Vuosikatsaus 2024

Viisi vuotta toimintaa takana

Vuonna 2024 juhlimme Findatan viisivuotista taivalta. Näiden viiden vuoden aikana olemme kehittäneet Suomen toisiokäytön palveluita, parantaen sekä sote-aineistojen saatavuutta että tietoturvaa. Viime vuoden loppuun mennessä olimme vastaanottaneet yhteensä 1 521 hakemusta ja tehneet 1 418 päätöstä.

Päivittäisen työn ohella valmistauduimme vuonna 2024 aktiivisesti European Health Data Space -asetukseen (EHDS), joka avaa uusia mahdollisuuksia terveystietojen hyödyntämiseen TKI-toiminnassa. Suomi on tässä kehityksessä etulyöntiasemassa, sillä meillä on jo yli viiden vuoden kokemus sote-tietojen toisiokäytön yhden luukun mallista.

Olemme yhdessä rekisterinpitäjien ja muiden yhteistyökumppanien kanssa kehittäneet merkittävän infrastruktuurin tietojen käsittelyyn ja lupakäytäntöihin. Suomessa toimii jo kymmenen toisiolain mukaista tietoturvallista käyttöympäristöä, joissa on yhteensä noin 5 000 käyttäjää ja 1 100 käynnissä olevaa tutkimushanketta.

Suomea pidetäänkin toisiokäytön edelläkävijänä, ja meitä on käytetty esimerkkinä muille EU-maille. Findata toimi vuonna 2024 EHDS:n tulevien tietolupaviranomaisten Community of Practice -yhteistyöryhmän puheenjohtajana ja osallistuimme aktiivisesti yhteisten toimintatapojen kehittämiseen muun muassa Euroopan komission TEHDAS-hankkeessa ja yhteispohjoismaisessa VALO-hankkeessa.

Suomella on hyvät edellytykset olla suunnannäyttäjä myös EHDS:n käyttöönotossa. FinHITS-hankkeen myötä vahvistamme toisiokäytön ICT-infrastruktuuria ja palveluita, jotta olemme valmiina liittymään sujuvasti eurooppalaiseen terveystietoalueeseen.

Tietosuojaan ja omien tietojen hallintaan liittyvät kysymykset ovat nousseet yhä tärkeämmiksi. Viime kädessä kyse on tasapainon hakemisesta kansalaisten yksityisyyden suojan ja terveystietojen vapaan tutkimuskäytön välillä.

– Johanna Seppänen, FT, johtaja

EU-kehityksen rinnalla myös kansallisen toisiolain uudistaminen käynnistyi viime vuonna. Olemme tuoneet esiin näkemyksemme lain kehittämistarpeista ja korostaneet sääntelyn selkeyttämisen tärkeyttä. Erityisesti on varmistettava lupaviranomaisen toiminnan riippumattomuus ja puolueettomuus sekä parannettava yksilötason tietojen käyttömahdollisuuksia.

Tietosuojaan ja omien tietojen hallintaan liittyvät kysymykset ovat nousseet yhä tärkeämmiksi. Viime kädessä kyse on tasapainon löytämisestä kansalaisten yksityisyyden suojan ja terveystietojen vapaan tutkimuskäytön välillä. Avoin ja faktoihin perustuva keskustelu on keskeistä yhteisten pelisääntöjen luomisessa.

Myös vuonna 2025 tavoitteemme on edistää vastuullista ja tehokasta terveystietojen hyödyntämistä tutkimuksessa ja tietoon perustuvassa päätöksenteossa. Yhdessä kumppaneidemme kanssa kehitämme ratkaisuja, jotka mahdollistavat terveystietojen sujuvan, vaikuttavan ja tietoturvallisen käytön.

Johanna Seppänen, FT, johtaja

Avainluvut

Vuoteen 2023 verrattuna hakemusten määrä kasvoi 7 prosenttia ja päätösten määrä laski 3 prosenttia. Päätöksiä tehtiin kuitenkin edelleen saapuneita hakemuksia enemmän.

