Läs mer Anvisningar om hur du fyller i ändringsansökan

Kostnadsinformation

Se uppdaterad prislista för ändringstillstånd. Läs mer Kostnadsinformation

Ansökningshjälp

Säkerställ rätt adress för ansökan för ändringstillstånd. Läs mer Ansökningshjälp

Tänk på dessa innan du skickar in din ansökan

Välj rätt typ av ansökan

Det finns olika typer av ansökningar för olika informationsbehov, välj:

  • Ansökan om dataanvändningstillstånd när du behöver material på individnivå
  • Begäran om uppgifter när du behöver statistiskt material

Ändringsansökan när du ansöker om ändring på ett gällande dataanvändningstillstånd

Beskriv och begränsa materialet

Definiera materialet som ska sökas på variabelnivån och andra principer för dataminimering. Använd Materialkatalogen och de personuppgiftsansvarigas rådgivningstjänster.

  • Var och hur hämtar jag målgruppen? Är begränsningen tillräckligt specifik?
  • Ska jag hämta jämförelsepersoner/släktingar? Hur definierar jag dem?
  • Från vilka register hämtas materialet?
  • Vilka variabler tas med i urvalet? 

Övrigt material som ska samköras

  • Är övrigt material beskrivet i ansökan?
  • Är tillståndet för övriga material i kraft eller pågår tillståndsprocessen?
Utred behörigheten

Findata ansvarar för ansökan och tillståndsbeslutet närhelst uppgifter samlas från personuppgiftsansvariga som omfattas av lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården. Den behöriga myndighetens bedömning måste därför beakta alla uppgifter som rör ansökan.

Findata beviljar i fortsättningen tillstånd för sekundär användning av social- och hälsouppgifter när

  • uppgifter kombineras från flera personuppgiftsansvariga
  • registeruppgifterna kommer från privata serviceanordnare inom social- och hälsovården eller
  • det är frågan om uppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Kontrollera i ansökningshjälpen till vilken myndighet du ska skicka ansökan: Ansökningshjälp

Allmänt om ändringstillstånd

Ansök om ändringstillstånd hos Findata när uppgifter samlas in från personuppgiftsansvariga som omfattas av lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården, eller om den personuppgiftsansvarige har överfört sin tillståndsbehörighet till Findata. Ändringstillstånd kan beviljas när materialets informationskällor och den undersökta gruppen av personer förblir oförändrade.

Ändringsansökan med bilagor är sekretessbelagt. Vid behov förmedlar vi nödvändiga uppgifter till personuppgiftsansvariga samt uppgifter om sökandens ansökan och sökandes kontaktuppgifter.

Myndighetsbeslut är i regel offentliga. Vi publicerar följande information om dataanvändningstillstånd som fått ett godkänt beslut på ändringstillstånd på vår webbplats:

  • beslutsdatum
  • tillståndets giltighetstid
  • tillståndshavare (organisation)
  • projektets namn (om det är klart)
  • ursprungliga tillståndsgivare
  • typ av ändring.

Denna offentliga information kan också delas på andra kommunikationskanaler förutom på webbplatsen.

Så här påskyndar du handläggningen av din ändringsansökan:

  1. Fyll i din ansökan noggrant.
  2. Bifoga alla tidigare dataanvändningstillståndbeslut till din ansökan.
  3. Bifoga alla tidigare sekretessavtal (NDA) till din ansökan. Varje person som behandlar materialet måste ha ett eget NDA.

Vad kan du ansöka om med ändringstillstånd?

