Dataanvändningstillstånd

Dataanvändningstillstånd är ett tidsbundet myndighetstillstånd för behandling av konfidentiellt personuppgiftsmaterial på individnivå.

Bekanta dig även med huvudsidan Tillstånd innan du ansöker om dataanvändningstillstånd, där hittar du nyttig information innan ansökan, för ansökan samt efter ansökan.

Allmänt om ansökan för dataanvändningstillstånd

Bekanta dig med de allmänna principerna för ansökan, t.ex. vad som är sekretessbelagt och vad som är offentliga uppgifter. Läs mer Allmänt om ansökan för dataanvändningstillstånd

Logga in i e-tjänsten

Här hittar du information om hur du loggar in i e-tjänsten och hur du väljer ansökningsblankett. Läs mer Logga in i e-tjänsten

Anvisning om hur du fyller i ansökan för dataanvändningstillstånd

Se anvisningarna i punkt 10 om hur du fyller i ansökan och kriterierna för en handläggbar ansökan. Läs mer Anvisning om hur du fyller i ansökan för dataanvändningstillstånd

Behandling av material

Läs mera om behandlingen av material efter beviljande av dataanvändningstillstånd. Läs mer Behandling av material

Kostnadsinformation

Se uppdaterad prislista för dataanvändningstillstånd. Läs mer Kostnadsinformation

Ansökningshjälp

Säkerställ rätt adress för ansökan för dataanvändningstillstånd. Läs mer Ansökningshjälp

Tänk på dessa innan du skickar in din ansökan

Välj rätt typ av ansökan

Det finns olika typer av ansökningar för olika informationsbehov, välj:

  • Ansökan om dataanvändningstillstånd när du behöver material på individnivå
  • Begäran om uppgifter när du behöver statistiskt material

Ändringsansökan när du ansöker om ändring på ett gällande dataanvändningstillstånd

Beskriv och begränsa materialet

Definiera materialet som ska sökas på variabelnivån och andra principer för dataminimering. Använd Materialkatalogen och de personuppgiftsansvarigas rådgivningstjänster.

  • Var och hur hämtar jag målgruppen? Är begränsningen tillräckligt specifik?
  • Ska jag hämta jämförelsepersoner/släktingar? Hur definierar jag dem?
  • Från vilka register hämtas materialet?
  • Vilka variabler tas med i urvalet? 

Övrigt material som ska samköras

  • Är övrigt material beskrivet i ansökan?
  • Är tillståndet för övriga material i kraft eller pågår tillståndsprocessen?
Utred behörigheten

Findata ansvarar för ansökan och tillståndsbeslutet närhelst uppgifter samlas från personuppgiftsansvariga som omfattas av lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården. Den behöriga myndighetens bedömning måste därför beakta alla uppgifter som rör ansökan.

Findata beviljar i fortsättningen tillstånd för sekundär användning av social- och hälsouppgifter när

  • uppgifter kombineras från flera personuppgiftsansvariga
  • registeruppgifterna kommer från privata serviceanordnare inom social- och hälsovården eller
  • det är frågan om uppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Kontrollera i ansökningshjälpen till vilken myndighet du ska skicka ansökan: Ansökningshjälp

Allmänt om ansökan för dataanvändningstillstånd

Ansökan för dataanvändningstillstånd med bilagor är sekretessbelagda. Vi förmedlar de nödvändiga uppgifterna för urvalet av materialet och bildandet av målgruppen till den personuppgiftsansvarige, samt uppgifter om den sökande instansen och den sökandes kontaktuppgifter.

Myndighetsbeslut är i regel offentliga. Vi publicerar följande information om projekt som fått ett godkänt dataanvändningstillstånd på vår webbplats:

  • beslutsdatum
  • tillståndets giltighetstid
  • tillståndshavare (organisation)
  • projektets namn
  • en kort beskrivning av uppgifternas användningsändamål
  • användningsändamål enligt lagen om sekundär användning.

Denna offentliga information kan också delas på andra kommunikationskanaler förutom på webbplatsen.

Efter beviljandet av dataanvändningstillståndet hämtas materialet av olika personuppgiftsansvariga och levereras på ett datasäkert sätt till Findata. Vi förbehandlar, pseudonymiserar samt vid behov kombinerar och anonymiserar materialet.

I praktiken tas alla direkta identifieringarna bort från uppgifterna och en pseudonym genereras som gör det möjligt att skilja olika personer från varandra och kombinera uppgifter på personnivå från olika filer.

Om du behöver uppgifter från bara en personuppgiftsansvarig inom den offentliga sektorn, kontakta den personuppgiftsansvarige direkt.

Behandling av ansökningar om dataanvändningstillstånd

Vi går igenom alla ansökningar om dataancändningstillstånd inom en vecka efter att de har kommit in och delar in dem i två grupper: ansökningar som kan behandlas och ansökningar som behöver kompletteras.

Ansökningar som kan behandlas har fyllts i med den information som är nödvändig för behandlingen. Dessa ansökningar går direkt till väntelistan. Vi skickar ett e-postmeddelande inom 10 arbetsdagar efter att du har skickat din ansökan om den är berättigad till behandling.

Ansökningar som kräver komplettering lämnas väntande på personlig vägledning, där vår expert kommer att kontakta sökanden och skicka en detaljerad kompletteringsbegäran och instruktioner.

Du kan använda instruktionerna och kriterierna nedan när du fyller i datatillståndsansökan, eller du kan personligen granska en ansökan du redan har skickat in innan vi kontaktar dig.

Om du vill komplettera en ansökan som redan är inskickad kan du be oss returnera din ansökan genom att skicka e-post på adressen info@findata.fi. Skriv ”Returnering av ansökan” i meddelanderubriken och diarienumret för din ansökan (t.ex. Returnering av ansökan THL/XXXX/14.0X.00/202X).