316 hakemusta
50 % muutoslupahakemuksia
44 % tietolupahakemuksia
6 % tietopyyntöjä

Vuonna 2023 hakemuksia saapui 296 kpl.
340 päätöstä
94 % myönteisiä
6 % raukeavia
< 1 % kielteisiä

Vuonna 2023 päätöksiä tehtiin 351 kpl.
Kaavio: vastaanotetut hakemukset ja tehdyt päätökset 2021–2024.  
2021: 312 hakemusta, 262 päätöstä  
2022: 270 hakemusta, 284 päätöstä  
2023: 296 hakemusta, 351 päätöstä  
2024: 316 hakemusta, 341 päätöstä
Kuvaaja: saapuneet hakemukset ja tehdyt päätökset 2021–2024

Tietolupahakemusten käsittelyajoissa oli paljon vaihtelua. Nopeimmillaan hakemukseen tehtiin päätös 10 päivässä, mutta käsittelyajan mediaani nousi 71 päivästä 82 päivään. Tietolupahakemukset viettivät käsittelyajastaan keskimäärin noin kolmasosan Findatan pöydällä, loput ajasta niihin odotettiin tietoja asiakkaalta tai rekisterinpitäjiltä.

Tietolupien muutoshakemukset saatiin käsiteltyä pääosin hyvin nopeasti. Niiden käsittelyajan mediaani oli kuusi päivää.

Päätökset lupatyypeittäin

Kuvaaja: päätösten määrä lupatyyppien mukaan vuosina 2022–2024. 
2022: 108 tietolupaa, 132 muutospäätöstä ja 2 tietopyyntöpäätöstä.
2023: 117 tietolupaa, 153 muutospäätöstä ja 26 tietopyyntöpäätöstä.
2024: 113 tietolupaa, 183 muutospäätöstä ja 22 tietopyyntöpäätöstä.
Kuvaaja: päätösten määrä lupatyyppien mukaan vuosina 2022–2024

Teimme viime vuonna 113 myönteistä tietolupapäätöstä. Tietoluvat koskivat viime vuonna keskimäärin yli neljän eri rekisterinpitäjän aineistoja. Enimmillään yksi lupa koski 23 rekisterinpitäjän aineistoja ja vähimmillään yhden. Kaiken kaikkiaan myönsimme tietolupia yhteensä 62 eri rekisterinpitäjän aineistoihin.

Vuonna 2024 teimme ennätyksellisen määrän tietoluvan muutospäätöksiä, yhteensä 183. Tämä on noin 20 prosentin kasvu edellisvuoteen verrattuna. Kaikista tehdyistä päätöksistä muutoslupapäätösten osuus on miltei 60 prosenttia.

Muutospäätöksistä 70 prosenttia koski henkilötietojen käsittelijöiden muutoksia, ja vajaa viidesosa luvan voimassaolon jatkamista. Noin 15 prosenttia päätöksistä käsitteli muuttujien tai tietojen lisäämistä tai poiminta-ajan pidentämistä, ja noin viisi prosenttia liittyi käyttöympäristön vaihtamiseen.

Tietopyyntöjen määrä asettui edellisvuoden tasolle. Teimme vuoden aikana yhteensä 22 tietopyyntöpäätöstä, mikä on neljä vähemmän kuin vuonna 2023. Yksi tietopyyntöpäätös koski keskimäärin hieman alle kahden rekisterinpitäjän tietoja.

Raukeavien päätösten osuus laski viime vuonna kuuteen prosenttiin, joka juontuu neuvontapalvelun ja ohjeistusten pitkäjänteisestä kehittämisestä. Raukeamispäätösten määrä on laskenut jo aiempina vuosina, ensimmäisen vuoden 33 prosentista toissa vuoden 15 prosenttiin.

Myönnettyjen lupien ja tietopyyntöjen käyttötarkoitukset

Valtaosa (92 %) luvista myönnettiin tieteelliseen tutkimukseen, aivan kuten aiempinakin vuosina.