Med ansökan om ändringstillstånd kan du söka följande ändringar:

En ansökan om ändring av datatillstånd kan användas för att

  • Förlänga tillståndets giltighetstiden
  • Ändra personer som har rätt att behandla material
  • Lägga till uppgifter (t.ex. variabler)
  • Förlänga den period under vilken uppgifter hämtas
  • Ändra personuppgiftsansvarig för uppgifter som överlåtits med dataanvändningstillstånd
  • Byta databehandlingsmiljön från Kapseli till en annan auditerad användningsmiljö
  • Utvidga behandlingen av uppgifter utanför EU/EES
  • Lägga till uppgifter som någon annan myndighet har beviljat tillstånd för med de uppgifter som omfattas av Findatas tillstånd

Det är inte möjligt att ansöka om en ändring i alla situationer. Du måste ansöka om ett nytt datatillstånd om:

  • uppgiftskällorna (registren) eller målgruppen ändras
  • uppföljningsåren läggs till i dataanvändningstillståndet som beviljas av någon annan aktör än Findata

Materialets driftmiljö

Material överlåts i regel alltid till Findatas datasäkra användningsmiljö Kapseli. Lagen om sekundär användning gör det dock möjligt att lämna ut uppgifter även till andra driftmiljöer om det är nödvändigt.

För ändringstillstånd gäller samma säkerhetskrav som nya datatillstånd. Undantag från detta är följande ändringar, som inte kräver att miljökraven uppfylls:

  • Ändring av personer som har rätt att behandla material
  • Ändring av personuppgiftsansvarig för material som överlåtits med dataanvändningstillstånd
  • Tillägg av andra uppgifter än sådana som omfattas av lagen om sekundär användning till materialet med avvikelse från Findatas tillstånd

Läs mer: Föreskrift om driftmiljöer

Valvira, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, för ett offentligt register över de verksamhetsmiljöer som anmälts till den som uppfyller kraven. Läs mer: Register över sekundära driftsmiljöer (valvira.fi)

Logga in i e-tjänsten

För att lämna in en ansökan om datatillstånd ska du logga in i vår e-tjänst (asiointi.findata.fi) med antingen Suomi.fi-identifikation eller Haka-inloggning. Mer information om inloggning finns på sidan  Logga in i tjänsten.

Logga alltid in med samma identifieringsmetoder så att du kan se vilka ansökningar du har skickat och vilka beslut som har fattats.

Du kan ansöka om dataanvändningstillstånd på finska, svenska eller engelska.

Efter inloggning

  1. Gå till fliken Lämna in ansökan
  2. Välj ”Dataanvändningstillstånd: material på individnivå” vid ”Välj en ny ansökningsblankett nedan” genom att trycka på ”Lägg till i korgen” till höger och fortsätt genom att trycka på ”Sök
  3. Fyll i ansökningsblanketten enligt anvisningarna nedan och skicka den till oss. Det går tyvärr inte att redigera ansökan efter att den har skickats in. Om du vill komplettera en inskickad ansökan ska du skicka e-post till adressen info@findata.fi och meddela ansökans identifikation (t.ex. 2022/53). Vi returnerar din ansökan för komplettering.

Se också:

Varför syns mitt beslut inte i e-tjänsten?

Kontrollera att du loggar in i tjänsten på samma sätt som när du skickar in ansökan.

Exempel: Om du har skickat ansökan som inloggad med Suomi.fi-koder, använd Suomi.fi-identifikation för att logga in. Om du däremot har använt Haka-inloggning ska du även i fortsättningen använda Haka-inloggning.

Om du fortfarande inte ser ansökningar eller beslut i tjänsten, kontakta Findatas rådgivning:

Varför syns inte en skickad ansökan i e-tjänsten?

Kontrollera att du loggar in i tjänsten på samma sätt som när du skickar in ansökan.

Exempel: Om du har skickat ansökan som inloggad med Suomi.fi-koder, använd Suomi.fi-identifikation för att logga in. Om du däremot har använt Haka-inloggning ska du även i fortsättningen använda Haka-inloggning.

Om din ansökan fortfarande inte syns i tjänsten, kontakta Findatas rådgivning:

Hur kan jag komplettera min ansökan?

Det går tyvärr inte att redigera ansökan på egen hand efter att den har skickats in.