Logga in i e-tjänsten

För att lämna in en ansökan om datatillstånd ska du logga in i vår e-tjänst (asiointi.findata.fi) med antingen Suomi.fi-identifikation eller Haka-inloggning. Mer information om inloggning finns på sidan  Logga in i tjänsten.

Logga alltid in med samma identifieringsmetoder så att du kan se vilka ansökningar du har skickat och vilka beslut som har fattats.

Du kan ansöka om dataanvändningstillstånd på finska, svenska eller engelska.

Efter inloggning

  1. Gå till fliken Lämna in ansökan
  2. Välj ”Dataanvändningstillstånd: material på individnivå” vid ”Välj en ny ansökningsblankett nedan” genom att trycka på ”Lägg till i korgen” till höger och fortsätt genom att trycka på ”Sök
  3. Fyll i ansökningsblanketten enligt anvisningarna nedan och skicka den till oss. Det går tyvärr inte att redigera ansökan efter att den har skickats in. Om du vill komplettera en inskickad ansökan ska du skicka e-post till adressen info@findata.fi och meddela ansökans identifikation (t.ex. 2022/53). Vi returnerar din ansökan för komplettering.

Se också:

Varför syns mitt beslut inte i e-tjänsten?

Kontrollera att du loggar in i tjänsten på samma sätt som när du skickar in ansökan.

Exempel: Om du har skickat ansökan som inloggad med Suomi.fi-koder, använd Suomi.fi-identifikation för att logga in. Om du däremot har använt Haka-inloggning ska du även i fortsättningen använda Haka-inloggning.

Om du fortfarande inte ser ansökningar eller beslut i tjänsten, kontakta Findatas rådgivning:

Varför syns inte en skickad ansökan i e-tjänsten?

Kontrollera att du loggar in i tjänsten på samma sätt som när du skickar in ansökan.

Exempel: Om du har skickat ansökan som inloggad med Suomi.fi-koder, använd Suomi.fi-identifikation för att logga in. Om du däremot har använt Haka-inloggning ska du även i fortsättningen använda Haka-inloggning.

Om din ansökan fortfarande inte syns i tjänsten, kontakta Findatas rådgivning:

Hur kan jag komplettera min ansökan?

Det går tyvärr inte att redigera ansökan på egen hand efter att den har skickats in.

Om du vill komplettera en inskickad ansökan ska du skicka e-post till adressen info@findata.fi och meddela ansökans identifikation (t.ex. 2022/53). Vi returnerar din ansökan till dig för komplettering.

Jag kan inte logga in i Kapseli, vad hjälper?

Kontrollera före inloggningen att ditt användarnamn är registrerat och färdigt att användas. Om du inte är säker på att ditt användarnamn är färdigt att användas, kontakta Findatas kontaktperson eller Kapselis rådgivning: kapseli@findata.fi

Så här loggar du in i kapseln:

  • Installera Duo Mobile i din mobil och aktivera den (utvecklare: Duo Security Inc.). Om du redan har installerat och aktiverat appen, gå till punkt 2.
    • Installation: Hämta Duo Mobile -appen i mobiltelefonens appbutik och installera den.
    • Aktivering: Ett aktiveringsmeddelande för Duo Mobil skickas automatiskt till de mobiltelefonnummer som angetts i samband med Kapseli. Appen aktiveras genom att klicka på länken i aktiveringsmeddelandet.
  • Logga in i Kapseli på adressen https://kapseli.findata.fi med hjälp av datorns webbläsare.
    • Välj i listan på inloggningssidan det identifieringssätt som angetts vid registreringen. Logga in via de mellanfaser som identifieringen kräver.
  • Välj den användarmiljö som du tänker använda. Om du endast använder en användarmiljö, gå till nästa punkt.
    • Efter valet övergår systemet till det andra skedet av identifieringen.
  • Det andra skedet av tvåfaktorsautentisering.
  • Logga in i användarmiljön.
  • Du får ett meddelande om inloggningsförsök till Duo Mobile. Din inloggning godkänns via Duo Mobil genom att välja ”Approve”.
Restriktioner

Identifieringen och därför göra en databegäran är för närvarande endast möjlig för personer med finsk personbeteckning. Om du inte har en finsk personbeteckning, be om ett identifieringsformulär från info@findata.fi. Mer information om personbeteckningen här.

Begäran om datatillstånd, begäran om ändringstillstånd och formulär för begäran om uppgifter har uppdaterats flera gånger. Tyvärr kan applikationer gjorda med gamla versioner inte kopieras till en ny applikation. Vi ber dig fylla i ett nytt ansökningsformulär.

Datum för serviceavbrott 2024:
  • 18.1.2024
  • 22.2.2024
  • 21.3.2024
  • 18.4.2024
  • 23.5.2024
  • 20.6.2024
  • 18.7.2024
  • 22.8.2024
  • 19.9.2024
  • 17.10.2024
  • 21.11.2024
  • 19.12.2024

Anvisning om hur du fyller i ansökan för dataanvändningstillstånd

Ta hänsyn till dessa innan du fyller i ansökan:

Bekräfta möjligheten för urvalet från de personuppgiftsansvariga. Använd urvalsbeskrivningsblanketten.