Muihin käyttötarkoituksiin tehtiin aiempien vuosien tapaan vain muutamia päätöksiä, eniten tilastointiin (6 %).

Kehittämis- ja innovaatiotoimintaan myönnettyjen lupien määrä kuitenkin kasvoi merkittävästi viime vuoteen verrattuna: päätöksiä tehtiin viime vuonna seitsemän, kun edellisvuonna niitä oli vain kaksi.

Opetukseen, sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisohjaukseen ja -valvontaan ei tehty yhtään lupa- tai tietopyyntöpäätöstä.

Kaavio: myönnettyjen lupien jakautuminen vuonna 2024. 313 (92 %) lupaa myönnettiin tieteelliseen tutkimukseen, 19 (6 %) tilastointiin, 7 (2 %) kehittämis- ja innovaatiotoimintaan ja 2 (<1 %) tietojohtamiseen.
Kuvaaja: jakauma myönnettyjen lupien käyttötarkoituksista 2024

Katso myöntämämme luvat ja luvansaajat täältä: Myönnetyt luvat

Hakemukset ja hakijoiden tausta

Vaikka muutospäätöksiä tehtiin aiempaa enemmän, muutoshakemusten osuus sen sijaan laski viime vuoden 58 prosentista 50 prosenttiin. Uusien tietolupahakemusten osuus puolestaan nousi 29 prosentista 44 prosenttiin. Tilastomuotoiseen tietoon kohdistuvien tietopyyntöjen osuus laski 13 prosentista 8 prosenttiin.

Myös hakijoiden taustojen osuuksissa tapahtui muutoksia. Yksityisen sektorin hakijoiden osuus painui aiemmalle tasolle, kun se vielä vuonna 2023 kasvatti osuuttaan.

Kaavio: hakijoiden tausta 2021–2024.  

2021: julkinen sektori 66 %, yksityinen sektori 29 %, muut 5 %  
2022: julkinen sektori 71 %, yksityinen sektori 26 %, muut 3 %  
2023: julkinen sektori 58 %, yksityinen sektori 35 %, muut 7 %  
2024: julkinen sektori 67 %, yksityinen sektori 26 %, muut 7 %
Kuvaaja: hakijoiden tausta 2021–2024

Julkinen sektori kattoi 67 prosenttia viime vuonna jätetyistä hakemuksista ja yksityinen sektori 26 prosenttia. Vuonna 2023 vastaavat osuudet olivat 58 prosenttia ja 35 prosenttia.

Muut-luokka sisältää kolmannen sektorin asiakkaat ja yksityishenkilöinä aineistoja hakeneet.

Tilastoimme hakijoiden taustan päähakijan mukaan. Osa luvista on myönnetty hankkeille tai konsortioille, joissa on päähakijan lisäksi mukana myös muita sektoreita.

Haetuimmat rekisterinpitäjät ja organisaatiot

Vuonna 2024 kysyntä oli suurinta kansallisia rekistereitä kohtaan, aivan kuten ennenkin.

85 prosentissa hakemuksista tietoja haettiin kolmen suosituimman rekisterinpitäjän – THL:n, Kelan ja/tai Tilastokeskuksen – rekistereistä. Seuraavaksi haetuimpia olivat HUS:n, Digi- ja väestötietoviraston sekä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen aineistot.

SijaRekisterinpitäjäHakemusten määrä 2021Hakemusten määrä 2022Hakemusten määrä 2023Hakemusten määrä 2024
1.Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL113110116113
2.Kela66766186
3.Tilastokeskus51644570
4.HUS27431638
5.Digi- ja väestötietovirasto (DVV)29422535
6.Varsinais-Suomen hyvinvointialue27331434
7.Suomen Syöpäyhdistys7121226
8.Pirkanmaan hyvinvointialue14281225
9.Eläketurvakeskus (ETK)15151721
10.Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue823921

Aineistopyynnöt ja -toimitukset

674 lähetettyä aineistopyyntöä
(678 vuonna 2023)
13 kpl/viikko
672 vastaanotettua aineistoa
(730 vuonna 2023)
13 kpl/viikko
170 toimitettua aineistokokonaisuutta
(167 vuonna 2023)
noin 3 aineistoa/kokonaisuus

Aineistojen määrät pysyivät muuten edellisvuoden tasolla, mutta yksittäisten aineistojen määrä per toimitettu aineistokokonaisuus laski 40 prosenttia.