Om du vill komplettera en inskickad ansökan ska du skicka e-post till adressen info@findata.fi och meddela ansökans identifikation (t.ex. 2022/53). Vi returnerar din ansökan till dig för komplettering.

Jag kan inte logga in i Kapseli, vad hjälper?

Kontrollera före inloggningen att ditt användarnamn är registrerat och färdigt att användas. Om du inte är säker på att ditt användarnamn är färdigt att användas, kontakta Findatas kontaktperson eller Kapselis rådgivning: kapseli@findata.fi

Så här loggar du in i kapseln:

  • Installera Duo Mobile i din mobil och aktivera den (utvecklare: Duo Security Inc.). Om du redan har installerat och aktiverat appen, gå till punkt 2.
    • Installation: Hämta Duo Mobile -appen i mobiltelefonens appbutik och installera den.
    • Aktivering: Ett aktiveringsmeddelande för Duo Mobil skickas automatiskt till de mobiltelefonnummer som angetts i samband med Kapseli. Appen aktiveras genom att klicka på länken i aktiveringsmeddelandet.
  • Logga in i Kapseli på adressen https://kapseli.findata.fi med hjälp av datorns webbläsare.
    • Välj i listan på inloggningssidan det identifieringssätt som angetts vid registreringen. Logga in via de mellanfaser som identifieringen kräver.
  • Välj den användarmiljö som du tänker använda. Om du endast använder en användarmiljö, gå till nästa punkt.
    • Efter valet övergår systemet till det andra skedet av identifieringen.
  • Det andra skedet av tvåfaktorsautentisering.
  • Logga in i användarmiljön.
  • Du får ett meddelande om inloggningsförsök till Duo Mobile. Din inloggning godkänns via Duo Mobil genom att välja ”Approve”.
Restriktioner

Identifieringen och därför göra en databegäran är för närvarande endast möjlig för personer med finsk personbeteckning. Om du inte har en finsk personbeteckning, be om ett identifieringsformulär från info@findata.fi. Mer information om personbeteckningen här.

Begäran om datatillstånd, begäran om ändringstillstånd och formulär för begäran om uppgifter har uppdaterats flera gånger. Tyvärr kan applikationer gjorda med gamla versioner inte kopieras till en ny applikation. Vi ber dig fylla i ett nytt ansökningsformulär.

Datum för serviceavbrott 2024:
  • 18.1.2024
  • 22.2.2024
  • 21.3.2024
  • 18.4.2024
  • 23.5.2024
  • 20.6.2024
  • 18.7.2024
  • 22.8.2024
  • 19.9.2024
  • 17.10.2024
  • 21.11.2024
  • 19.12.2024

Anvisningar om hur du fyller i ändringsansökan

1 Offentlig information om projektet

  • Projektets namn
    • Skriv projektets namn så att det inte innehåller sekretessbelagd information.
    • Projektnamnet för ett projekt som har beviljats ändringstillstånd publiceras på Findatas webbsida.
  • En kort beskrivning av projektet
    • Beskriv närmare vad undersökningen eller projektet handlar om och vad de ombedda uppgifterna används till. Skriv beskrivningen så att den inte innehåller sekretessbelagd information.
    • Den korta beskrivningen av syftet med dataanvändningen för ett projekt som har beviljats ändringstillstånd publiceras på Findatas webbsida.