Ladda ner urvalsbeskrivningsblanketten (Word-dokument, 52 KB)

Du behöver följande bilagor för att fylla i ansökan:

  • Ifylld urvalsbeskrivningsblankett
  • Sekretessmeddelande angående begärd information

Du kan även behöva följande bilagor för att fylla i ansökan:

  • Forskningsplan när syftet med dataanvändningen är vetenskaplig forskning
  • Organisationens forskningslov, när forskningen har krävt ett forskningslov från den ansvariga organisationen
  • Positiv etisk granskning när forskningen har krävt en etisk granskning
  • Beskrivning av urvalsmetoden för målgruppen (om nödvändigt)
  • Samtyckesblankett och informationsbrev som du har skickat till målgruppen, när målgruppen bildas baserat på samtycke
  • Tidigare tillstånd gällande målgruppen, kontroller eller anhöriga
  • Konsekvensbedömning (DPIA) när allmänna dataskyddsförordningen eller dataskyddslagen kräver att en konsekvensbedömning genomförs

1 Allmän information om projektet

  • Projektets namn
    • Projektnamnet för ett projekt som har beviljats datatillstånd publiceras på Findatas webbsida. Skriv projektnamnet så att det inte innehåller någon konfidentiell information.
  • En kort beskrivning av projektet
    • Ge en kort beskrivning av studien eller projektet och användningen av de begärda uppgifterna. Den korta beskrivningen av syftet med dataanvändningen för ett projekt som har beviljats datatillstånd publiceras på Findatas webbsida. Skriv beskrivningen så att den inte innehåller någon konfidentiell information.

2 Uppgifter om den som ansöker om tillstånd

  • Tillståndssökande avser den personuppgiftsansvarige, dvs. den person eller organisation som anges i ansökan om datatillstånd och till vilken datatillståndet kommer att utfärdas. Ange kontaktpersonens uppgifter endast i avsnittet ”Uppgifter om kontaktpersonen”.
  • Ange den sökandes organisationsnummer. Om den sökande är en privatperson, ange 123 i fältet. Om den sökande organisationen är belägen i ett annat EU/EES-land än Finland, ange det officiella register där organisationen är registrerad.

3 Uppgifter om kontaktpersonen

  • Med kontaktperson avses den person som agerar som sökandens kontaktperson i anslutning till ansökan och svarar på förfrågningar om ansökan. Kontaktpersonens uppgifter kan vidarebefordras till den personuppgiftsansvarige under handläggningen av en ansökan, om det behövs mer information för utdrag.
  • Beskriv förhållandet mellan kontaktpersonen och den sökande instansen i ansökan. Förhållandet kan till exempel grunda sig på ett arbets- eller tjänsteförhållande. Kontaktpersonens uppgifter kan vidarebefordras till personuppgiftsansvarige under ansökningsbehandlingen om urvalet kräver ytterligare specificering.

4 Faktureringsuppgifter

  • Nätfakturering är alltid den primära faktureringsmetoden. Ange fakturerande aktörens koppling till projektet i ansökan. Ologiska förhållanden mellan tillståndssökanden och faktueringsaktören (t.ex. betalaren är inte tillståndssökanden) kan vid behov klargöras i fältet Ytterligare information.
  • Faktureringsuppgifter för finländska betalare:
    • Fråga vid behov om mera information av den egna organisationens ekonomiförvaltning.
    • Nätfaktureringsadresser kan också hämtas från webbplatsen verkkolaskuosoite.fi. Uppgifterna i nätfakturaadressregistret upprätthålls av finländska nätfakturaförmedlare.
    • Momsnumret bildas av FO-numret, t.ex. 1234567-8 genom att lägga till landskoden med två bokstäver FI i början av numret och tar bort bindestrecket: t.ex. FI12345678.
  • Faktureringsuppgifter för utländska betalare:
    • Om betalaren inte är finsk ska betalaren ha en Peppol-adress för e-faktureringen. Läs mer om Peppol (peppol.org).
    • Om betalaren inte har en Peppol-adress, skickas fakturan per post.

Observera följande

  • Kontaktuppgifter och faktureringsuppgifter har fyllts i på ett korrekt sätt och stämmer överens med den information som lämnas på andra ställen i ansökan.
  • Oftast är den sökande en organisation. Om du ansöker om tillstånd som privatperson kan du lämna ytterligare information i fältet för ytterligare information i slutet av formuläret.

5 Syftet med användningen av uppgifter

  • Helhetsbilden av ansökan ska motsvara det angivna användningsändamålet enligt lagen om sekundär användning.
  • Det begärda datainnehållet ska motsvara syftet med behandlingen av personuppgifterna.
  • Som avhandling anses minst slutarbete för lägre högskoleexamen. Det reducerade beslutpriset för avhandlingen gäller endast för enskilda avhandlingar. Om en avhandling produceras som en del av ett större projekt eller om flera avhandlingar produceras i projektet är det inte fråga om en avhandling som avses i Findatas ansökan utan ett forskningsprojekt.

Klicka för att se mer information om olika användningssyften:

Vetenskaplig forskning

När användningsändamålet är vetenskaplig forskning ska du bifoga en uppdaterad forskningsplan till ansökan samt ansvars-/målorganisationens forskningstillstånd, om så krävs. Bifoga även ett utlåtande från den etiska kommittén om lagstiftningen och/eller forskningsupplägget kräver det.

Kriterier för vetenskaplig forskning (allmänt):

  • lämplig forskningsplan
  • ansvarsperson eller ansvarsgrupp
  • resultaten publiceras i vetenskapliga publikationer
  • forskningen skapar ny information.
Statistikföring

När användningsändamålet är statistik ska du ange i ansökan vilken aktör som ska genomföra statistiken och för vilket ändamål

Undervisning

När användningsändamålet är undervisning ska de sökta uppgifterna användas för att framställa undervisningsmaterial för undervisning av personal som behandlar kunduppgifter inom social- och hälsovården och av personer som studerar till en yrkesexamen inom social- och hälsovården. Obs! Identifierbara uppgifter får användas i undervisningssituationer endast om undervisningen inte kan hållas anonym på grund av att fallet i fråga är sällsynt, på grund av undervisningens natur eller av något annat motsvarande skäl. Undervisningspersonalen ska informera dem som följer undervisningen om den lagstadgade sekretessplikten och om sanktionerna för brott mot den.