Kaavio: aineiston käsittelyn määrä eri vaiheissa 2021–2024.  

Luvut vuodelta 2024 ja 2023 on esitetty yllä olevassa tekstissä.
Kuvaaja: aineiston käsittelyn volyymi eri vaiheissa 2021–2024

Tulosaineistojen anonymiteetin varmistuksen volyymi kasvoi edelleen. Vuonna 2024 varmistimme asiakkaiden tulosten anonymiteetin Kapselista yhteensä 1 061 kertaa, kun vuonna 2023 varmistus tehtiin 747 kertaa. Muista käyttöympäristöistä tuotujen tulosten anonymiteetti varmistettiin 140 kertaa.

80 prosentissa tarkastuksista tulokset olivat hyväksyttävät sellaisenaan. 20 prosentissa varmistuksissa tulosten sisällössä oli huomautettavaa, mikä samalla tasolla kuin edellisvuoden 19 prosenttia. Tyypillisin ongelma oli pienten frekvenssitietojen esittäminen.

Poimintavirheiden vähentämiseen ja kustannuksiin liittyvä yhteistyö jatkui 11 rekisterinpitäjän kanssa. Sen myötä virhetilanteiden selvittäminen on sujuvoitunut, mutta virheiden ennaltaehkäisyyn on syytä panostaa jatkossakin.

Jatkoimme myös aineistokuvausten tukemista tarjoamalla rekisterinpitäjille koulutuksia ja kehittämällä työkaluja, Aineistoeditoria ja Aineistokatalogia.

GDPR-pyynnöt

Kesällä 2024 Yle uutisoi THL:n ja Helsingin yliopiston FinRegistry-tutkimushankkeen rekisteritietoihin perustuvasta valmisaineistosta, jonka tietojen käyttöön voi hakea tietolupaa Findatan kautta.

Uutinen herätti keskustelua sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen toisiokäytöstä sekä kansalaisten tietosuojasta. Tämä johti ennätykselliseen määrään tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisia kansalaisten tarkastus- ja vastustuspyyntöjä.

Pyyntöjen käsittelyprosessia kehitettiin vastaamaan kasvanutta tarvetta, mutta se ei kuitenkaan yksistään riitä: Suomeen tarvitaan keskitetty kansallinen ratkaisu tietosuoja-asetuksen mukaisten oikeuksien toteuttamiseen sote-tietojen toisiokäytössä.

Vastaanotimme vuoden 2024 aikana 1 703 pyyntöä vastustaa tietojen käsittelyä ja 503 pyyntöä saada tutustua tietoihin.

Vuosien 2020–2023 olemme vastaanottaneet vastaavia pyyntöjä 264 kpl, joten viime vuonna pyyntöjä saapui yli seitsemän kertaa enemmän kuin koko aiemman toimintamme aikana yhteensä.

Merkittävästi lisääntyneet kansalaisten pyynnöt aiheuttivat väliaikaisesti viiveitä Findatan muihin lakisääteisiin palveluihin, erityisesti aineiston käsittelyyn.

Kuvaaja: tietosuoja-asetuksen mukaisten pyyntöjen määrä vuosina 2020–2024.
Kuvaaja: tietosuoja-asetuksen mukaisten pyyntöjen määrä vuosina 2020–2024

Lue lisää: Oikeudet tietoihisi

Kapseli®

Kapselien määrä kasvoi 6 prosenttia, mutta käyttäjien määrä väheni 18 prosenttia.