2 Sökandes uppgifter

  • Tillståndssökande avser den personuppgiftsansvarige, dvs. den person eller organisation som anges i ansökan om datatillstånd och till vilken datatillståndet kommer att utfärdas. Ange kontaktpersonens uppgifter endast i avsnittet ’Kontaktpersonens uppgifter’.
  • Ange den sökandes organisationsnummer. Om den sökande är en privatperson, ange 123 i fältet. Om den sökande organisationen är belägen i ett annat EU/EES-land än Finland, ange det officiella register där organisationen är registrerad.
  • Ange vilken organisation eller person som är personuppgiftsansvarig för datamaterialet som lämnas in till projektet
    • En personuppgiftsansvarig enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) är en organisation eller individ som är personuppgiftsansvarig för det material som ska genereras.
    • Den personuppgiftsansvarige ska fastställa ändamålen och medlen för behandlingen av det material som ska genereras enligt beslutet om dataanvändningstillstånd. Den personuppgiftsansvarige eller en annan part som agerar på dennes vägnar kan ansöka om en ändring av tillståndet. Om sökanden agerar som personuppgiftsbiträde på uppdrag av personuppgiftsansvarig ska sökanden och den personuppgiftsansvarige ingå ett skriftligt avtal om behandling av personuppgifter som krävs enligt den allmänna dataskyddsförordningen.
    • Det kan finnas mer än en personuppgiftsansvarig och de personuppgiftsansvariga kan vara gemensamma personuppgiftsansvariga, i vilket fall de gemensamt ska definiera ändamålen och medlen för behandlingen av de uppgifter som ska genereras i enlighet med beslutet om dataanvändningstillstånd.
    • Om det gäller en gemensam personuppgiftsansvarighet, välj ’Annan instans’ och ange alla personuppgiftsansvariga i fältet för ytterligare information.

3 Kontaktpersonens uppgifter

  • Med kontaktperson avses den person som svarar på förfrågningar om ansökan. Kontaktpersonens uppgifter kan vidarebefordras till personuppgiftsansvarige under ansökningsbehandlingen om ändring i dataanvändningstillståndet leder ett urval och urvalet behövs ytterligare specificering.
  • Beskriv förhållandet mellan kontaktpersonen och den sökande instansen i ansökan. Förhållandet kan till exempel grunda sig på ett arbets- eller tjänsteförhållande. Kontaktpersonens uppgifter kan vidarebefordras till personuppgiftsansvarige under ansökningsbehandlingen om urvalet kräver ytterligare specificering.

4 Faktureringsuppgifter

  • Nätfakturering är alltid den primära metoden för fakturering. Ange den fakturerbara partens anslutning till projektet i applikationen. Vid behov kan det ologiska mellan sökanden oden som faktureras (t.ex. betalaren är inte sökanden) klargöras i avsnittet ’Mer information’.
  • Faktureringsuppgifter för finländska betalare:
    • Fråga vid behov om mera information av den egna organisationens ekonomiförvaltning.
    • Nätfaktureringsadresser kan också hämtas från webbplatsen verkkolaskuosoite.fi. Uppgifterna i nätfakturaadressregistret upprätthålls av finländska nätfakturaförmedlare.
    • Momsnumret bildas av FO-numret, t.ex. 1234567-8 genom att lägga till landskoden med två bokstäver FI i början av numret och tar bort bindestrecket: t.ex. FI12345678.
  • Faktureringsuppgifter för utländska betalare:
    • Om betalaren inte är finsk ska betalaren ha en Peppol-adress för e-faktureringen. Läs mer om Peppol (peppol.org).
    • Om betalaren inte har en Peppol-adress, skickas fakturan per post.

5 De tillstånd som ansökan gäller

  • Fyll i information enbart om de tillstånd som ansökan gäller. Du kan inte ansöka om ändring för tillstånd som inte är i kraft.
  • Du behöver inte fylla i information om för projektet beviljade tillstånd, ifall ansökan inte gäller dem. Om din ansökan om ändringstillstånd gäller kombinering av datamaterial som inte omfattas av lagen om sekundär användning, ska du beskriva materialet under punkt 7.
  • Ange utfärdarna av de ursprungliga datatillstånden. Du kan ange flera tillståndsutfärdare.

6 Syftet med användningen av uppgifter

  • Observera att användningsändamålet ska vara detsamma som i det ursprungliga tillståndet när du ansöker om ändring.