Myndigheternas planerings- och utredningsuppgifter

Utgångspunkten är att myndigheters planerings- och utredningsuppgifter endast kan utföras av myndigheter. Om myndigheterna inte själva ansöker om dataanvändningstillstånd ska de vara personuppgiftsansvariga för materialet. I uppdragsförhållanden är uppdragstagaren då i princip personuppgiftsbiträdet.

Observera följande

  • Användningssyftet för uppgifterna motsvarar den information som anges på annat ställe i ansökan.
  • Nödvändiga bilagor har bifogats och de står inte i konflikt med varandra eller med annan information (t.ex. andra tillstånd, utlåtanden, forskningsplan och abstrakt).
  • Om det är fråga om ett examensarbete, söks tillstånd för endast ett examensarbete och nödvändiga uppgifter har lämnats.

6 Sammanställning av de uppgifter som omfattas av ansökan om datatillstånd

  • Det dataset som begärs i ansökan om datatillstånd ska beskrivas så att det klart framgår vilka dataset ansökan gäller. Detta kallas för urvalsbeskrivningen.
  • Urvalsbeskrivningen bör endast fokusera på den nödvändiga mängden personuppgifter, i enlighet med principen om uppgiftsminimering i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Ansökan ska motivera varför de begärda uppgifterna behövs för de ändamål som anges i ansökan.
  • Definiera urval med urvalsbeskrivningsblanketten (ladda ner Word-fil, 51,7 kb).
    • Fyll i en blankett per personuppgiftsansvarig. Släktingar och kontrollgrupper definieras också på blanketten.
    • Bifoga inte en befintlig målgrupp, kontrollgrupper, släktingar eller ifyllda samtyckesblanketter till ansökan.
  • Fyll i följande information på blanketten för beskrivning av uttaget avseende den slutliga betalaren av fakturan:
    • Namn
    • MOMS-ID
    • Land

6.1 Definition av urvalskriterierna för målgruppen

  • Med målgrupp avses i detta sammanhang personer vars uppgifter ska hämtas med stöd av det datatillstånd som tillämpas här.
  • I de flesta fall bildas målgruppen utifrån de urvalskriterier som beskrivs i ansökan från en personuppgiftsansvarig enligt lagen om sekundär användning. I så fall väljer du ”Målgruppen bildas enligt de urvalsvillkor som beskrivs nedan, baserat på det datatillstånd du ansöker om.”
  • Om målgruppen ska väljas från Findatas färdiga datauppsättning, välj ”Målgruppen bildas från Findatas färdig datamaterial.”
    • Ange i så fall Findata som personuppgiftsansvarig och namnet på dataset som register i ansökans tabell- och urvalsbeskrivningsblankett (t.ex. Findata and FinRegistry färdig dataset).
  • Om målgruppen redan har bildats, välj ”Målgruppen har bildats och tillståndssökanden eller någon annan lämnar in målgruppens personbeteckningar till Findata”.
    • Ange i ansökan med vilket datatillstånd målgruppen har bildats och om datatillståndet fortfarande gäller. Välj detta alternativ även när målgruppen bildas på basis av samtycke. Om tillståndet för målgruppen söks från annat håll och ansökan fortfarande är under granskning eller pågående, lämna tillgänglig information. Om du redan har tillstånd för en del av målgruppen och nu ansöker om att nya individer ska ingå, välj båda alternativen ovan.
    • Observera att ett forskningstillstånd som erhålls från en organisation i princip är ett tillstånd att bedriva forskning. Ett datatillstånd är däremot ett tillstånd att använda personuppgifter i forskningen. Om du är osäker ska du kontakta tillståndsmyndigheten.
  • Om målgruppens storlek inte är känd, kontakta de personuppgiftsansvariga och/eller uppskatta storleken snarare för stor än för liten.
  • Beskriv tydligt målgruppsbildningen i ansökan och avgränsa målgruppen utifrån användningsändamålet.
  • Fäst särskild uppmärksamhet på vilka register och enligt vilka kriterier målgruppen väljs ut. Till exempel kan en områdesbegränsning avse bostadsort, födelseort, arbetsort eller användningsort för tjänster.
  • Urvalet utförs enligt det urval som beskrivs i ansökan. Fel i beskrivningarna av kriterierna för mål- och referensgrupp påverkar materialets tillgänglighet avsevärt.

6.2 Definition av urvalskriterier för kontroller och anhöriga

  • Beskriv urvalet av kontroller så tydligt som möjligt.
    • Ange från vilka register urvalet görs och vilka kriterier som ligger till grund för identifieringen av kontrollerna.
  • Ange hur många kontroller som tas ut per försöksperson och definiera matchningskriterierna så exakt som möjligt.
  • Om släktingar tas fram för målgruppen ska urvalet av släktingar beskrivas tydligt. I ansökan ska det anges från vilka register extraktionen görs och vilka kriterier som ligger till grund för identifieringen av släktingarna. Vid behov ska relationen specificeras (t.ex. biologiska föräldrar kontra adoptivföräldrar).
  • Om kontroll- och/eller släkturvalet görs från Findatas färdiga dataset, ange Findata som personuppgiftsansvarig och namnet på datasetet som register i formuläret för urvalsbeskrivning.
    • Observera att Findata kommer separat att bedöma om det är möjligt att genomföra kontrolluttaget.
  • Bifoga inte uppgifter till ansökan. När datatillståndet har beviljats ger vi separata anvisningar om hur uppgifterna ska levereras på ett säkert sätt. Instruktioner finns också på sidan Skicka data till Findata.