Findatan tietoturvallisten Kapseli-käyttöympäristöjen määrä jatkoi kasvuaan, mutta niihin rekisteröityjen käyttäjien määrä väheni.

Kapseleita oli käytössä vuoden 2024 lopussa 147 kpl ja niihin rekisteröityjä käyttäjiä 875.

Keskimääräinen käyttäjämäärä per Kapseli kasvoi ensimmäisinä vuosina viidestä käyttäjästä kahdeksaan, kunnes viime vuonna palasi kuuteen käyttäjään.

Kapseliin tehtiin uusia tilauksia tai tilauksen muutoksia yhteensä 243. Keskimäärin niitä tehtiin 20 kpl kuukaudessa, eli yksi per arkipäivä.

Kuvaaja: Kapselien määrä eri konepakettien mukaan vuosina 2021–2024
Kuvaaja: Kapselien määrä eri konepakettien mukaan vuosina 2021–2024

Kustannusten jakautuminen

Sote-tietojen luvista ja aineistoista maksettiin Findatan kautta yhteensä noin 2,3 miljoonaa euroa.

616 000 € Findata
Lupapäätökset 243 000 €
Aineiston käsittely 373 000 €
– 80 000 euroa (-11 %) vuoteen 2023 verrattuna
1 664 000 € Rekisterinpitäjät
Asiakkailta veloitetut aineistojen poimintakustannukset, jotka tilitettiin rekisterinpitäjille.
+ 371 000 euroa (29 %) vuoteen 2023 verrattuna

Luku sisältää Findatan päätösmaksut uusista tietoluvista, tietolupien muutoksista ja tietopyynnöistä, Findatan aineiston käsittelymaksut sekä rekisterinpitäjien asiakkailta perimät poimintakustannukset.

Asiakkailta perittyjen maksujen kokonaissummasta keskimäärin 27 prosenttia muodostui Findatan päätösmaksusta ja aineiston käsittelyn kustannuksista. Käsittelykustannukset syntyvät rekisterinpitäjiltä koottujen aineistojen yhdistelystä sekä pseudonymisoinnista tai anonymisoinnista ja toimittamisesta tietoturvalliseen käyttöympäristöön. Laskua selittävät mm. alennetut lupamaksut tutkijalähtöisille tutkimuksille ja aineiston käsittelyn tehostuminen.

Vastaavasti keskimäärin 73 prosenttia asiakkaan maksamasta laskusta muodostui rekisterinpitäjien veloittamista aineiston poimintakustannuksista.

Kapselin käytöstä Findatan asiakkaat maksoivat yhteensä 451 000 euroa, mikä on 80 000 euroa (+25 %) enemmän kuin vuonna 2023.

Findatan lupa- ja käsittelymaksut ja rekisterinpitäjien laskuttamat aineistokulut vuonna 2024

Kuvaaja: Findatan lupa- ja käsittelymaksut sekä rekisterinpitäjien laskuttamat aineistokulut
Kuvaaja: Findatan lupa- ja käsittelymaksut sekä rekisterinpitäjien laskuttamat aineistokulut

FinHITS – Strengthening Finnish Health Data ICT for Secondary Use

Findatan EU:n osarahoittama FinHITS-hanke pääsi täyteen vauhtiin vuoden 2024 aikana.

24 sidosryhmätapaamista
FinHITS-hankkeeseen liittyen.
131 ajanvaraustapaamista
Findatan asiantuntijan kanssa.

Vuoden alussa keräsimme sidosryhmiltämme palautetta palveluistamme kyselyiden ja työpajojen avulla. Huhtikuussa järjestetty hankkeen aloitustapahtuma kokosi yli sata toisiokäytön asiantuntijaa keskustelemaan toisiokäytön palveluiden tulevaisuudesta sekä EHDS:n tuomista muutoksista.