Klicka för att se mer information om olika användningssyften:

Vetenskaplig forskning

När användningsändamålet är vetenskaplig forskning ska du bifoga en uppdaterad forskningsplan till ansökan samt ansvars-/målorganisationens forskningstillstånd, om så krävs. Bifoga även ett utlåtande från den etiska kommittén om lagstiftningen och/eller forskningsupplägget kräver det.

Kriterier för vetenskaplig forskning (allmänt):

  • lämplig forskningsplan
  • ansvarsperson eller ansvarsgrupp
  • resultaten publiceras i vetenskapliga publikationer
  • forskningen skapar ny information.
Statistikföring

När användningsändamålet är statistik ska du ange i ansökan vilken aktör som ska genomföra statistiken och för vilket ändamål

Undervisning

När användningsändamålet är undervisning ska de sökta uppgifterna användas för att framställa undervisningsmaterial för undervisning av personal som behandlar kunduppgifter inom social- och hälsovården och av personer som studerar till en yrkesexamen inom social- och hälsovården. Obs! Identifierbara uppgifter får användas i undervisningssituationer endast om undervisningen inte kan hållas anonym på grund av att fallet i fråga är sällsynt, på grund av undervisningens natur eller av något annat motsvarande skäl. Undervisningspersonalen ska informera dem som följer undervisningen om den lagstadgade sekretessplikten och om sanktionerna för brott mot den.

Myndigheternas planerings- och utredningsuppgifter

Utgångspunkten är att myndigheters planerings- och utredningsuppgifter endast kan utföras av myndigheter. Om myndigheterna inte själva ansöker om dataanvändningstillstånd ska de vara personuppgiftsansvariga för materialet. I uppdragsförhållanden är uppdragstagaren då i princip personuppgiftsbiträdet.

7 Ändringar som du ansöker om

  • Ange vilken ändring eller vilka ändringar ansöker du om i gällande dataanvändningstillstånd
  • Ange vid behov den aktuella driftmiljön för uppgifterna. Analysen av uppgifterna är endast tillåten i granskade driftmiljöer som uppfyller kraven i lagen om sekundär användning och Findatas föreskrift.
    • Om du endast vill överföra ditt forskningsmaterial till Kapseli ska du beställa Kapseli från Findatas e-tjänst.
    • Om dina uppgifter överförs till Statistikcentralens Fiona-driftmiljö på grund av att uppgifterna kombineras med uppgifter som tillhandahålls av Statistikcentralen som statistikmyndighet, välj ’Kombinering av uppgifter som har beviljas tidigare med uppgifter som beviljas av Findata’ som ändringstillståndstyp. I det här fallet behöver du inte ansöka om en ändring ’Byte av driftmiljö’.
    • Om du ansöker om att få överföra dina uppgifter till Statistikcentralens driftmiljö Fiona av annan anledning och dina uppgifter inte kombineras med uppgifter som tillhandahålls av Statistikcentralen som statistikmyndighet, välj ’Byte av driftmiljö för personuppgiftsmaterialet till en annan miljö än Kapseli’.

8 Mer information och bilagor

  • Du kan specificera i detta avsnitt alla tidigare punkter i ansökan, till exempel fakturering.
  • Om du har diskuterat om ansökan på förhand med en anställd på Findata ska du uppge den anställdas namn här.
  • Bifoga inte material till ansökan.

9 Bekräftelse av information

  • Bekräfta de uppgifter som du har lämnats på ansökningsblanketten.
  • För tillståndsbeslutet tas en avgift ut enligt gällande avgiftsförordning. Se den aktuella prislistan på sidan Prislista.
  • Innan vi fattar beslut om ansökan måste du godkänna en högsta kostnadsuppskattning för kostnaderna för urval och förbehandling av uppgifterna om en ändring av urvals- eller behandlingsmiljön begärs.

Kostnadsinformation

Vi debiterar en beslutsavgift för ändringstillstånd enligt prislistan. Förutom beslutsavgiften debiterar vi vid behov en timbaserad avgift för Findatas materialbehandling.