6.3 Urvalsbeskrivning

  • I det här avsnittet frågar vi vilka uppgifter som kommer att hämtas för målgruppen och under hur lång tid. Beskriv uppgifterna tydligt och inkludera endast den nödvändiga mängden personuppgifter.
  • För att bevilja tillstånd behöver vi en registerspecifik lista med variabler för alla begärda uppgifter och den tidsperiod från vilken uppgifterna kommer att hämtas.
    • Om urvalet sker i flera steg ska du också beskriva i vilken ordning det ska ske.
    • Din ansökan kan inte behandlas förrän en variabel-specifik beskrivning har lämnats in för varje register som nämns i ansökan.
    • Om du behöver ålders- eller könsrelaterade uppgifter ska du också nämna dem och det register som uppgifterna hämtas från.
  • Om uppgifterna hämtas från Findatas färdiga dataset, ange Findata som personuppgiftsansvarig och namnet på datasetet som register i formuläret för beskrivning av tabellen och urvalet.
    • Ange också namnet på datauppsättningen i registerkolumnen (t.ex. Vaccinationer från FinRegistrys färdiga datauppsättning).
  • Ange detaljerad variabelinformation på urvalsbeskrivningsblanketten, inklusive för eventuella kontroll- och relativval. Ladda ner urvalsbeskrivningsblanketten här (Word-fil, 51,7 kb) och fyll i det enligt instruktionerna.
  • Kontakta de personuppgiftsansvariga direkt och gå igenom beskrivningen av urvalet med dem innan du skickar in ansökan till Findata.
    • Den personuppgiftsansvarige kommer också att ge en uppskattning av kostnaderna för urvalet.
    • Observera att även om du inte får kostnadsberäkningar från de personuppgiftsansvariga i förväg kan du ändå skicka din ansökan och urvalsbeskrivningsblankett till Findata.
  • Om det finns flera målgrupper eller om ansökan begär urval av uppgifter för kontroller och/eller släktingar utöver den huvudsakliga målgruppen, ange vilka uppgifter som ska tas ut för varje grupp.
  • Om du vill kombinera andra uppgifter med den information som efterfrågas i ansökan ska du inte beskriva dem här, utan i nästa avsnitt 7 Andra uppgifter som ska samköras.

Observera följande

  • Bifoga urvalsbeskrivningblanketterna till ansökan, där du har beskrivit den begärda informationen på variabelnivå. Kom ihåg att för THL:s register måste de tekniska variabelnamnen anges.
  • Se att variabelinformationen motsvarar den som finns i Materialkatalogen (aineistokatalogi.fi) eller i andra registeransvarigas variabelbeskrivningar.
  • Om ansökan begär urval av uppgifter inte bara för den huvudsakliga målgruppen utan även för kontroller och/eller släktingar, ange tydligt i ansökan vilka uppgifter som ska väljas ut för varje grupp.
  • Ange i vilken ordning urvalet av uppgifter ska göras. Kontrollera vid behov med den personuppgiftsansvarige för att fastställa den tidsperiod från vilken urvalet kan göras.

7 Övrigt material som ska kombineras

  • Det är möjligt att kombinera andra uppgifter, till exempel uppgifter som du har eller uppgifter som erhållits från andra källor, med de registeruppgifter som begärs i ansökan om datatillstånd.
    • Ange alla dataset som kommer att kombineras med de registeruppgifter som för närvarande begärs från Findata. Vi behöver denna information för att bedöma arbetsbelastningen för databehandling och för att göra en kostnadsberäkning.
    • Beskriv de dataseten som ska kombineras och deras källor individuellt. Ange om de kombinerade dataseten är i strukturerad form eller t.ex. bild- eller textdata och för vilken målgrupp dataseten har skapats.
    • Beskriv i tabellen i kolumnen Data på ett fritt formulerat sätt, t.ex. ”målgrupp / data som erhållits med FPA:s/Hälsovårdsdistriktets datatillstånd / enkätdata”.
  • Observera att datatillstånden för de dataset som ska kombineras ska ha beviljats för samma projekt och vara i kraft vid tidpunkten för databehandlingen.
    • Om du planerar att ansöka om tillstånd från andra myndigheter men ännu inte har ansökt, ange detta i avsnittet ”Andra pågående eller kommande tillståndsansökningar”.
  • Om målgruppen finns i Findata och är definierad utifrån ett annat tillstånd, välj ”Ja” på frågan ”Kommer de uppgifter ni ansöker om från Findata även att kombineras med uppgifter som ni redan har fått eller uppgifter från andra källor?”
    • Om uppgifterna samlades in med samtycke, bifoga en mall för samtyckesblanketterna för målgruppen i avsnitt 6.1. Bifoga inte ifyllda samtyckesblanketter.
  • Om du vill ge mer information om andra dataset eller om det finns några särskilda överväganden som rör dataseten, ange detta i avsnittet med ytterligare information. Om det inte är möjligt att ge exakt information i tabellen, gör en uppskattning på den högre sidan.
  • Notera! Bifoga inte data till denna ansökan. När datatillståndet har beviljats kommer Findata att tillhandahålla instruktioner om hur datan ska levereras på ett säkert sätt.