Vuoden aikana tapasimme useita kansallisia ja kansainvälisiä sidosryhmiä keskustellaksemme yhteistyöstä, EHDS:n toimeenpanosta ja toisiokäytön palveluiden kehittämisestä. Keräämämme palautteen pohjalta laadimme palveluiden kehittämissuunnitelmat, jotka esittelimme marraskuussa pidetyssä webinaarissa.

Hanke tuotti vuoden aikana myös konkreettisia tuloksia. Pilotoinnin jälkeen lanseerattu ajanvarauspalvelu, joka tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa etäyhteyden kautta, sai asiakkailta kiitosta. Puolet palvelua käyttäneistä antoi tapaamisen jälkeen palautetta, ja palautteen antajien suositteluaste (NPS) palvelulle oli hämmentävän hyvä: 93 (asteikko: -100 – 100). Lisäksi aloimme järjestää kansainvälisille asiakkaille suunnattuja englanninkielisiä hakemusklinikoita, jotta voimme tarjota heille entistä parempaa neuvontaa.

Neuvontapalveluiden kehittämisen lisäksi valitsimme asiointipalvelun teknisen ratkaisun, jonka toteutustyö on käynnissä. Myös muiden työpakettien kehitystyö on täydessä vauhdissa.

FinHITS-webinaarissa esiteltiin suunnitelmat toisiokäytön palveluiden kehittämiseen

18.11.2024
Lue lisää FinHITS-webinaarissa esiteltiin suunnitelmat toisiokäytön palveluiden kehittämiseen

Findatan huippusuosittu ajanvarauspalvelu jatkuu syksyllä

11.06.2024
Lue lisää Findatan huippusuosittu ajanvarauspalvelu jatkuu syksyllä

FinHITS-hankkeen aloitustapahtuma kokosi yhteen yli sata asiantuntijaa suunnittelemaan toisiokäytön tulevaisuutta

10.04.2024
Lue lisää FinHITS-hankkeen aloitustapahtuma kokosi yhteen yli sata asiantuntijaa suunnittelemaan toisiokäytön tulevaisuutta

Viestintä ja sidosryhmät

Vuonna 2024 viestintämme oli aiempaa kansainvälisempää, mutta panostimme myös kansalaisviestintään.

Alkuvuodesta päivitimme verkkosivujemme henkilötietojen käsittelyä, tietosuojaa ja tietosuoja-asetuksen mukaisten oikeuksien käyttämistä koskevat sisällöt. Kesän aikana selkeytimme näitä sisältöjä edelleen FinRegistry-valmisaineistoon liittyvän mediahuomion myötä. Syksyillä aloitimme LinkedIn-julkaisusarjan jonka tavoitteena on lisätä tietoisuutta toiminnastamme ja terveystietojen toisiokäytöstä.

Vuonna 2024 viestimme aktiivisesti englanniksi kansainvälisille sidosryhmillemme. Erityisesti kokemustemme jakaminen EHDS:n kaltaisen toisiolain täytäntöönpanosta herätti laajaa kiinnostusta eurooppalaisten sidosryhmien keskuudessa.

Seuraa Findataa

Tilaisuudet ja puheenvuorot

15 Findatan järjestämää
tilaisuutta ja koulutusta.
~50 puheenvuoroa
kansainvälisissä ja kotimaisissa tilaisuuksissa.

Verkkosivut ja some

90 000 käyntiä
168 000 sivukatselua
3 978 LinkedIn
+ 737 seuraajaa vuodesta 2023
2 103 uutiskirjeen tilaajaa
+ 324 tilaajaa vuodesta 2023

Kohokohdat viime vuodelta

Kokosimme alle kiinnostavimmat uutiset vuodelta 2024 – klikkaa ja tutustu tarkemmin!