Ändringstillstånd

AvgiftsklassKriterierPris
Mindre ändringMed ansökan söks följande ändringar:
– förlängning av tillståndets giltighetstid
– ändring av personer som har rätt att behandla material
– ändring av personuppgiftsansvarig för material som överlåtits med dataanvändningstillstånd
– byte av behandlingsmiljö för material
300,00 euro
Annan ändringMed ansökan söks en eller flera av följande ändringar:
– förlängning av uppföljningsåren för tillstånd som beviljats av Findata, när personerna som undersöks och uppgifterna som hämtas förblir desamma
– utvidgning av behandling av material till utanför EU/EES-området med avvikelse från tillstånd som beviljats
– tillägg av variabler i materialurvalet när urvalet redan har gjorts
– tillägg av andra uppgifter än sådana som omfattas av lagen om sekundär användning till materialet med avvikelse från det beviljade tillståndet.
600,00 euro
Ingen moms tas ut på tillståndsbeslut.

Ansökningshjälp

Välj de registeransvariga från vilka data ska hämtas

Ansök om tillstånd från den berörda personuppgiftsansvariga. Undantaget är de personuppgiftsansvariga som har överlåtit tillståndsbehörighet till Findata.

Findata ansvarar för ansökan och tillståndsbeslutet närhelst uppgifter samlas från personuppgiftsansvariga som omfattas av lagen om sekundär användning. Den behöriga myndighetens bedömning måste därför beakta alla uppgifter som rör ansökan.

Ansök om tillstånd från den berörda personuppgiftsansvariga.

Vi ansvarar för de dataanvändningstillstånd och ändringstillstånd som gäller uppgifter från Pensionskyddscentralen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och/eller Statistikcentralen, om ansökan utöver dem också gäller

  • uppgifter från en eller flera offentliga personuppgiftsansvariga som omfattas av lagen om sekundär användning (För Statistikcentralen behövs minst två andra organisationer, för PSC och MDB räcker det med en)
  • uppgifter från en eller flera privata social- eller hälsovårdstjänsteleverantörer, eller
  • uppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Ansök om tillstånd från Findata.

Findata ansvarar för behandlingen av dataanvändnings- och ändringsansökan och tillståndsbeslut om ansökan gäller:

  • uppgifter från flera offentliga personuppgiftsansvariga inom social- och hälsovården
  • registeruppgifter för en eller flera privata social- eller hälsovårdstjänsteleverantörer, eller
  • Kunduppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Ansök om tillstånd från Findata.

Regionförvaltningsverket har överlåtit sin tillståndsbehörighet till Findata.

Ansök om tillstånd från Findata.

Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira har överlåtit sin tillståndsbehörighet till Findata.

Ansök om tillstånd från Findata.

Institutet för hälsa och välfärd (THL) har överlåtit sin tillståndsbehörighet till Findata med undantag för

  • den interna tillståndsförvaltningen och
  • uppgifter som överförs till THL:s biobank.

Ansök tillstånd från Statistikcentralen och den berörda personuppgiftsansvariga. Undantaget är de personuppgiftsansvariga som har överlåtit tillståndsbehörighet till Findata

Findata ansvarar för behandlingen av dataanvändnings- och ändringsansökan och tillståndsbeslut om ansökan gäller:

  • uppgifter från flera offentliga personuppgiftsansvariga inom social- och hälsovården
  • registeruppgifter för en eller flera privata social- eller hälsovårdstjänsteleverantörer, eller
  • Kunduppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Ansök om tillstånd från Findata.

Findata ansvarar för behandlingen av dataanvändnings- och ändringsansökan och tillståndsbeslut om ansökan gäller:

  • uppgifter från flera offentliga personuppgiftsansvariga inom social- och hälsovården
  • registeruppgifter för en eller flera privata social- eller hälsovårdstjänsteleverantörer, eller
  • Kunduppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Välj en eller flera registeransvariga.