8 Behandling av material

  • Uppgifter på individnivå behandlas i en säker behandlingsmiljö i enlighet med lagen om sekundär användning, i första hand i pseudonymiserad form. Uppgifterna levereras till den säkra miljön som en CSV-fil (semikolon som avgränsare, UTF-8-kodning).
  • Uppgifterna levereras i princip till Kapseli, som är en säker miljö som tillhandahålls av Findata. Om du vill behandla uppgifterna i en annan säker miljö ska du motivera varför det är nödvändigt för projektet. Övriga tjänsteleverantörers skyddade miljöer finns i Toini-registret som upprätthålls av Valvira. Läs mer på Valviras webbplats: Register över sekundära driftmiljöer (valvira.fi).
    • Använd det officiella namnet på miljön, som finns i Toini-registret.
    • Observera att om uppgifterna behöver lagras efter analysen måste datatillståndet vara giltigt och lagring är endast möjlig i en säker miljö.
      • Om t.ex. dataanvändningsperioden är till och med den 31 december 2027 och lagring behövs i fem år efter det, kommer tillståndet att beviljas till och med den 31 december 2032. Om uppgifterna behöver analyseras eller lagras efter denna period ska du ansöka om en ändring av datatillståndet.
  • Findata behåller pseudonymiseringsnyckeln och de urvalskriterier och den dokumentation som används för att skapa datauppsättningen så att uppgifterna kan reproduceras vid behov. Behåll det ursprungliga datatillståndets diarienummer.
  • Observera att behandling av personuppgifter från utlandet utgör dataöverföring, även om uppgifterna finns i en miljö med fjärråtkomst. Läs mer om grunderna för överföring och överföring av personuppgifter på dataombudsmannens webbplats (tietosuoja.fi). Vid behov kan du kontakta dataskyddsombudet i din organisation.

9 Plan för användning av uppgifter

  • Med personuppgiftsansvarig avses i detta sammanhang en organisation eller en enskild person enligt EUs allmänna dataskyddsförordning (GDPR) som, på grundval av beslutet om datatillstånd, är personuppgiftsansvarig för det dataset som ska skapas och som bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av uppgifterna
    • Datatillståndet kan sökas av den personuppgiftsansvarige eller av en annan enhet för den personuppgiftsansvariges räkning. Om en enhet ansöker om tillstånd för den personuppgiftsansvariges räkning och agerar som personuppgiftsbiträde för den personuppgiftsansvariges räkning, måste ett skriftligt avtal om databehandling ingås mellan personuppgiftsbiträdet och den personuppgiftsansvarige i enlighet med GDPR.
    • Det kan finnas fler än en personuppgiftsansvarig, och personuppgiftsansvariga kan vara gemensamt personuppgiftsansvariga, i vilket fall de gemensamt bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av det dataset som skapas genom beslutet om datatillstånd.
    • Om det rör sig om gemensamt personuppgiftsansvar, välj ”Tredje part” och ange alla personuppgiftsansvariga i fältet för ytterligare information.
  • Ange alla personer som kommer att behandla uppgifterna och den organisation de företräder. Ingen annan information behövs.
    • Separera individerna med semikolon: ”Person 1, organisation; Person 2, organisation; etc.”
    • Om det rör sig om gemensamt personuppgiftsansvar, välj ”Tredje part” och ange alla personuppgiftsansvariga i fältet för ytterligare information.
  • Beskriv kortfattat hur principen om uppgiftsminimering enligt GDPR har beaktats.
    • Personuppgifter ska vara adekvata, relevanta och begränsade till vad som är nödvändigt med hänsyn till de ändamål för vilka de behandlas.
  • Förklara hur informationsskyldigheten gentemot de registrerade (målgruppen) har uppfyllts.
    • Bifoga integritetsmeddelandet eller motsvarande dokument som används för informationsändamål. Om integritetsmeddelandet finns tillgängligt online, ange webbadressen.
  • Om det enligt dataskyddsförordningen eller dataskyddslagen krävs en konsekvensbedömning avseende dataskydd (DPIA), bifoga den till ansökan.
  • Bifoga vid behov forskningstillståndet och/eller ett positivt etiskt utlåtande till ansökan.
  • Ange den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter för de uppgifter som erhållits från Findata och eventuella andra uppgifter.
  • När det gäller särskilda kategorier av personuppgifter bör man notera att nästan alla uppgifter som omfattas av Findatas tillståndsmyndighet är särskilda kategorier av personuppgifter. Behandlingen av särskilda kategorier av personuppgifter kräver en rättslig grund enligt dataskyddsförordningen.

10 Ytterligare information och bilagor

  • Lista alla finansieringskällor under frågan om projektfinansiering. Finansieringskällorna inverkar på beslutet om datatillståndsavgiften.
    • Avgiften för dataanvändningstillstånd är lägre om den sökande har sitt verksamhetsställe i Finland eller i ett annat EU- eller EES-land och om forskningen är forskningsbaserad och finansieras utan extern finansiering eller med finansiering från en enhet inom den offentliga hälso- och sjukvården, ett universitet, en forskningsinstitution eller någon annan offentlig eller icke-vinstdrivande sammanslutning.
  • Du kan specificera i detta avsnitt alla tidigare punkter i ansökan, till exempel fakturering.
  • Bifoga här alla bilagor som ska beaktas i ansökningsprocessen och som inte har någon annan plats i ansökningsformuläret. Bifoga inte data till ansökan. Bifoga inte material till ansökan.
  • Om du har diskuterat om ansökan på förhand med en anställd på Findata ska du uppge den anställdas namn.

11 Bekräftelse av information

  • Bekräfta de uppgifter som du har lämnats på ansökningsblanketten.
  • För tillståndsbeslutet tas en avgift ut enligt gällande avgiftsförordning. De slutliga kostnaderna beror också på den personuppgiftsansvariges kostnader för urvalet av uppgifter och på den tid Findata lägger ner på att bearbeta materialet. Se den aktuella prislistan på sidan Prislista.