Miten toisiolakia pitäisi muuttaa? Katso 10 keskeistä huomiota

23.10.2024
Lue lisää Miten toisiolakia pitäisi muuttaa? Katso 10 keskeistä huomiota

Terveysdatan tutkimuskäyttö on tasapainon hakemista

13.08.2024
Lue lisää Terveysdatan tutkimuskäyttö on tasapainon hakemista

Findatan palveluissa viiveitä kansalaisten GDPR-pyyntöjen suuren määrän vuoksi 

27.06.2024
Lue lisää Findatan palveluissa viiveitä kansalaisten GDPR-pyyntöjen suuren määrän vuoksi 

Oletko huolissasi FinRegistry-valmisaineistosta? Lue lisää aineistosta ja tietojen käytön kieltämisestä

17.06.2024
Lue lisää Oletko huolissasi FinRegistry-valmisaineistosta? Lue lisää aineistosta ja tietojen käytön kieltämisestä

Findata ja rekisterinpitäjät jakavat vastuuta uusintapoimintojen kustannuksissa

31.08.2023
Lue lisää Findata ja rekisterinpitäjät jakavat vastuuta uusintapoimintojen kustannuksissa

Findata johti yhteiseurooppalaisen tietolupahakemuksen kehitystyötä HealthData@EU-pilottihankkeessa

02.05.2024
Lue lisää Findata johti yhteiseurooppalaisen tietolupahakemuksen kehitystyötä HealthData@EU-pilottihankkeessa

Kuva- ja signaalitiedon anonymisointia toisiokäytössä koskeva linjaus julkaistu

11.04.2024
Lue lisää Kuva- ja signaalitiedon anonymisointia toisiokäytössä koskeva linjaus julkaistu

Jonotilanne parantunut huomattavasti, hakemukset käsittelyyn noin kahdessa viikossa

26.02.2024
Lue lisää Jonotilanne parantunut huomattavasti, hakemukset käsittelyyn noin kahdessa viikossa

Uusi säännös terveystietojen tutkimuskäytössä – merkittävät löydökset voivat johtaa yhteydenottoihin

31.01.2024
Lue lisää Uusi säännös terveystietojen tutkimuskäytössä – merkittävät löydökset voivat johtaa yhteydenottoihin

Palvelut

Neuvonta

Tarjoamme yleistä neuvontaa palveluihimme liittyen. Ota yhteyttä sähköpostitse tai varaa aika henkilökohtaiseen neuvontaan! Lue lisää Neuvonta

Luvat ja muutosluvat

Myönnämme lupia sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön, kun aineistoja tarvitaan usealta julkiselta rekisterinpitäjältä, yksityiseltä palveluntuottajalta tai Kanta-palveluista. Vastaamme luvista myös silloin, jos rekisterinpitäjä on siirtänyt lupatoimivallan Findatalle. Lue lisää Luvat ja muutosluvat

Tietopyynnöt

Vastaamme tilastoaineistoon tehdyistä tietopyynnöistä huolimatta siitä, koskeeko pyyntö yhden vai usean rekisterinpitäjän aineistoja. Tietopyynnöllä haettu tilastoaineisto toimitetaan asiakkaalle, eikä sen analysointia koske samat tietoturvavaatimukset kuin yksilötasoista aineistoa. Lue lisää Tietopyynnöt

Aineistot

Hoidamme aineistojen kokoamisen ja yhdistelyn, sekä niiden pseudonymisoinnin tai anonymisoinnin. Lisäksi tuemme rekisterinpitäjiä aineistokuvausten laadinnassa. Lue lisää Aineistot

Kapseli®

Tarjoamme aineistojen käsittelyyn tietoturvallisen Kapseli-käyttöympäristön, jossa on käytettävissä keskeisimmät aineistojen analysointiin tarvittavat ohjelmistot. Lue lisää Kapseli®

Tarvitsetko sosiaali- ja terveystietoja toissijaisiin tarkoituksiin? Katso alta, mistä lupa haetaan.

Valitse, mistä tietoja haetaan

Lupa haetaan kyseiseltä rekisterinpitäjältä, mikäli haettaviin tietoihin ei yhdistetä muita toisiolain alaisia tietoja.