Observera följande

  • Se till att all efterfrågad information i ansökan har fyllts i och att bilagorna har laddats upp. Om du inte har exakt information om vissa aspekter, ge din bästa uppskattning eller beskriv kortfattat bakgrundsinformation i fälten för ytterligare information.
  • Om det behövs kan du rådfråga din organisations dataskyddsombud eller forskningstjänster. Kom ihåg att personuppgiftsansvariga tillhandahåller rådgivningstjänster om innehållet i sina dataset.
  • Om du behöver komplettera din inlämnade ansökan kan du begära att vi skickar tillbaka ansökan för komplettering. Skicka ett e-postmeddelande med rubriken ”Komplettering av ansökan” till info@findata.fi och ange ansökans ID i meddelandefältet.

Innan vi fattar ett beslut om ansökan måste du som sökande godkänna den maximala kostnadsberäkningen för kostnaderna för uppgifternas urval och förbehandling.

Behandling av material efter beviljat dataanvändningstillstånd

Efter beviljandet av dataanvändningstillståndet plockas kundens uppgifter av olika personuppgiftsansvariga och levereras på ett datasäkert sätt till Findata.

Vid Findata förbehandlas och pseudonymiseras dessa material som samlats in från personuppgiftsansvariga och vid behov samkörs och anonymiseras de. I praktiken tas de direkta identifieringarna bort från uppgifterna och samtidigt genereras en pseudonym som gör det möjligt att skilja olika personer från varandra och kombinera uppgifter på personnivå från olika filer.

Samkörningen av uppgifter avser endast en samkörning med personbeteckning och genomförs endast då samkörningen inte kräver till exempel harmonisering av klassificeringarna.

Efter behandlingen av materialet överförs materialet till kunden för behandling i en datasäker driftsmiljö.

Kostnadsinformation

Vi debiterar en beslutsavgift för dataanvändningstillstånd enligt prislistan. Förutom beslutsavgiften debiterar vi en timbaserad avgift för Findatas materialbehandling.

Det totala priset påverkas även av e personuppgiftsansvarigas kostnader för urval och leverans av material enligt varje personuppgiftsansvarigs egna bestämmelser

Materialet överförs för analys i första hand alltid till Findatas driftsmiljö Kapseli som även är avgiftbelagd. Mer information på sidan Kapseli.

Dataanvändningstillstånd

AvgiftsklassKriterierPris
Dataanvändningstillstånd för lärdomsprovAnsökan gäller produktion av ett lärdomsprov.

Om projektet producerar flera lärdomsprov eller andra resultat som inte anknyter till lärdomsprovet är det fråga om ett normalt eller omfattande dataanvändningstillstånd.
250,00 euro
Smal dataanvändningstillståndBehandlingen av ansökan tar mindre än 7 timmar och den sökandes verksamhetsställe är ett EU- eller EES-land. Till exempel nya forskningsfrågor utan förändringar i materialet.300,00 euro
Normalt dataanvändningstillståndAnsökan gäller material från 115 personuppgiftsansvariga och sökandens verksamhetsställe i ett EU- eller EES-land.

Om urvalsbeskrivningen redigeras på sökandens initiativ mitt under behandlingen av ansökan efter att kostnadskalkylerna har erhållits eller behandlingen av någon annan orsak tar över 14 timmar, är det fråga om ett omfattande dataanvändningstillstånd, se nedan.
1 400,00 euro
Normalt dataanvändningstillstånd för forskningsdriven forskningTillståndet gäller för sökanden vars verksamhetsplats är i Finland eller ett annat EU- eller EES-land, med en behandlingstid på 7 timmar eller mer men mindre än 14 timmar.

Det gäller forskning som bedrivs utan extern finansiering eller med finansiering från en offentlig hälsoenhet, universitet, forskningsinstitut eller annan offentlig eller ideell förening. Ansökan måste åtföljas av en förklaring om hur forskningen kommer att finansieras.
700,00 euro
Omfattande dataanvändningstillståndEtt omfattande dataanvändningstillstånd kan behövas till exempel om:
– Ansökan gäller mer än 15 registeransvarigas material
– Urvalsbeskrivningen redigeras på den sökandes initiativ mitt under behandlingen av ansökan efter att man fått kostnadsberäkningarna, det vill säga det behövs fler än en kostnadskalkylrunda från en eller flera personuppgiftsansvariga.
2 000,00 euro

Omfattande dataanvändningstillstånd för forskningsdriven forskning
Tillståndet gäller för sökanden vars verksamhetsplats är i Finland eller ett annat EU- eller EES-land, med en behandlingstid på 14 timmar eller mer. Det gäller forskning som bedrivs utan extern finansiering eller med finansiering från en offentlig hälsoenhet, universitet, forskningsinstitut eller annan offentlig eller ideell förening. Ansökan måste åtföljas av en förklaring om hur forskningen kommer att finansieras.1 000,00 euro
Dataanvändningstillstånd för verksamhet utanför EU eller EES-områdetTillståndet gäller för sökanden vars verksamhetsplats är i ett land utanför EU eller EES.3 000,00 euro
Ingen moms tas ut på tillståndsbeslut.
AvgiftsklassKriterierPris
Dataanvändningstillstånd för lärdomsprovAnsökan gäller produktion av ett lärdomsprov.

Om projektet producerar flera lärdomsprov eller andra resultat som inte anknyter till lärdomsprovet är det fråga om ett normalt eller omfattande dataanvändningstillstånd.
250,00 euro
Smal dataanvändningstillståndBehandlingen av ansökan tar mindre än 7 timmar och den sökandes verksamhetsställe är ett EU- eller EES-land. Till exempel nya forskningsfrågor utan förändringar i materialet.300,00 euro
Normalt dataanvändningstillståndAnsökan gäller material från 115 personuppgiftsansvariga och sökandens verksamhetsställe i ett EU- eller EES-land.