Poikkeuksena seuraavat rekisterinpitäjät, jotka ovat siirtäneet lupatoimivallan Findatalle:

  • Aluehallintovirastot (AVI): Etelä-Suomen, Lounais-Suomen, Itä-Suomen, Länsi- ja Sisä-Suomen, Pohjois-Suomen ja Lapin aluehallintovirastot
  • Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, lukuun ottamatta sen sisäistä lupahallintaa sekä THL Biopankkiin siirrettyjen näytteiden ja tietojen luovuttamisen lupahallintaa

Jos tarvitset AVI:n, Valviran tai THL:n tietoja, jätä lupahakemus Findatalle.

Huomioithan, että vastaamme tietolupa- ja muutoshakemuksista aina silloin, kun toisiolain piiriin kuuluvien rekisterinpitäjien tietoja yhdistetään. Toimivaltaista viranomaista arvioitaessa tulee siis huomioida kaikki hakemukseen liittyvät toisiolain alaiset tiedot.

Lupa/luvat haetaan kyseisiltä rekisterinpitäjiltä.

Vastaamme Digi- ja väestötietoviraston (DVV), Eläketurvakeskuksen (ETK) ja/tai Tilastokeskuksen toisiolain alaisten tietojen tietoluvista vain, jos niitä yhdistetään

  • muiden toisiolain piirissä olevien julkisten organisaatioiden tietoihin (Tilastokeskuksen osalta tarvitaan vähintään kaksi muuta organisaatiota, DVV:n ja ETK:n osalta riittää yksi)
  • Kanta-palveluihin tallennettuihin tietoihin tai
  • yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän rekisteritietoihin.

Lupa haetaan Findatalta.

Vastaamme hakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä, kun se koskee

  • usean julkisen sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjän tietoja
  • yhden tai usean yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän rekisteritietoja tai
  • Kanta-palveluihin tallennettuja asiakastietoja.

Lupa haetaan Findatalta.

Aluehallintovirastot ovat siirtäneet toisiolain mukaisen lupatoimivallan Findatalle.

Lupa haetaan Findatalta.

Valvira on siirtänyt toisiolain mukaisen lupatoimivallan Findatalle.

Lupa haetaan Findatalta.

THL on siirtänyt toisiolain mukaisen lupatoimivallan Findatalle. THL:n osalta lupatoimivallan siirto ei koske sen

  • sisäistä lupahallintaa
  • THL Biopankkiin siirrettyjen näytteiden ja tietojen luovuttamisen lupahallintaa.

Lupa haetaan Tilastokeskukselta ja kyseiseltä rekisterinpitäjältä. Poikkeuksena seuraavat rekisterinpitäjät, jotka ovat siirtäneet lupatoimivallan Findatalle:

  • Aluehallintovirastot (AVI): Etelä-Suomen, Lounais-Suomen, Itä-Suomen, Länsi- ja Sisä-Suomen, Pohjois-Suomen ja Lapin aluehallintovirastot
  • Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, lukuun ottamatta sen sisäistä lupahallintaa sekä THL Biopankkiin siirrettyjen näytteiden ja tietojen luovuttamisen lupahallintaa

Jos tarvitset AVI:n, Valviran tai THL:n tietoja, jätä lupahakemus Findatalle.

Vastaamme Tilastokeskuksen toisiolain alaisten tietojen tietoluvista, kun niitä yhdistetään

  • vähintään kahden toisiolain piirissä olevien julkisten organisaatioiden tietoihin
  • Kanta-palveluihin tallennettuihin tietoihin tai
  • yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän rekisteritietoihin.

Lupa haetaan Findatalta.

Vastaamme hakemuksen käsittelystä ja lupapäätöksestä, kun se koskee

  • usean julkisen sosiaali- ja terveysalan rekisterinpitäjän tietoja
  • yhden tai usean yksityisen sosiaali- tai terveydenhuollon palvelunjärjestäjän tietoja tai
  • Kanta-palveluihin tallennettuja tietoja.

Valitse yksi tai useampi tietolähde.