Om urvalsbeskrivningen redigeras på sökandens initiativ mitt under behandlingen av ansökan efter att kostnadskalkylerna har erhållits eller behandlingen av någon annan orsak tar över 14 timmar, är det fråga om ett omfattande dataanvändningstillstånd, se nedan.
1 400,00 euro
Normalt dataanvändningstillstånd för forskningsdriven forskningTillståndet gäller för sökanden vars verksamhetsplats är i Finland eller ett annat EU- eller EES-land, med en behandlingstid på 7 timmar eller mer men mindre än 14 timmar.

Det gäller forskning som bedrivs utan extern finansiering eller med finansiering från en offentlig hälsoenhet, universitet, forskningsinstitut eller annan offentlig eller ideell förening. Ansökan måste åtföljas av en förklaring om hur forskningen kommer att finansieras.
700,00 euro
Omfattande dataanvändningstillståndEtt omfattande dataanvändningstillstånd kan behövas till exempel om:
– Ansökan gäller mer än 15 registeransvarigas material
– Urvalsbeskrivningen redigeras på den sökandes initiativ mitt under behandlingen av ansökan efter att man fått kostnadsberäkningarna, det vill säga det behövs fler än en kostnadskalkylrunda från en eller flera personuppgiftsansvariga.
2 000,00 euro

Omfattande dataanvändningstillstånd för forskningsdriven forskning
Tillståndet gäller för sökanden vars verksamhetsplats är i Finland eller ett annat EU- eller EES-land, med en behandlingstid på 14 timmar eller mer. Det gäller forskning som bedrivs utan extern finansiering eller med finansiering från en offentlig hälsoenhet, universitet, forskningsinstitut eller annan offentlig eller ideell förening. Ansökan måste åtföljas av en förklaring om hur forskningen kommer att finansieras.1 000,00 euro
Dataanvändningstillstånd för verksamhet utanför EU eller EES-områdetTillståndet gäller för sökanden vars verksamhetsplats är i ett land utanför EU eller EES.3 000,00 euro
Ingen moms tas ut på tillståndsbeslut.

Findatas timbaserade avgifter

AvgiftsklassKriterierPris
Behandling av materialTimbaserad avgift för sammanställning, förbehandling, pseudonymisering och/eller anonymisering av uppgifter. Minsta fakturering en timme.147,00 euro/timme
Kostnader för behandling av en ansökan som förfallerOm ansökan om dataanvändningstillstånd eller begäran om information återkallas eller inte kompletteras efter att behandlingen har inletts, debiterar vi en andel som motsvarar den utförda arbetsmängden.88,00 euro/timme
Timbetalningar är offentligrättsliga tjänster som inte är momspliktiga.

Ansökningshjälp

Välj de registeransvariga från vilka data ska hämtas

Ansök om tillstånd från den berörda personuppgiftsansvariga. Undantaget är de personuppgiftsansvariga som har överlåtit tillståndsbehörighet till Findata.

Findata ansvarar för ansökan och tillståndsbeslutet närhelst uppgifter samlas från personuppgiftsansvariga som omfattas av lagen om sekundär användning. Den behöriga myndighetens bedömning måste därför beakta alla uppgifter som rör ansökan.

Ansök om tillstånd från den berörda personuppgiftsansvariga.

Vi ansvarar för de dataanvändningstillstånd och ändringstillstånd som gäller uppgifter från Pensionskyddscentralen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och/eller Statistikcentralen, om ansökan utöver dem också gäller

  • uppgifter från en eller flera offentliga personuppgiftsansvariga som omfattas av lagen om sekundär användning (För Statistikcentralen behövs minst två andra organisationer, för PSC och MDB räcker det med en)
  • uppgifter från en eller flera privata social- eller hälsovårdstjänsteleverantörer, eller
  • uppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Ansök om tillstånd från Findata.

Findata ansvarar för behandlingen av dataanvändnings- och ändringsansökan och tillståndsbeslut om ansökan gäller:

  • uppgifter från flera offentliga personuppgiftsansvariga inom social- och hälsovården
  • registeruppgifter för en eller flera privata social- eller hälsovårdstjänsteleverantörer, eller
  • Kunduppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Ansök om tillstånd från Findata.

Regionförvaltningsverket har överlåtit sin tillståndsbehörighet till Findata.

Ansök om tillstånd från Findata.

Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira har överlåtit sin tillståndsbehörighet till Findata.

Ansök om tillstånd från Findata.

Institutet för hälsa och välfärd (THL) har överlåtit sin tillståndsbehörighet till Findata med undantag för

  • den interna tillståndsförvaltningen och
  • uppgifter som överförs till THL:s biobank.

Ansök tillstånd från Statistikcentralen och den berörda personuppgiftsansvariga. Undantaget är de personuppgiftsansvariga som har överlåtit tillståndsbehörighet till Findata

Findata ansvarar för behandlingen av dataanvändnings- och ändringsansökan och tillståndsbeslut om ansökan gäller:

  • uppgifter från flera offentliga personuppgiftsansvariga inom social- och hälsovården
  • registeruppgifter för en eller flera privata social- eller hälsovårdstjänsteleverantörer, eller
  • Kunduppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Ansök om tillstånd från Findata.

Findata ansvarar för behandlingen av dataanvändnings- och ändringsansökan och tillståndsbeslut om ansökan gäller:

  • uppgifter från flera offentliga personuppgiftsansvariga inom social- och hälsovården
  • registeruppgifter för en eller flera privata social- eller hälsovårdstjänsteleverantörer, eller
  • Kunduppgifter som har registrerats i Kanta-tjänsterna.

Välj en eller flera registeransvariga.